• whitestar

    Vad för cykel till 7-åring?

    Min son har äntligen lyckats lära sig cykla och behöver en ny cykel då den han har är alldeles för liten.Själv vill han ha en BMX men jag vet inte om det är rätt cykel att börja med.Och frågan är vilken tum,16 eller 20?Han är 126,5 cm lång men cyklar ju inte jättebra än.
    Såg att Coop hade vanliga cyklar,både 16 och 20 tum.Kan det vara nåt?
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad för cykel till 7-åring?
  • Baktakt

    Gå till en cykelaffär och få hjälp. Coop kan ingenting, även om de skulle ha vettiga cyklar. Dessutom har riktiga cykelaffärer roligare cyklar och allt man enligt lag behöver brukar ingå i priset, typ lyse, reflexer, ringklocka osv.

  • Baktakt

    Gå till en cykelaffär och få hjälp. Coop kan ingenting, även om de skulle ha vettiga cyklar. Dessutom har riktiga cykelaffärer roligare cyklar och allt man enligt lag behöver brukar ingå i priset, typ lyse, reflexer, ringklocka osv.

  • PrinsessanLeia

    20 tum bör ni nog ha, 16" är lagom till min femåring som är 111 cm. Till min sjuåring som är 135 cm är tjugo tum snudd på för litet.

  • MammaPe

    Min dotter är 6år o ca.122 cm och har en 20 tum från coop. Den e liiite stor men hon fixar det galant.

  • Jill 79

    Jag skulle köpt 20 tum. Det har jag till min femåring. Visst den är lite stor men kommer räcka länge. Köpte en treväxlad då det känns som den kommer mer till nytta sen. Min kille är ett par cm kortare än din.

  • Sisisisi
    whitestar skrev 2014-05-05 20:17:59 följande:
    ok,20 tum verkar vara det smarta att köpa.Men vad tycker ni om BMX-cykel versus vanlig cykel?



    Köp både och! En bmx som han kan köra i skogen och hoppa med och sen en vanlig cykel för vardagscykling. Cykla längre sträckor på bmx låter rätt jobbigt.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

  • Elin 834

    Det beror helt på ramstorleken vilken cykel man ska ha. Min 6 åring har en 20" men med en liten ram hon kommer snart att få gå upp till 24" hon är 120cm lång.  Däremot så ska han inte ha 16" det blir alldeles för litet. 

  • Elin 834

    oj glömde...
    Mina barn har både och men det 'r för att de tävlar i bmx.
    Vad ska han ha cykeln till? Ska han cykla långt så är en vanlig cykel bättre men ska han bara hoppa och leka så Bmx. En kompromiss kan vara en MTB de kan ju användas till både och och sen set de lite tuffare ut ;)

  • whitestar
    Elin 834 skrev 2014-05-06 12:49:53 följande:
    oj glömde...
    Mina barn har både och men det 'r för att de tävlar i bmx.
    Vad ska han ha cykeln till? Ska han cykla långt så är en vanlig cykel bättre men ska han bara hoppa och leka så Bmx. En kompromiss kan vara en MTB de kan ju användas till både och och sen set de lite tuffare ut ;)
    Han vill gärna ha en cykel som han kan ta med på skolan och cykla med där bland annat,men jag vill ju att han ska kunna cykla lite längre färder tillsammans med oss också.MTB lät ju intressant,får fara och kika på nån cykelaffär!
Svar på tråden Vad för cykel till 7-åring?