• bluenose

Vilken hårfärg kommer vårt barn att få?

Hej allihopa! Glad

Jag är inte gravid än men det är något vi pratar om dagligen. 
    Och jag inte kan sluta tänka på är hur vårt barn kommer att se ut. 
    Det viktiga är ju såklart att barnet blir friskt. Men jag vill så gärna att vårt barn ska få hans hårfärg och inte min.

Jag är ganska ljus naturligt, när jag var liten hade jag guldblondt/rödlätt hår, och väldigt ljusa ögonbryn/fransar. Jag har färgat håret så länge jag kan minnas så det är lite svårt att säga vilken hårfärg jag skulle ha nu. Jag har blå/grå ögon.
    Min mamma är blond men lite åt det gula hållet och också ljusa ögonbryn/fransar. Alla i mammas släkt är ganska ljusa, vissa lite mer åt det röda hållet, men inte rödhåriga.(konstig förklaring nu:)  Och blåa ögon.
    Min pappa hade brunt/svart hår, möjligtvis lite rödbrunt skägg, och på den sidan av familjen har alla brunt hår med blåa ögon. 

Min sambo däremot har svart hår, mörkbruna ögon och är brun i hyn. Alla i hans familj har svart hår och bruna ögon. Han hade också lockigt hår när han var liten :) Jag vet inte hur hans hår är nu eftersom att han är rakad.

Vad tror ni? :) Har läst att både rött och mörkt är de mest dominanta.. 

• Svar på tråden Vilken hårfärg kommer vårt barn att få?
  • Amanda84

Om din man har helt svart hår så kommer dina barn sannolikt att få mörkbrunt hår. Om din man har mörkbrunt hår så kan hårfärgen skifta från brunt till blont.

• bluenose

Mitt första inlägg här på familjeliv och tack för den första kommentaren.. Du kunde inte låta mer negativ.

Min sambo är inte mörkhyad, han är chilenare, om det nu har något med saken att göra. Jag skaffar barn med honom för att jag älskar honom. Och jag kommer älska mitt barn hur det än ser ut.

Sådana kommentarer klarar jag mig utan.

• Kabanga

Min sambo har svart hår och bruna ögon jag är blond och blåögd vår son är blond och blåögd. Man kan ha anlag sen långt bak så finns ju inga garantier för någonting men mest sannolikt är dock att ert barn får mörkt hår och mörka ögon men som sagt det är inte riktigt så enkelt.

Hade ett grannpar där killen var ljushyad och tjejen mörk. De fick två barn deras första var mörkhyad med brunt hår och bruna ögon. Den andra blev ljushyad med blondt hår och blåögon. Mamman som jag känt sen vi var barn har en svensk pappa och hennes mamma har jag för mig var från Gambia. Deras andra barn kommer att kunna få mörkhyade barn till exempel. Så det där med gener är mer komplicerat än man tror.

• Magda86

Min sambo är sydamerikan, svart hår, grönbeuna ögon. Jag är svensk med askfärgat hår och bruna ögon.

Vi har två barn. Äldsta har brunt hår och bruna ögon. Yngsta blond och mörkblå ögon. Så det är jättesvårt att förutspå hur barnen kommer se ut..

• Tifastar

Har 2 barn med en man som är mörkbrun i håret o gröna ögon. Själv är jag blond... Båda barnen är blonda o grönögda.

Har sen 1 barn med en man som är adopterad från Indien... Svarthår och mörka bruna ögon. Sonen fick mörkbrunt hår o mörka bruna ögon.

Så svårt att säga hur det kommer bli. Trodde iaf inte att båda mina äldsta barn skulle bli blonda men det blev dom

• Chocoholica
    Amanda84 skrev 2014-05-05 03:41:35 följande:
    Om din man har helt svart hår så kommer dina barn sannolikt att få mörkbrunt hår. Om din man har mörkbrunt hår så kan hårfärgen skifta från brunt till blont.

bluenose skrev 2014-05-05 03:51:31 följande:
    Mitt första inlägg här på familjeliv och tack för den första kommentaren.. Du kunde inte låta mer negativ.

Min sambo är inte mörkhyad, han är chilenare, om det nu har något med saken att göra. Jag skaffar barn med honom för att jag älskar honom. Och jag kommer älska mitt barn hur det än ser ut.

Sådana kommentarer klarar jag mig utan.

Det är inte garanterat att han blir mörkhårig. Min son är blond med blåa ögon. Pappan har mörkblont hår med blåa ögon själv har jag kolsvart hår med mörkbruna ögon. Om du kan spanska säger jag: Va a ser lind* tu guagua.
    Make chocolate cake not war.
  • viseversa

Jag är själv mörk. Mörka ögon och mörkt hår. Inte svart men väldigt mörkbrunt. Jag har fyra barn som ALLA har blå ögon och ljust hår.

• Pandamamma79

Hans utseende är definitivt dominant. Mörkhåriga kommer de säkert att bli.

Samma fina blandning som mina barn!

• jådåsåatt

Kan bli hursomhelst. Min systers kille är från Mexico och har mörkt hår, mörkare hy, mörka ögon osv. Syrran är brunhårig. Barnet är väldigt ljus i hyn, har blåa ögon och rött/kastanjefärgat hår.

• Jag är bara jag

Kan bli vad som helst. Har bekanta där han har svart hår och hon råttfärgat/mellanblont och ena barnet fick ljusrött hår. De andra 3 en svart,en brun och en blond. Man vet aldrig! Glad Han var brunögd och hon blåögd och 3 av 4 barn fick bruna ögon,så det verkade vara dominant.

• Mamma på heltid

Får ni en flicka så får hon förmodligen mörkt hår och bruna ögon som sin pappa. Får ni en pojke så kan dina färger ha lite större betydelse. Sonen skulle kunna få blåögon och lite ljusare hår. Till ganska stor procent så brukar flickor ärva pappans färger och pojkar mammors. Men det är inte alltid det stämmer men ofta. Sen är det mörka dominerande och man får titta tillbaka på era mor och farföräldrar också.

• Amanda84
    Mamma på heltid skrev 2014-05-05 17:19:15 följande:
    Får ni en flicka så får hon förmodligen mörkt hår och bruna ögon som sin pappa. Får ni en pojke så kan dina färger ha lite större betydelse. Sonen skulle kunna få blåögon och lite ljusare hår. Till ganska stor procent så brukar flickor ärva pappans färger och pojkar mammors. Men det är inte alltid det stämmer men ofta. Sen är det mörka dominerande och man får titta tillbaka på era mor och farföräldrar också.
    Det där låter intressant! Jag har aldrig hört det förut! Vad är det som gör att fler flickor ärver pappans gener och pojkarna mammans? Hur stor är sannolikheten (porcenten)?
  • Snorpan87

Min man har mörkbrunt hår och bruna ögon,jag har blont och blå. Jag är 25% Italiensk från min pappas sida där alla är mörkhåriga. Min mamma är blond,syster mörkhårig med bruna ögon. Men våran son blev blond och blåögd :) Han är en kopia av mig! Hehe, jag trodde absolut han skulle bli mörkare men icke :)

• Mamma på heltid
    Amanda84 skrev 2014-05-05 18:15:35 följande:
    Det där låter intressant! Jag har aldrig hört det förut! Vad är det som gör att fler flickor ärver pappans gener och pojkarna mammans? Hur stor är sannolikheten (porcenten)?
    Jag minns inte sannolikheten i procent, men den var ganska hög. Vissa sjukdomar kan också gå i dessa led. Jag själv har brunt hår och bruna ögon och min man är blond och blåögd. Min dotter blev blond och blåögd och min son har brunt hår och bruna ögon. Sen stämmer det ju självklart inte alltid men intressant är det
  • AnnaKaffekanna

Svårt. Jag är blond och blåögd medan min man är mörkhårig och har gröna ögon och har dessutom utländska rötter. Alla våra tre barn är blonda o blåögda.

• AnnaKaffekanna

Kan tillägga att vi har två flickor och en pojke. Sen har visserligen min äldsta dotters går mörknat lite. Min man var dock mellanblond som barn men helt mörkhårig som vuxen. Hans rötter är bla från Sicilien och södra Frankrike.

AnnaKaffekanna skrev 2014-05-06 01:37:52 följande:
    Svårt. Jag är blond och blåögd medan min man är mörkhårig och har gröna ögon och har dessutom utländska rötter. Alla våra tre barn är blonda o blåögda.

• trolliz

Är vän med en stor familj med halvafrikaner. Deras barn är ljusa och blonda men ändå med afrikanska drag. Jättesöta allihop!

Men alla halvchileanare jag sett har varit mörka så det blir nog så. Men dina gener kan vara väldigt starka trots du är ljus precis som familjen jag nämnde. Där dominerar verkligen det ljusa!

Det är verkligen relativt. Känner några som är ljusa men ändå fick ett väldigt mörkt barn.

• Pissenisse

Jag har vanligt brunt/ljusbrunt svenskt hår och gröna ögon, min mans föräldrar är ursprungligen från Indien. Alla har svart hår och mörkbruna ögon, hudfärgerna varierar ordentligt i den släkten från arabiskt vit till mörkaste indiern. Våra barn har svart lent hår, inte alls så grovt som sin pappa. De har stora mörka ögon och små röda läppar. Deras hy är lika vit som min. De ser ut som snövit hade gjort om hon var två små söta pojkar istället:)

• bluenose

Har glömt att säga tack för alla svar! :) Ska bli spännande att se hur det blir sen. :)

Svar på tråden Vilken hårfärg kommer vårt barn att få?