• örebroaren

Recept på god morotssoppa?

Hej,

Söker ett recept på en typ krämigare morotssoppa! Det är så att när jag gick på dagis för många herrans år sedan åt vi en himmelsk morotssoppa(minns den än idag). Har inte kunnat släppa den där soppan. Därför frågar jag er om någon har något bra recept så att jag skulle kunna åstadkomma något liknande?

• Svar på tråden Recept på god morotssoppa?
  • Alltide

Mitt bästa recept som alla älskat är enkelt och ger en krämig soppa. Stek en hackad lök i en rejäl klick äkta smör. Slanta 3 stora morötter och fräs med en stund tills löken är mjuk. Häll på 1 liter vatten och 1 tärning grönsaksbuljong, koka tills morötterna är mjuka. Mixa allt till en puré, späd sedan med valfri grädde till soppan är solgul och värm upp. Smaka av med salt och körvel samt hackad persilja om så önskas. Lagom till 2-3 personer.

• örebroaren
    Alltide skrev 2014-05-03 22:46:27 följande:
    Mitt bästa recept som alla älskat är enkelt och ger en krämig soppa. Stek en hackad lök i en rejäl klick äkta smör. Slanta 3 stora morötter och fräs med en stund tills löken är mjuk. Häll på 1 liter vatten och 1 tärning grönsaksbuljong, koka tills morötterna är mjuka. Mixa allt till en puré, späd sedan med valfri grädde till soppan är solgul och värm upp. Smaka av med salt och körvel samt hackad persilja om så önskas. Lagom till 2-3 personer.
    Tusen tack ska testa detta!!
  • Gurkan

Slanta ner en purjolök och fräs mjuk i smör. Slanta 3 stora morötter och slå på vatten och grönsaksbuljongtärning så det täcker. Koka morötterna mjuka, mixa soppan slät, slå på grädde och creme fraiche till lagom konsistens och häll i två finrivna morötter. Låt koka upp och smaka av med salt och peppar.

• Sticka

Jag brukar alltid lägga i några fetaosttärningar i morotssoppa, tycker att det salta byte fint mot den aningen söta soppan.

• Paxton

Koka morötter mjuka ihop med en bit ingefära och ett par sötpotatisar, krydda med salt och peppar, mixa det slätt och häll på en skvätt kokosmjölk på slutet. Man kan byta ut kokosmjölken mot Philadelphiaost eller yoghurt. Godaste soppan! 

Svar på tråden Recept på god morotssoppa?