• MedlemFV

Drack alkohol igår. Sugen på att träna idag.

Jag drack alkohol igår. Men inte så att jag blev full. Men jag tror att alkoholen ändå satt sig i mitt blod i alla fall. Hur lång tid tar det tills alkoholen försvinner ur kroppen? För jag vill absolut träna. Fast det kanske inte blir idag... Tack på förhand!

• Svar på tråden Drack alkohol igår. Sugen på att träna idag.
  • Fjärilslarv

Om jag minns rätt så är det så att en öl typ corona tar 2 timmar att förbränna om man är en man på ca 180cm och 80kg, dvs om man inte är det så tar det mkt längre tid. det enklaste är väl att blåsa i en alkomätare?

• MedlemFV

Jag har hört att alkoholen sitter kvar på kroppen, även dagen efter. Och det är farligt att träna när man har alkohol i kroppen. Så därför undrar jag hur lång tid kan det egentligen ta, tills alkoholen försvinner? Tack på förhand!

• Vlad

Om du inte ens drack så att du blev full så borde det inte vara några problem, de brukar säga att man förbränner 2cl sprit på en timme (även om det självklart är individuellt) det borde innebära att det tar ca 15 timmar innan du har förbränt en flaska vin.

• Löpartjejen1

Jag tycker att man skall lyssna på sin kropp, om det känns tungt och jobbigt att träna så skall man inte göra det, men om man mår bra och känner sig energisk så varför inte? Träningen är ju kanske inte lika effektiv då kroppen arbetar med att förbränna alkohol samtidigt och inte kan helt fokusera på att bygga muskler.. 

• SamSthlm

Finns studier som visar att man kan ta glutathion dagen efter för att rensa levern på alkoholets effekt. Dels botar den baksmälla effektivt dels rensar levern. Däremot påverkar alhohol fler hormoner negativt vilket man bör ha i åtanke om man ska köra ett tufft pass.

• Magnus Kristoffersson

Jag tränar nog varenda gång (i princip) dagen efter att jag druckit alkohol. Tycker att det är bra att "bestraffa" sig lite för att man har slarvat! Inga problem än, men det kanske kommer när man bli äldre? Glad

• viktorjohan

Måttlig alkoholkonsumtion dagen innan ett träningspass har ingen betydelse för en normal motionär. För en elitidrottare får träningspasset dagen efter möjligen inte lika god effekt. 

• Löpartjejen1

Ja, allt beror ju på hur man tränar normalt och vilka mål man har.. Jag vet att jag åtminstone inte fick lika goda resultat då jag hade varit ute och supit dagen innan, hade helt enkelt inte ork att pusha framåt till 100%. 

• byggd av bomull

Det är klart att man kanske presterar lite sämre om man är trött och kanske har ont i huvudet Men om man vill träna ändå så finns det ju inte någon anledning att avstå.

Svar på tråden Drack alkohol igår. Sugen på att träna idag.