• setfire

Enkät inför examensarbete!

(Något gick snett i den tidigare likadana tråden)
    Vi är i alla fall två tjejer som gör vårt examensarbete och behöver hjälp att få svar på vår enkät. Vår uppsats handlar om genus, reklam och skönhetsideal. Vi vill med undersökningen se hur mycket unga kvinnor påverkas av skönhetsidealen i olika media och vilken skillnad det finns på hur män och kvinnor framställs.

Vi skulle vara jättetacksamma om ni ville svara! Enkäten finns i följande länk, du måste vara tjej/kvinna mellan 15-30 för att kunna svara.

www.surveymonkey.com/s/ZXRS2DN

Tack på förhand!

• Svar på tråden Enkät inför examensarbete!
  • mindless

Jag vet inte hur ni har tänkt använda den data ni får in, men som alltid är det värt att påpeka att ni utifrån de svar ni får på enkäten inte kommer kunna dra några slutsatser om gruppen "unga kvinnor". Detta eftersom ni inte har någon kontroll på urvalet (ni vet helt enkelt inte om de som svarar är representativa för en större grupp).

Om ni ska använda er av detta i ett examensarbete är det värt att diskutera valet av metod med er handledare (som förhoppningsvis, men inte nödvändigtvis, har koll på läget).

Lycka till! 

• Elit
    setfire skrev 2014-05-05 20:10:47 följande:
    (Något gick snett i den tidigare likadana tråden)
    Vi är i alla fall två tjejer som gör vårt examensarbete och behöver hjälp att få svar på vår enkät. Vår uppsats handlar om genus, reklam och skönhetsideal. Vi vill med undersökningen se hur mycket unga kvinnor påverkas av skönhetsidealen i olika media och vilken skillnad det finns på hur män och kvinnor framställs.

Vi skulle vara jättetacksamma om ni ville svara! Enkäten finns i följande länk, du måste vara tjej/kvinna mellan 15-30 för att kunna svara.

www.surveymonkey.com/s/ZXRS2DN

Tack på förhand!
    Får jag fråga vilket ämne ni skriver i och vad för typ av examensarbete det är?

Kommer ni fundera något på varför kvinnor och män porträtteras olika på bild? Jag kan nämligen inte se hur frågorna ni ställer kan leda till en intressant analys som faktiskt skulle bidrar till en ökad förståelse av verkligheten. Vi vet ju redan att män och kvinnor framställs olika. Som tips har ni en metastudie här som visar att: "Results suggest depictions of thin women may have little to no effect on viewers. However, images of overweight women seem to have a positive effect on women's body image."

Läste en annan intressant studie som visade att kvinnor inte upplevde några negativa effekter av att se bilder på vackra kvinnor men om försöksledaren var en vacker kvinna så sänkte det kvinnornas självförtroende och hur nöjda de var med sitt eget utseende. Har dock ingen länk till studien atm. då jag är utomlands.

Svar på tråden Enkät inför examensarbete!