• Anonym (Hjälp)

"Oljig" avföring - har panik

En timme efter middagen fick jag en bubblig mage och kände toabehov. Men på toa kom inget. Tog en dusch och kände sedan panik på toa. Och på toa kom först en normal korv och sedan bara löst. Tittade på bajset och det var ljusbrunt och flöt på vattenytan. Såg oljigt ut.

Vad kan detta vara?

Mår inte illa. Men fryser pga spänningar och nervositet tror jag. Har nämligen kräkfobi.

• Svar på tråden "Oljig" avföring - har panik
  • Anonym (Hjälp)

Kan man ha magsjuka utan att må illa?

• Anonym (Wildrat)

Händer det igen så ta kontakt med vården. Du kan sakna nåt som bryter ner fettet så det kan tas upp (inte galla utan nåt annat). Det är inte så praktiskt att inte ta upp fett, i långa loppet blir du sjuk då det är vissa som vi måste äta.

• Anonym (Hjälp)

Detta har hänt tre gånger tidigare. Ungefär en gång i månaden.

Har haft magsjuka barn nyligen.

Kan det vara det denna gången tro?

• Anonym (Hjälp)

Ursäkta äckliga detaljer...

Första vändan kom en normal korv och sedan denna lösa oljiga avföring som la sig som ett täcke i toaletten på vattnet.

Andra vändan fick jag "småkrysta" fram bajset och därefter kom en laddning självmant, så fick jag krysta osv Bajset sjönk i toastolen och la sig på botten förutom några enstaka små bajsbitar typ och vattnet blev bajsgulbrunt så det som låg på botten inte syntes.

Mår inte illa. Skulle lätt kunna äta nått. Tror jag.

Fryser dock men det kan bero på spänningar pga rädslan av att behöva kräkas.

Nyligen småbarnsförälder och har inte haft magsjuka på läääänge så jag vet inte hur den agerar.

• Anonym (Hjälp)

Puffar

• Anonym (gh)

Jag har likadant, läkaren säger det är normalt.

• Anonym (nåja)

Men diarré en gång i månaden tycker inte jag låter som skäl att söka vård så länge magen funkar normalt resten av tiden (fast andra kanske inte håller med mig). Du har väl en lättretad tarm? Eller har blivit känslig för bakterier plötsligt?

Jag tror visst att man kan ha magsjuka utan att känna sig illamående, i alla fall om du nyss har varit utsatt för smitta ligger det nära till hands att tro det. För mig har det varit tvärtom de senaste gångerna, har varit illamående och känt mig dålig men knappt fått några symptom. Var tacksam för att du har åkt på den minst obehagliga varianten...

Ifall du är som jag känner du avsmak inför att äta om det är magsjuka. Ta det lite lugnt med ätandet i så fall en dag eller två, så att magen får lugna ner sig. Vitt bröd, kokt potatis och kokt morot är snällt för magen när den är uppretad.

Försök att slappna av och undvika panikkänslor inför magsjukan. Försök att tänka på det rationellt. Det är obehagligt, men det går över rätt fort, och ångesten som är förknippad med rädslan är antagligen värre och någonting du dras med längre, än obehaget du har av själva magsjukan. Så försök att ta det lugnt.

Krya på dig.

• Anonym (Hjälp)

Gick på toa 18:00 och 18:40.

Sen inget mer.

Kan det vara magsjuka?

Borde jag stanna hemma i 48 timmar?

Blir hemma imorgon (planerad ledighet sen en tid tillbaka) men borde jag stanna hemma på onsdag också?

Mår inte illa.

Öm i magen. I mitten.

Dessutom starka ägglossningssmärtor.

• Jesper f

Du har problem med din pancreas/lever/galla någonstans. Därför din avföring ser ut som den gör.  Medicinska termen är "steatorré". Det är inget som du måste akut åtgärda idag, men du ska inte gå med det för länge. Du behöver söka till din doktor på VC så du får börja ta prover, för att ta reda på vad det är som krånglar för dig, så du kan få hjälp. Det behöver inte ens vara komplicerat, du kanske bara behöver ett extra tillskott av Pancreatin för att din matspjälkning ska klara fetter bättre, eller liknande. Under tiden, ät mild kost, och dra ned på fettet, kommer din avföring att klara sig bättre.

Skulle du dock få feber och/eller allvarlig värk i övre delen av buken, eller på höger sida om, måste du givetvis åka in akut omedelbart. Men det är värk av den arten, att du inte skulle fundera över så mycket annat i vilket fall som helst. Men alltid bättre att vara övertydlig.

Lycka till =)

• Anonym (Hjälp)

Jesper f: Men avföringen ser inte ut så här jämt. Utan bara ca en gång i månaden och det har varit så ungefär i ett halvår nu. Kan det ändå vara något fel med det du nämnde? Fast jag har symtomen sällan?

• Anonym (nåja)
    Jesper f skrev 2014-05-05 21:36:38 följande:
    Du har problem med din pancreas/lever/galla någonstans. Därför din avföring ser ut som den gör. 
    Hur kan du ställa den diagnosen på den information du får av ts?
  • Anonym (Hjälp)

Sovit hela natten. Inga toabesök.
    Men efter frukost blev det dags igen.
    Nu kom det lite men konsistensen är mera tunna, fluffiga små korvar.
    Och något som såg ut som en lång mask (slemsträng?).

Mår illa.
    Fryser.
    Magen orolig och små bubblig.

Kan magsjuka vara så här?
    Eller är det mer troligt att jag har nått fel i tarmen?

• Anonym (gh)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-05-06 08:56:31 följande:
    Sovit hela natten. Inga toabesök.
    Men efter frukost blev det dags igen.
    Nu kom det lite men konsistensen är mera tunna, fluffiga små korvar.
    Och något som såg ut som en lång mask (slemsträng?).

Mår illa.
    Fryser.
    Magen orolig och små bubblig.

Eller är det mer troligt att jag har nått fel i tarmen?

Men snälla du, ring läkaren!
  • Jesper f
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-05-05 21:52:48 följande:
    Jesper f: Men avföringen ser inte ut så här jämt. Utan bara ca en gång i månaden och det har varit så ungefär i ett halvår nu. Kan det ändå vara något fel med det du nämnde? Fast jag har symtomen sällan?
    Jag tycker absolut att du ska kolla upp det, du har någon störning där nånstans, som du borde kolla upp. Det behöver inte vara något av jätteallvarlig sort, men deffenetivt något att kolla upp, iom att det återkommer.
    Anonym (nåja) skrev 2014-05-05 22:29:50 följande:
    Hur kan du ställa den diagnosen på den information du får av ts?
    Är det skärt, har 4 klövar, en knorr och säger oink, är det sällan värt att börja undersöka om det är en struts man tittar på.
  • Anonym (Hjälp)

gh: Varför anser du att jag bör ska läkare?

• Anonym (Hjälp)

Jesper f: Ska boka tid hos läkare.

• Anonym (gh)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-05-06 11:25:09 följande:
    gh: Varför anser du att jag bör ska läkare?

Pga alla dina symptom såklart
  • Anonym (nåja)
    Jesper f skrev 2014-05-06 11:01:30 följande:
    Är det skärt, har 4 klövar, en knorr och säger oink, är det sällan värt att börja undersöka om det är en struts man tittar på.
    Är du en läkare?
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-05-06 08:56:31 följande:

Ja.
  • Anonym (Hjälp)

Har bokat tid hos läkare. Ska dit om ca tre veckor.

Googla på steatorre (sjukt) och såg bilder (mindre trevliga) och kan efter detta konstantera att det jag bajsa inte ser ut så. Inte alls lika oljigt. Mer som löst och blankt bajs.

Kanske kan det ändå vara detta.

Svar på tråden "Oljig" avföring - har panik