• Anonym (undrar)

angående hyres uppsägning

kanske lagt tråden helt fel, men hyresgästen har enligt vårt kontrakt 3 månaders uppsägning, och påstår nu att det finns en ny lag som gör att det bara är en månad de ska behöva betala.. kan detta stämma ? vart hittar man dessa lagar ? tacksam för hjälp.

• Svar på tråden angående hyres uppsägning
  • SupersurasunkSara
    Om jag hittar en lägenhet före sista utflyttningsdagen, kan jag flytta då istället och slippa betala hyran därefter?
    SVAR: 
    Du kan naturligtvis flytta tidigare men du måste fortsätta att betala hyran till utflyttningsdagen. Men berätta för din värd att lägenheten står tom. Kanske kan de hitta en ny hyresgäst som kan flytta in tidigare.
    Så här står det på hyresgästföreningens hemsida, tror inte det kommit någon ny lag kring detta utan din hyresgäst snackar skit i hopp om att lura dig.
  • Stormorsan

I Jordabalken kapitel 12 (Hyreslagen) finns all information du behöver, läs paragraf 4.

• Anonym (undrar)
    Styrox skrev 2014-05-04 20:07:21 följande:
    Varför frågade du inte var hyresgästen hittat lagen?
    hyresnamnden.se

den enda texten jag finner som de kan ha misstolkat är denna:
    Hur lång är uppsägningstiden om hyresavtalet löper på obestämd tid (tillsvidareavtal)?

Om inte parterna har avtalat att uppsägningstiden ska vara längre, kan hyresvärden säga upp ett tillsvidareavtal till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen.

Hyresgästen kan säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Detta gäller även när längre uppsägningstid har avtalats eftersom lagen är tvingande till hyresgästens förmån.

- See more at: www.hyresnamnden.se/Amnesomraden/Skalig-hyra/Upplatelser-enligt-lagen-om-uthyrning-av-egen-bostad-privatuthyrningslagen/
  • Olympia

Har hyresgästen första- eller andrahandskontrakt?
    Vid förstahandskontrakt är det tre månaders uppsägningstid, men vid andrahandskontrakt bara en månad.

• SupersurasunkSara
    Hur lång uppsägningstid har jag om det inte står något om det i hyreskontraktet?
    SVAR: 
    Om det inte står något om uppsägningstid i hyresavtalet är det tre kalendermånader som gäller för uppsägning. Om du till exempel säger upp lägenheten den 3 september måste du betala hyran fram till 31 december. Det här gäller dock bara om du hyr lägenheten i minst tre månader.
    Jag vill säga upp ett avtal med en andrahandshyresgäst. Hur gör jag?
    SVAR: 
    ​ Du säger upp avtalet genom att skicka eller lämna en skriftlig uppsägning till din hyresgäst som hyr i andra hand. Skicka uppsägningen i ett rekommenderat brev.

Uppsägningen ska vara undertecknad av dig, eller den som står som hyresvärd på hyresavtalet för andrahandsuthyrningen. Uppsägningen ska riktas till den eller dem som står som hyresgäster i andrahand på hyresavtalet. Det ska också tydligt stå vilken lägenhet som sägs upp och när hyresavtalet upphör att gälla, alltså sista flyttdag. Var noga med att ange rätt datum i uppsägningen. Om du råkar ange fel datum gäller inte uppsägningen och då får din andrahandshyresgäst bo kvar.

Uppsägningstiden är alltid minst tre månader. Tiden räknas alltid i hela månader. Det innebär att om du vill att din hyresgäst ska flytta senast den sista december bör du säga upp avtalet senast den sista september. Det här gäller dock inte om ni har avtalat om längre uppsägningstid. I så fall gäller den längre tiden för dig som är hyresvärd.

Nej, uppsägningstiden är alltid minst tre månader om man har hyrt 3 månader eller längre.
Svar på tråden angående hyres uppsägning