• Anonym (kattvän)

Mår katter dåligt av att lämnas ensamma 8 timmar/dag?

Hej! Det pratas mycket här på forumen om att djur ej ska lämnas ensamma därför undrar jag om det är fel av mig att skaffa innekatt då jag arbetar heltid. dvs 8 h/ dag? 

• Svar på tråden Mår katter dåligt av att lämnas ensamma 8 timmar/dag?
  • Gathehielm

Katter tenderar att skita i vilket. De klarar sig utan problem ensamma längre perioder.

Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (kattvän)

tack för svar!

• Whitetrash86

Nej, dom bryr sig sällan... men självklart finns det individer som INTE gillar att vara ensamma. Så en kompis kan vara att rekommendera.

• Zenitha
    Så ska du sköta din katt

Djurskyddsregler för katter

Olagligt att lämna katten hemma Du ska vara borta ett dygn och tänker ställa fram extra mat och vatten till katten. Därmed planerar du att begå en kriminell handling.
    www.metro.se/djur/olagligt-att-lamna-katten-hemma/EVHnbl!SYIY44xyotjsI/
  • CaraMelli12
    Anonym (kattvän) skrev 2014-05-03 18:04:25 följande:

Hej! Det pratas mycket här på forumen om att djur ej ska lämnas ensamma därför undrar jag om det är fel av mig att skaffa innekatt då jag arbetar heltid. dvs 8 h/ dag? 

Nej, katter har dålig tidsuppfattning och kommer knappt märka av att du är borta. Se till att det finns mat, vatten (gärna på flera ställen), lite leksaker och en ren låda så klarar den sig utmärkt.
  • nemo1

Självklart bryr sig katterna om du är borta mycket. Ska du ha katt som mår bra så ska de ha mycket sällskap och aktivering. Jobbar man heltid så kan man inte ha en massa fritidsaktiviteter. Och katter bör alltid vara minst två för att må bäst. Jag anser att en katt givetvis ska ha precis lika mycket sällskap som en hund.

• nemo1
    Farsa på stan skrev 2014-05-03 19:42:27 följande:
    Nej, så länge den är ute/kan gå ut är den lika glad ändå.
    Eller hur. och om katten blir skadad/sjuk när den är ute och man inte är hemma? Men det skit i samma va eftersom katten var ju ändå lycklig ute, taskig inställning måste jag säga.
  • CaraMelli12
    ymmmi skrev 2014-05-03 18:45:31 följande:

Om du är borta så mycket så skaffa två stycken.

Vissa trivs bäst som ensamkatter så börja med en tycker jag.
Svar på tråden Mår katter dåligt av att lämnas ensamma 8 timmar/dag?