• Pernillus

Gödning i pallkragar och rabatt?

Sommaren 2012 anlade jag två pallkragar och hävde i jord och kogödsel efter beskrivning. Sådde både blommor och lite grönsaker och det blev ok. Förra sommaren gödslade jag inte alls eftersom jag tänkte att det var ju så tätt inpå förra året, det blev skit och katastrof! Morötterna och persiljan blev det inget alls av, blommorna blev halvrisiga....till årets sådd, vad ska jag tänka på?
    Har också en rabatt som är dåligt gödslad, brukar slänga i lite blåkorn på våren men det kanske är helt fel...?

• Svar på tråden Gödning i pallkragar och rabatt?
  • Sorbus

Olika växter har olika stort näringsbehov. Om det är plantor som behöver mycket gödsel så behöver de påfyllning varje år. Sedan är det en fördel att inte odla samma sak på exakt samma plats varje år. Nu har du ju inte så mycket odlingsyta, men det kan ändå vara en fördel att tänka hur du placerar dem.
    www.spisa.nu/4.19350/varufakta/vaxelbruk-i-kokstradgarden/

• Harmagedon

Jag har tre pallkragar som jag odlar lite smått i. De får dela på en säck kogödsel på våren+ 1 dl benmjöl var. Flyttar runt grödorna också. Mest för att undvika sjukdomar eftersom man ändå lätt gödslar upp en pallkrage. När grönsakerna tittat upp så täcker jag jorden runt dem med gräsklipp. Ger mer näring och hindrar avdunstning. På hösten myllar jag ner det torra gräset för bättre jordstruktur. Är det påsjord du haft i är det nog mest sand kvar efter ett par år så du måste tillsätta mer organiskt material.

Så häll i en säck ny jord och 10-15 liter kopåse och lite benmjöl innan du drar igång för säsongen. Sedan får du se till att tillföra organiskt material, tex gräsklipp under säsongen.

Rabatter behandlar jag ungefär likadant. Ändrar dosering lite beroende på växternas näringsbehov och ser till att inte gödsla efter midsommar så de hinner gå i vila innan frosten.

Svar på tråden Gödning i pallkragar och rabatt?