• Anonym (?)

P-stav och ärr?

Förhoppningsvis ska jag sätta in P-stav snart. Har väldigt synliga ärr efter ett tidigare självskadebeteende. Brukar personen som sätter in stav påpeka ärr av den typen eller gör denne bara sitt jobb, meddelar den till förälder om man är omyndig?

• Svar på tråden P-stav och ärr?
  • Anonym (Mmmmm)

Jag har använde p staven två gånger jag har inget något ärr

• levelivia

Jag jobbar som barnmorska, och när jag ser någon som ex. har skurit sig själv, så brukar jag försiktigt fråga om vad som har hänt, och om något fortfarande pågår. Det är min skyldighet att se och notera i journaltext. Om jag efter personens berättelse har en fortsatt oro för att något inte står rätt till, brukar jag erbjuda återbesök, för att sedan ev. erbjuda stöd hos annan profession. I alla de fall jag har stött på, så har självskadebeteendet legat längre tillbaka i tiden, och man kan se på ärren om de är nya eller funnits en längre tid. De allra flesta människor växer upp med tiden, och det finns många fler självskadebeteende än ärr på kroppen.

Gå du till barnmorskan och var lugn, hon kommer att stå på din sida.

Lycka till!

• Anonym (?)
    levelivia skrev 2014-05-03 18:58:41 följande:
    Jag jobbar som barnmorska, och när jag ser någon som ex. har skurit sig själv, så brukar jag försiktigt fråga om vad som har hänt, och om något fortfarande pågår. Det är min skyldighet att se och notera i journaltext. Om jag efter personens berättelse har en fortsatt oro för att något inte står rätt till, brukar jag erbjuda återbesök, för att sedan ev. erbjuda stöd hos annan profession. I alla de fall jag har stött på, så har självskadebeteendet legat längre tillbaka i tiden, och man kan se på ärren om de är nya eller funnits en längre tid. De allra flesta människor växer upp med tiden, och det finns många fler självskadebeteende än ärr på kroppen.

Gå du till barnmorskan och var lugn, hon kommer att stå på din sida.

Lycka till!
    Tack så jättemycket för ditt svar, lugnade mig mycket och känns tryggt att veta! Solig
  • Kookie

Jag har ärr efter mina! Men jag har väldigt dåligt läkkött också ;) inget jag störs av utan dom sitter på insidan och är som små prickar. Men det är helt klart värt det! :)

Svar på tråden P-stav och ärr?