• nymedlem

Hunden är magsjuk :/

Min sambos hund är magjsuk. Hon har kräkts i några dagar och kan inte bajsa alls idag, trots att hon försöker. Hon har haft väldigt lös, vattnig avföring i ett par dagar (ibland har det bara sprutat ut), men nu är nog magen helt tom då hon inte ätit något.

Hon är dock pigg och vaken, dricker vatten normalt och allmäntillståndet verkar okej.

Jag är inte ägare till hunden så jag känner inte henne så bra. Men min sambo säger att hon brukar matvägra ibland i några dagar.

Jag har googlat mig fram till att man ska ge magsjuka hundar kokt ris och fisk, men hon vill ju inte äta något alls så hur gör man då?

Det gäller en liten Yorkshire terrier om det har någon betydelse.

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hunden är magsjuk :/
  • Irma01

Hej,

Man ska egentligen inte ge dem någon mat på 24 timmar, sedan börja försiktigt med kokt ris i lite buljong och se om de äter och kan behålla det. Det är viktigt att de dricker.
    Du kan också köpa Prokolin eller Floriflora. Prokolin är en slags pasta som man ger i munnen via en spruta och hjälper med bra bakterier i magen. Floriflora är en pulver med samma typ av effekt.

Skulle det dock inte ge sig i morgon skulle jag gå till veterinären faktiskt.

Hoppas den kryar på sig snart!

• nymedlem
    Irma01 skrev 2014-05-04 10:44:49 följande:
    Hej,

Man ska egentligen inte ge dem någon mat på 24 timmar, sedan börja försiktigt med kokt ris i lite buljong och se om de äter och kan behålla det. Det är viktigt att de dricker.
    Du kan också köpa Prokolin eller Floriflora. Prokolin är en slags pasta som man ger i munnen via en spruta och hjälper med bra bakterier i magen. Floriflora är en pulver med samma typ av effekt.

Skulle det dock inte ge sig i morgon skulle jag gå till veterinären faktiskt.

Hoppas den kryar på sig snart!
    Tack så jättemycket för ditt svar. Hon har haft maten framme men inte ätit något alls på 2 dagar drygt. Sambon tror inte att hon kommer vilja äta ris men möjligen fisk.

Hon får aldrig något annat än hundmaten. Aldrig några "godsaker" av vanlig mat så att säga. Bara en hundgodis efter promenaderna.

Nyss berättade sambon att han fått i henne 10 bitar av torrfodret, så det kanske är på väg att ge med sig?

Kan man köpa det du skrev på apoteket, receptfritt menar jag?
  • iaseia

Prokolin eller så finns det ett annat receptfriit på apoteket, kommer inte ihåg vad de heter nu.

När man märker att en hund är dålig i magen, så ska man fasta den så den är tomi magen och sen ge lite mat (torrfoder uppblött), eller kokt ris eller kokt fisk (torsk gärna). När man ser att detta passerat tarmsystemet okej kan man börja ge vanliga fodergiva igen.

Jag kör standard mage ett kosttillskott som man kan ge på maten som stabiliserar tarmfloran.
    Har en hund som ofta blir dlig i magen och då är detta jättebra att ha hemma, men blir inte hunden bättre på 2-3dagar så bör man uppsöka vetrinär

• Fjärilslarv

stackars voffe! :(
    Vet ni vad hon/han har ätit som har utlöst magsjukan?

• Limaliie

När vår hund blev rejält magsjuk förra året fick vi tips av veterinären att först fasta 24 tim, men se till att hunden får i sig mycket vatten, dricker den inte själv får man "tvinga" i hunden vatten med en medicinspruta. Det fick vi göra .

Sen började vi med risavkok, sen ris någon/ett par dagar, sen blev det kokt fisk, kokt kyckling i små portioner. Givetvis ser man om hunden klarar det, om den inte klarar det man ger går man tillbaka ett steg typ.

Sen fick vi faktiskt tipset om Hills specialfoder för känsliga magar, även om veterinärerna är sponsrade var det faktiskt det som funkade för vår hund. Vanligt foder klarade han inte på ett tag men med specialfodret blev magen normal igen.

Finns även på apoteket medicin som ska stoppa upp om de är väldigt lösa i magen osv. Vi provade men det funkade sådär bara på vår hund. Men så var han rejält konstig i magen ett bra tag.

• hundpuss

Min personliga erfarenhet är att kokt ris ibland kan vara för mycket för magen, jag brukar ge enbart kokt torsk, det är mildare, helst om hunden kräkts. Jag brukar servera fisken med vattnet det kokats i, på så vis får hunden i sig lite extra vätska också. 

Prokolin lugnar magen, ungefär som vår Proviva.
    Diarsanyl stoppar diarré , jag brukar ge båda i kombination.
    De finns båda på apoteket att köpa.

I övrigt skulle jag vilja säga att sett till yorkins lilla kropp så är det extra viktigt att den får i sig näring och något som stoppar diarren!  

Svar på tråden Hunden är magsjuk :/