• Anonym (Cecilie)

    Normal matkostnad per månad för en vuxen?

    Vad anses en normal matkostnad för en vuxen ligga på per månad? Förstår givetvis att det varierar beroende på mycket men rent överlag (om man lagar det mesta hemma men ändå äter ute ibland)?

  • Svar på tråden Normal matkostnad per månad för en vuxen?
  • Styrox

    Jag skulle gissa på 4000kr, beroende på vilka ställen man brukar äta ute på och om fina restaurangbesök räknas som mat eller nöje.

  • Madmoiselle

    Enligt konsumentverket är det 1790 kronor/månad för en ensam kvinna som tar med matlåda till lunch.

  • Styrox
    Madmoiselle skrev 2014-05-06 00:35:35 följande:
    Enligt konsumentverket är det 1790 kronor/månad för en ensam kvinna som tar med matlåda till lunch.
    Den siffran kan det inte handla om några större utsvävningar alls överhuvudtaget.
    Vem, med normal inkomst, går aldrig ut och äter, aldrig äter fredagsmys eller lördagsgodis? Eller köper något på pressbyrån efter jobbet för att få något i magen för att få kraft att laga mat när man kommer hem?
    Det kan ju heller inte finnas något rum för caféfika eller annat.

    Det skulle vara ganska roligt hur konsumentverket kommit fram till den där siffran och vad det är meningen att man ska äta.
  • Anonym (1500)

    Jag brukar räkna på ca 1500 kr i månaden per person. Kostar maten mer än 50 kr per dag får jag panik...haha

  • myrank
    Styrox skrev 2014-05-06 09:23:06 följande:
    Den siffran kan det inte handla om några större utsvävningar alls överhuvudtaget.

    Vem, med normal inkomst, går aldrig ut och äter, aldrig äter fredagsmys eller lördagsgodis? Eller köper något på pressbyrån efter jobbet för att få något i magen för att få kraft att laga mat när man kommer hem?

    Det kan ju heller inte finnas något rum för caféfika eller annat.

    Det skulle vara ganska roligt hur konsumentverket kommit fram till den där siffran och vad det är meningen att man ska äta.



    I vissa kalkyleringar har restaurangbesök mm räknats in i nöjen dvs ej i matkostnadspotten. Vet inte om det är så i det här fallet dock.

    När jag var ensamstående klarade jag mig dock på ca 1500 kr/mån utan problem. Nu när jag har god inkomst samt vi är två är nog kostnaden per person den dubbla. På gott och ont.
  • sextiotalist
    Styrox skrev 2014-05-06 09:23:06 följande:
    Den siffran kan det inte handla om några större utsvävningar alls överhuvudtaget.
    Vem, med normal inkomst, går aldrig ut och äter, aldrig äter fredagsmys eller lördagsgodis? Eller köper något på pressbyrån efter jobbet för att få något i magen för att få kraft att laga mat när man kommer hem?
    Det kan ju heller inte finnas något rum för caféfika eller annat.

    Det skulle vara ganska roligt hur konsumentverket kommit fram till den där siffran och vad det är meningen att man ska äta.
    Inga problem, vi har omkring 4500 i månaden för två vuxna och en tonåring, då ingår både fredagsmys och annat gott (även hushållsartiklar)
    När det gäller restaurantbesök och köp från pressbyrån skulle jag kalla för nöjespengar, likaså fika på ett fik eller så.
    Ja, vi är många med normal inkomst som inte går ut och äter middag regelbundet och gör vi det, så räknar vi det som nöje
  • Aniiee
    Styrox skrev 2014-05-06 09:23:06 följande:
    Den siffran kan det inte handla om några större utsvävningar alls överhuvudtaget.
    Vem, med normal inkomst, går aldrig ut och äter, aldrig äter fredagsmys eller lördagsgodis? Eller köper något på pressbyrån efter jobbet för att få något i magen för att få kraft att laga mat när man kommer hem?
    Det kan ju heller inte finnas något rum för caféfika eller annat.

    Det skulle vara ganska roligt hur konsumentverket kommit fram till den där siffran och vad det är meningen att man ska äta.
    Om man tittar på Konsumentverkets budgetkalkyl för mig (kvinna, 29 år) så står det ganska klart och tydligt: Livsmedel 1350 kr, och då står även:  Lunch fem dagar per vecka ingår inte i beloppet. Beloppet bygger på en näringsberäknad matsedel med vanliga rätter som innehåller både råvaror och halvfabrikat. Lättöl, godis, läsk och snacks ingår, men i endast i en mycket begränsad omfattning. Alkohol ingår inte.

    Lunchposten är TOM, men: Konsumentverkets beräkningar visar att en rimlig kostnad för en hemlagad lunch är cirka 20 kronor (per lunch, då, men det står inte, slarvigt nog).

    Sen finns det en ytterligare tom post som heter "andra kostnader" på vilken det står: 
    Här har du möjlighet att lägga till poster som inte tagits med ovan till exempel månadspeng, presenter, husdjur, semester samt café- och krogbesök.

    Så, nej, i konsumentverkets siffror för livsmedel ingår inte restaurangbesök, cafebesök eller apelsinen på pressbyrån. Inte heller tandkrämen eller diskmedlet ingår, utan har sina egna poster (personlig hygien 510 kr och förbrukningsvaror 100 kr)
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
Svar på tråden Normal matkostnad per månad för en vuxen?