• Anonym (Lumpy)

Knöl på halsen.

Jag har vaknat upp nästan varje natt nu i några veckors tid med ont i vänstra sidan nere på halsen. Trodde först jag sträckt nån sena för att jag legat konstigt. Men nu känner jag en hård knöl på vänstra sidan, känns som om på kanten av sköldkörteln. Den andra sidan känns inte alls så. Jag har fått äta värktabletter för det gör ont, känns även när jag sväljer och det gör ont när jag känner på knölen. Har googlat och jag har gett mig själv diagnosen cancer tumör på sköldkörteln. Det lustiga är att jag haft en drös hypo symptom i över ett år nu, tog ett TSH, FT3 och FT4 test för ett år sen, vilket var lågt men inom referensvärdena, så jag sket i det. Hjälp, är så jävla skraj. Grejjen är den att jag bor i USA också och har ingen health insurance. Blodprov, UL, röntgen och biopsi kostar multum här, har inte råd, för att inte tala om vad en eventuell op skulle kosta. Knölen känns hård, sitter fast och är öm. Stor som en böna och slät. Kan det vara en lymfkörtel månne? I så fall har jag ju lymfkörtelcancer (enligt Google) Funderar på att boka tid hos läkare men drar mig...vet ju vad han kommer säga; vi måste göra biopsi och detta och detta osv och jag ser bara räkningarna som hopar sig i brevlådan. Kanske ska nämna att jag har en infektion i en kindpiercing på vänstra kinden sen typ 6 veckor tillbaks. Hade så för över ett år sen också men det försvann efter att jag fick antibiotika efter att jag fick det för en tandinfektion. Och det har hällt sig borta tills jag bytte stav för ca två månader sen, då började det krångla igen. Det svullnar runt öppningen, bildas som en stor finne, spricker och töms på var, torkar till sårskorpa och när den faller av är det en ny "finne" på G som sakta fylls upp igen. Har inte direkt ont där, det är inte överdrivet rött runtomkring heller, utan bara denna lokaliserade "finne". Kan det vara den som orsakar denna knöl (lymfkörtel?) som kämpar mot bakterier(?) i finnen?

• Svar på tråden Knöl på halsen.
  • Emi89

Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket eftersom det ömmar och gör ont när du känner på knölen. Cancerknölar är vanligtvis oömma. Det kan mycket väl vara infektionen som orsakar knölen, speciellt eftersom det ömmar. Jag har själv några knölar på halsen efter tandbesvär och diverse halsproblem. Avvakta och se om knölen går ner när infektionen går över, lättare sagt än gjort, jag vet. Men det känns ju mer troligt att det är finnen som är "boven" än något elakartat. Försvinner den inte så gå och kolla för säkerhets skull. Men man kan också få kroniskt förstorade körtlar så det behöver inte vara något allvarligt även om den inte försvinner. Enligt nätet har man ju cancer oavsett hur knölen känns verkar det som. En bra grej är att vara vaksam på om knölen växer, gör den inte det så kan du nog vara lugn. Det är i alla fall vad jag fått höra. Hur stor är den?

• Emi89

Oj, missade att du skrev storlek. Det finns ingen du kan ringa och rådfråga till en början om du inte vill gå till läkare? Typ som 1177.

• Anonym (Lumpy)

Emi89, tack för ditt svar, uppskattas! Ja, jag ska avvakta några veckor till sen får jag väl lov att ta mig till läkare, får väl lov att råna en bank först eller nåt. Avskyr denna rädsla och ångest. Och jag ska sluta googla. Har nyss suttit och läst en massa "My thyroid cancer stories" usch, vilken jävla idiot man är.

• Emi89

Synd att det ska kosta en förmögenhet att gå till läkaren! Jag förstår hur du känner, är likadan. När jag hittade mina knölar så sökte jag på "knöl på halsen", riktigt dumt gjort... det står ju aldrig något om hur ofarliga knölar känns, eller ytterst sällan i alla fall. Hur mår du i övrigt? Några andra symtom som kan stämma in på cancer? Vill du ha ett första utlåtande från kunnigt folk så kan jag tipsa om www.bms.se. Där har de en överläkare i onkologi som svarar på folks frågor om cancer och symtom. Beskriv så målande du kan så får du ett bra svar. Det kan ge lite lugn i själen i bästa fall, till skillnad från google som ger fet ångest. Svar brukar komma inom några dagar.

• Anonym (jag med)

Obehagligt med dessa knölar. Upptäckte själv en igår på samma ställe som du beskriver. Blev skit skraj! Tyckte det stramare och värkte så jag kände eter och upptäckte denna knöl. Nu ömma det ännu mer efter att ha klämt och känt.

Men jag tror nog att din piercing kan ha med det att göra.

Avvakta, om den inte försvunnit efter några veckor så gå till läkaren..

• mona83

Hade också en ond knöl på halsen och tänkte direkt cancer eftersom min pappa nyligen dött av en hjärntumör så tog tid innan jag sökte för ville inte ha domen, men blev ohållbart till slut eftersom den hade vuxit och den satt så ungarna  kom emot den varje gång dom kramade mig. Visade sig bara vara en infekterad talgkörtel som behövde tömmas.

L.O.V.E
  • Anonym (Lumpy)

Åh tack alla för era svar! Skönt att höra att man inte är ensam om att få dessa knölar, skönt att även läsa att det kan vara en vanlig talgkörtel. Och tack så mycket för länken, ska gå in där och se om man vågar ställa en fråga.

• Anonym (Lumpy)

Nu har jag vart till ett fristående labb (behövs inga remisser eller läkar order) och tagit en thyroid panel. TSH, FT3 och FT4 och även antikroppar. Svar får jag om 2 dagar, antikropparna tar 5 dagar. Är det sjukt att hoppas på att proverna är avvikande så man kan få hjälp? Är dom det så går jag till läkare, han kommer ju i alla fall vilja göra biopsi och UL på knölen, men skit samma. Nu känns det bara att jag får väl äta nudlar då i några år, jag kan ju inte bara ignorera knölen, då blir jag nog sinnessjuk på kuppen.

• Anonym (Lumpy)

Vill uppdatera; fick mina provsvar tillbaks idag och mitt TSH är rödflaggat, det är alldeles för lågt! 0.12 referensvärde: (0.40 - 4.00)

Mitt FT3 och FT4 är inom referensvärdet, men på den höga sidan, på gränsen till över. Nu har jag bokat tid hos läkare, ska få träffa en på måndag och jag har även ringt och lämnat meddelande till en agent om healthinsurance, jag funderar på att köpa en i alla fall. 200 dollar i månaden är i alla fall billigare än vad alla de undersökningar, prover och eventuell kirurgi kommer bli. Jag skiter i det nu, jag vill bara bli frisk! Men Gud vad rädd jag är nu...:(

• Anonym (mamma med cancer)

Vad glad jag är att du tagit tag i situationen och kollat upp det. Min mamma hade också en knöl på sidan av halsen, i ett år gick hon med den, utan att säga något till någon. Sen var hon till tandläkaren, nämnde knölen, han skickade ner henne till hälsocentralen, och dom skickade henne direkt till sjukhuset. Hon hade en elakartad cancertumör på spottkörteln, fick operera och gå på strålningar. Idag är hon frisk men går fortfarande på regelbundna kontroller. Jag förstår att det känns jobbigt med alla kostnader, men vad ska man med pengar till om man faktiskt dör? Jag tror det kommer gå bra för dig, bara att du undersöker det i tid ger dig bättre odds ifall det skulle vara något farligt. Better safe then sorry, lycka till!

• Anonym (Lumpy)
    Anonym (mamma med cancer) skrev 2014-05-08 23:57:44 följande:
    Vad glad jag är att du tagit tag i situationen och kollat upp det. Min mamma hade också en knöl på sidan av halsen, i ett år gick hon med den, utan att säga något till någon. Sen var hon till tandläkaren, nämnde knölen, han skickade ner henne till hälsocentralen, och dom skickade henne direkt till sjukhuset. Hon hade en elakartad cancertumör på spottkörteln, fick operera och gå på strålningar. Idag är hon frisk men går fortfarande på regelbundna kontroller. Jag förstår att det känns jobbigt med alla kostnader, men vad ska man med pengar till om man faktiskt dör? Jag tror det kommer gå bra för dig, bara att du undersöker det i tid ger dig bättre odds ifall det skulle vara något farligt. Better safe then sorry, lycka till!

Oj vad läskigt, jag har inte ens tänkt på spottkörtlar! Men skönt att din mamma är frisk idag. Tack för svar! :)
Svar på tråden Knöl på halsen.