Önskelista vid vuxenkalas...
En kompis fyller 40 och ska fira med en lunch. Idag skickad hon ett sms till alla gäster med en önskelista. Hon skrev att många hade frågat henne vad hon önskar och att vi ju vet att hon har "bestämda åsikter" om sådant. Nu känner jag mig lite kluven. Jag är visserligen helt emot önskelistor och hade ingen önskelista när jag gifte mig heller. Fick personliga presenter av dem som kände oss väl och mer "opersonliga" av dem som inte kände oss så väl och vi älskade och uppskattade verkligen allt. Men alla är ju olika. Problemet är mest att jag för det första inte kommer att hinna beställa det hon vill ha från nätet och jag är inte i närheten av en affär som säljer det. Det enda jag skulle få hem i tid är en bok som stod med på önskelistan, men eftersom det inte var så mycket på önskelistan och hon har bjudit rätt många gäster, så är det ju möjligt att hon får 5 exemplar av boken. Visst kan hon byta sedan, men usch vilken tråkig present om hon nu får massor av samma. Jag vet ju att en önskelista inte är en beställningslista, men är det oartigt att ge något annat? Ni som haft önskelista, hur har ni känt när någon gett något annat? Tycker ni att det känts konstigt? Ifrågasatte ni motivet?