Mår katter dåligt av att lämnas ensamma 8 timmar/dag?
Hej! Det pratas mycket här på forumen om att djur ej ska lämnas ensamma därför undrar jag om det är fel av mig att skaffa innekatt då jag arbetar heltid. dvs 8 h/ dag?
Hej! Det pratas mycket här på forumen om att djur ej ska lämnas ensamma därför undrar jag om det är fel av mig att skaffa innekatt då jag arbetar heltid. dvs 8 h/ dag?
Katter tenderar att skita i vilket. De klarar sig utan problem ensamma längre perioder.
tack för svar!
Nej, dom bryr sig sällan... men självklart finns det individer som INTE gillar att vara ensamma. Så en kompis kan vara att rekommendera.
Det finns regler som bestämmer
hur djur ska skötas för att de ska må bra.
I reglerna står det bland annat
att det är viktigt att du ger djuren bra mat.
Reglerna kallas för djurskyddsreglerna.
Du måste ge din katt mat varje dag och du måste se
till den minst två gånger om dagen. Du ska inte lämna din
katt ensam hemma när du är borta en hel dag.
Du måste se till att katten kan leka, klättra
och klösa när den är inne
och att den har en bra liggplats.
Du får ha din katt i koppel om du går ut med den.
Katter som är inne i lägenheter
tycker om att gå ut på balkongen.
Om balkongen är högt upp
måste du se till att katten inte ramlar ner.
Du kan sätta upp ett nät runt balkongen.
www.jordbruksverket.se/jordbruksverketslattlastasidor/saskaduskotadinkatt.4.2d224fd51239d5ffbf7800032326.html
Självklart bryr sig katterna om du är borta mycket. Ska du ha katt som mår bra så ska de ha mycket sällskap och aktivering. Jobbar man heltid så kan man inte ha en massa fritidsaktiviteter. Och katter bör alltid vara minst två för att må bäst. Jag anser att en katt givetvis ska ha precis lika mycket sällskap som en hund.
Om du är borta så mycket så skaffa två stycken.
Nej, så länge den är ute/kan gå ut är den lika glad ändå.
Om du är borta så mycket så skaffa två stycken.