• Kyanita

Slutat tala

Hej. Jag har en dotter som snart blir 3 år. För några veckor sedan så började hon bli lite tröttare än vanligt så vi var hos läkaren och kollade henne men de hittade inget fel. Hon säger inget när hon har haft halsfluss eller öroninflammation utan det har vi märkt först när hon fått feberkramp och då brukar det ha pågått ett tag. I alla fall så slutade hon prata med alla utom oss i familjen, slutade äta själv på dagis men hemma har vi inte märkt något när dagis påtalade detta. Vi trodde det var en idé bara. Nu har hon slutat tala med oss också, vill inte äta själv alls. Hon bara pekar och gör ett hö- ljud. Någon som varit med om liknande? Är rädd att det är autism då det ligger i släkten men hon tittar oss i ögonen och så.

• Svar på tråden Slutat tala
  • MissLolli

Autism behöver inte innebära att man inte klarar av ögonkontakt. Jag känner flera barn med autism som allihop klarar av att ha ögonkontakt och även kan föra samtal.

• Mamori
    Korpen skrev 2014-05-04 21:51:17 följande:
    En med autism talar inte först och sedan slutar tala..... googla på autism så ser du....
    Fast jo, det kan hända. Precis så var det för min son med autism. Han hade normalt tal med flera ords-meningar tills han blev 1,5 år och sedan försvann allt tal helt plötsligt. Tänker att det kan utlösas av någonting även om det finns latent där hela tiden. Kanske av en infektion som i TS fall (behöver ju inte vara det dock) och i min sons fall så var det när han började på förskolan. Han fick sedan en autismdiagnos. Lite tal har kommit tillbaka men han räknas fortfarande som ickeverbal och han är 7 år nu. Han har alltid haft bra ögonkontakt.
  • Kyanita

Jo det finns, desintegrativ störning heter det. Jag vet att ögonkontakt inte alltid är vid autism. Min lillebror har as och min son har hfa. Jag menade att hon har inga andra tecken på autism, var jag som skrev otydligt och jag ber om ursäkt för det. Hur upptäcktes det på din son Mamori? 

• Mamori
    Kyanita skrev 2014-05-04 22:05:24 följande:
    Jo det finns, desintegrativ störning heter det. Jag vet att ögonkontakt inte alltid är vid autism. Min lillebror har as och min son har hfa. Jag menade att hon har inga andra tecken på autism, var jag som skrev otydligt och jag ber om ursäkt för det. Hur upptäcktes det på din son Mamori? 
    Vi upptäckte det just pga språket, det var enda tecknet så tidigt. Lite senare så kom vissa andra tecken som att han började gå på tå tex och då fick vi göra en utredning och det beslutades att han hade autism även fast han inte passade in på alla kriterier (de sociala och så).

Men om hon pratar med er så skulle jag inte vara orolig. Min son slutade ju prata helt och slutade även kunna förstå tal. Kanske någon form av selektiv mutism?
  • Kyanita
    Mamori skrev 2014-05-05 10:43:11 följande:
    Vi upptäckte det just pga språket, det var enda tecknet så tidigt. Lite senare så kom vissa andra tecken som att han började gå på tå tex och då fick vi göra en utredning och det beslutades att han hade autism även fast han inte passade in på alla kriterier (de sociala och så).

Men om hon pratar med er så skulle jag inte vara orolig. Min son slutade ju prata helt och slutade även kunna förstå tal. Kanske någon form av selektiv mutism?
    Hon har slutat prata med oss också :( Men det är en jättebra idé och det skulle det ju också kunna vara! Pratade med privat barnläkare idag och vi skulle få hem en massa frågor samt att de skulle få ta del av hennes journal. Hon har haft konstiga anfall (jag misstänker EP) men de händer så pass sällan och inget syns på EEG så inget har liksom hänt där heller. Men nu vill i alla fall denna läkare göra en rejäl utredning och det känns jättebra! Har du fått bra stöd och hjälp din son? Tog 10 år innan vi fick diagnos på sonen men sen fick vi bra med hjälp.
  • Dancar

Min son hade ungefär samma problem vid 2 års ålder. Han talade innan. Sen slutade han bara. Han har epelepsi och fått diagnos desintegrativ störning och grav utvecklingsstörning. Idag är han elva år gammal. De första åren efter han fyllde 2 år tappade han snabbt olika färdigheter. Nu går det långsammare. Efter några år accepterade man att den lilla grabben som pratade aldrig kommer bli som andra barn. Det är en jobbig period. Hoppas verkligen inte att det är detta ditt barn drabbats av. Jag älskar min son av hela mitt hjärta och det är hemskt att se honom så här.

• Mamori

Kolla upp Landau-Kleffner-syndromet också. Det är en form av epilepsi som slår specifikt mot språket och oftast ger utbrott under natten där det inte märks.

Svar på tråden Slutat tala