• Anonym (hur göra?)

Önskelista vid vuxenkalas...

En kompis fyller 40 och ska fira med en lunch. Idag skickad hon ett sms till alla gäster med en önskelista. Hon skrev att många hade frågat henne vad hon önskar och att vi ju vet att hon har "bestämda åsikter" om sådant. Nu känner jag mig lite kluven. Jag är visserligen helt emot önskelistor och hade ingen önskelista när jag gifte mig heller. Fick personliga presenter av dem som kände oss väl och mer "opersonliga" av dem som inte kände oss så väl och vi älskade och uppskattade verkligen allt. Men alla är ju olika. Problemet är mest att jag för det första inte kommer att hinna beställa det hon vill ha från nätet och jag är inte i närheten av en affär som säljer det. Det enda jag skulle få hem i tid är en bok som stod med på önskelistan, men eftersom det inte var så mycket på önskelistan och hon har bjudit rätt många gäster, så är det ju möjligt att hon får 5 exemplar av boken. Visst kan hon byta sedan, men usch vilken tråkig present om hon nu får massor av samma. Jag vet ju att en önskelista inte är en beställningslista, men är det oartigt att ge något annat? Ni som haft önskelista, hur har ni känt när någon gett något annat? Tycker ni att det känts konstigt? Ifrågasatte ni motivet?

• Svar på tråden Önskelista vid vuxenkalas...
  • Dixie

nä, det är inte konstigt att ge något annat än vad som står på önskelistan - jag ser önskelistan som tips på vilken typ av saker man önskar sig. 
    vi har haft önskelistor både vid bröllop och större kalas - vissa har gett saker från önskelistan, andra har gett andra saker - inget jag har ifrågasatt…..

men ska hon "bara" bjuda på lunch när hon fyller 40 år? till en lunch hade jag inte haft med någon större present (om det inte är en nära vän) 

• Anonym (n)

helt ok med önskelistor tycker jag. Men jag skulle nog satsa på ett presentkort på nån butik där hon själv sen kan köpa nåt av det hon vill ha

• Anonym (konstigt)

Jag skulle aldrig i livet ge ut en önskelista till vänner och släkt om vad jag önskar mig, Eventuellt kanske till min partner om han frågar och inte vet vad han ska köpa.
    Men ang din fråga, jag tycker det är helt okej att du köper något du vill ge och som inte står på önskelistan.

• La Lola

Det är ju bara en önskelista.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dixie
    Anonym (konstigt) skrev 2014-05-05 12:22:53 följande:
    Jag skulle aldrig i livet ge ut en önskelista till vänner och släkt om vad jag önskar mig, Eventuellt kanske till min partner om han frågar och inte vet vad han ska köpa.
    varför inte? 
  • nozpa

Det är ju helt okej med önskelista om folk faktiskt efterfrågar vad personen önskar sig. Annars är det bara märkligt. Men köp ett presentkort i en bokhandel så kan hon köpa en annan bok om hon vill.

• Anonym (hur göra?)

Presentkort är säkert en bra present, men jag känner att det då handlar så mycket om pengavärdet och jag har inte råd med dyra presenter just nu. Därför var min tanke från början att ge något personligt som inte kostar så mycket, men eftersom hon sa att hon har "bestämda åsikter" om presenter så blev jag lite osäker.

• Anonym (n)
    Anonym (hur göra?) skrev 2014-05-05 12:29:48 följande:
    Presentkort är säkert en bra present, men jag känner att det då handlar så mycket om pengavärdet och jag har inte råd med dyra presenter just nu. Därför var min tanke från början att ge något personligt som inte kostar så mycket, men eftersom hon sa att hon har "bestämda åsikter" om presenter så blev jag lite osäker.
    dela med några andra?
  • Anonym (hur göra?)

Om vi nu tar en bok som exempel... om jag väljer en bok omsorgsfullt och tänker på vad jag tror att hon skulle vilja läsa, då tycker jag det är en jättebra present, även om det är en billig bok. Men att ge ett presentkort på 50 kr känns sådär....

Svar på tråden Önskelista vid vuxenkalas...