• OKAD

Allt är så dyrt i Sverige, blir så less.

Om man jämför med USA och UK så är det väldigt ofta en otrolig skillnad i priser, här i Sverige får vi betala mycket mer i nästan alla fall.

Till och med postens frakt är väldigt mycket dyrare än både USA och UK, där erbjuds det väldigt ofta gratis frakt men i Sverige så betalar man ~49 kr i frakt för ett litet föremål som knappt väger något.

Varför ska frakten vara så extremt dyr?

Skatterna i Sverige har ju även en extremt stor inverkar på slutpriset, detta har lett till att jag köper mer och mer direkt från Kina. Givetvis är väntetiden 2-4 veckor men det kan jag stå ut med om det inte är något jag behöver akut.

Om man köper från UK så är frakten ungefär lika snabb som inom Sverige och i de flesta fall så betalar jag mindre i fraktkostnad från UK till Sverige än jag gör för paket inom Sverige. Det är ju helt sjukt!

Varför ska det behöva vara såhär? Varför ska vi i Sverige (hela Norden) behöva betala såna sjuka överpriser för samma produkter när man jämför med andra iländer?

• Svar på tråden Allt är så dyrt i Sverige, blir så less.
  • ursula
    OKAD skrev 2014-05-03 11:34:01 följande:
    Om man jämför med USA och UK så är det väldigt ofta en otrolig skillnad i priser, här i Sverige får vi betala mycket mer i nästan alla fall.

Till och med postens frakt är väldigt mycket dyrare än både USA och UK, där erbjuds det väldigt ofta gratis frakt men i Sverige så betalar man ~49 kr i frakt för ett litet föremål som knappt väger något.

Varför ska frakten vara så extremt dyr?

Skatterna i Sverige har ju även en extremt stor inverkar på slutpriset, detta har lett till att jag köper mer och mer direkt från Kina. Givetvis är väntetiden 2-4 veckor men det kan jag stå ut med om det inte är något jag behöver akut.

Om man köper från UK så är frakten ungefär lika snabb som inom Sverige och i de flesta fall så betalar jag mindre i fraktkostnad från UK till Sverige än jag gör för paket inom Sverige. Det är ju helt sjukt!

Varför ska det behöva vara såhär? Varför ska vi i Sverige (hela Norden) behöva betala såna sjuka överpriser för samma produkter när man jämför med andra iländer?
    Sverige är ett land som är glesbefolkat med stora avstånd, Överpriser hos fraktbolagen är det knappast eftersom de inte gör några stora vinster och har svårt att få verksamheten att gå ihop.
  • Drottningen70

Visst kan vi få det mycket billigare. Om vi ät villiga att ha lika dåliga löner, sämte anställningsvillkor etc som i de länderna som du nämner. Själv betalar jag hellre lite mer.

• Drottningen70

Visst kan vi få det mycket billigare. Om vi ät villiga att ha lika dåliga löner, sämte anställningsvillkor etc som i de länderna som du nämner. Själv betalar jag hellre lite mer.

• sextiotalist

Visst, Sverige är inte billigt, men jag träffade en tjej som pluggade i London, hon sa att Sverige är svinbilligt om man jämför med London. London är för övrigt en av världens dyraste städer. Men hur dyrt / billigt det är i Sverige beror mycket på hur vår valuta står. För några år sedan så var det svindyrt i både USA och UK, pga vår svenska krona var svag. Men nu är svenska kronan stark, konsekvensen bli att det det är dyrt i Sverige och billigt utomlands.

• Ingram

Vi har bättre löner, tryggare anställningsformer och mer kontroller på många av våra varor och sånt kostar men tro mig det finns länder där det mesta är betydligt dyrare än i Sverige också så var glad att du inte bor i Norge.
    Sen är det ganska många varor som kostar relativt lika om du köper i Usa som om du köper i Sverige...

• Anna74a

Jag blev lite chockad när jag fick höra att det kostade 750 kr för tre personer att fika i Paris.

Påtår ingick inte och det var inga otroliga bakverk.

• Ful Anka

Du kan inte jämföra Sverige med skit länder som usa och uk.

• leiapp
    Anna74a skrev 2014-05-03 11:44:55 följande:
    Jag blev lite chockad när jag fick höra att det kostade 750 kr för tre personer att fika i Paris.

Fast vart gick ni då? Har varit massor där och priserna är typ som här eller billigare att äta ute skulle jag säga. Man får se upp så man inte jämför alltför olika typ av ställe bara. Typ La duree med Waynes coffee.
  • Waldo

Det beror ju på vad det är du ska betala för.

Prova att betala för ett läkarbesök utan försäkring här i Sverige och ett läkarbesök utan försäkring i USA
    Eller varför inte en operation, mödravård, skolgång, föräldraledighet, infrastruktur osv

• enmamma

Vill du jobba för 6$ i timmen.

Betala hela den faktiska kostnaden för barnomsorg.
    Hoppas att någon i familjen har ett jobb som försäkrar alla i hushållet.

Allt är inte bättre, bara billigare.

• Scoops
    Anna74a skrev 2014-05-03 11:44:55 följande:
    Var nog ett ganska speciellt ställe i Paris, finns många fina fik där med vanliga priser.
Svar på tråden Allt är så dyrt i Sverige, blir så less.