• puss

Du som inte kan använda "de" och "dem" korrekt!

varför kan du inte det? varför skriver du alltid "dem" och inte alltid "de"? tror du att "dem" är samma ord som "dom"? vet du att "de" och "dem" och "dom" inte används på samma sätt? varför lär du dig inte skillnaden? känner du dig krorkad eller tacksam när folk rättar dig?

jag undrar faktiskt.

Ernst Hugo.
  • Svar på tråden Du som inte kan använda "de" och "dem" korrekt!
  • La Lola

Jag skriver alltid "de" o har ingen aning om vad som är korrekt.

Har säkert lärt mig detta i skolan men minns helt ärligt inte.
    Och jag bryr mig inte så hårt heller.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pudel

Har också alltid undrat det. Speciellt undrar jag varför de väljer att använde dem. Dem är betydligt mer sällan använt än de. 

De ger böckerna till dem. Den är deras. 

Inte, dem ger böckerna till de. Den är deras. 

Inte, dem ger böckerna till dem, den är dems. 

De gör ingen skillnad. Dem gör ingen skillnad. 

• puss
    La Lola skrev 2014-05-06 08:23:44 följande:
    Jag skriver alltid "de" o har ingen aning om vad som är korrekt.

Har säkert lärt mig detta i skolan men minns helt ärligt inte.
    Och jag bryr mig inte så hårt heller.

jaha?? well det märks då inte. har aldrig tänkt på att du skriver fel. är det månne mer störande att se "dem" på fel plats än att se "de" på fel plats?
    Ernst Hugo.
  • UCharlotte

Bristande intresse för vårt språk, det tror jag är största anledningen till att folk inte lär sig skillnaden. Det ligger på samma nivå som de människor som skriver "även fast", en kombination som inte finns egentligen.
    Ett tips till folk med svårigheter för De och Dem är att alltid chansa på De, då  Dem används mycket mer sällan. Att alltid skriva Dom skulle jag dock inte rekommendera, det ser så obegåvad ut.

Jag hittade min gamla skolbok i Läsförståelse igår, den skrevs 1976. Även om vissa texter idag kanske inte är helt PK så var den väldigt vettigt skriven. Kanske dags för skolan att gå tillbaka till de läroböcker som faktiskt fungerade.

• La Lola
    puss skrev 2014-05-06 08:26:10 följande:

jaha?? well det märks då inte. har aldrig tänkt på att du skriver fel. är det månne mer störande att se "dem" på fel plats än att se "de" på fel plats?
    Ok.... Ingen aning....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sockerdockan

Antagligen av samma anledning som du inte använder stor bokstav i början av mening eller korrekt kommatering; okunskap, lathet, misstag eller för att man kanske inte bryr sig så mycket. Enkel rekommendation till de som faktiskt, helt förståligt, har svårt att skilja på 'de' och 'dem' - använd 'dom' rakt av så blir det mest rätt!

• Ensam hemma

Jag är född utomlands, så när jag hade svenska i skolan, så hade jag rättstavning istället för grammatik. Om och när jag skriver fel uppskattar jag att bli tillrättavisad, det är enda sättet att lära sig.

• UCharlotte
    Ensam hemma skrev 2014-05-06 09:00:53 följande:
    Jag är född utomlands, så när jag hade svenska i skolan, så hade jag rättstavning istället för grammatik. Om och när jag skriver fel uppskattar jag att bli tillrättavisad, det är enda sättet att lära sig.
    Vad skönt att läsa, att du hellre tar lärdom av, än tar åt dig.
    Tummen upp :)
  • Jessicca

Folk med dyslexi har nog svårt för de... När jag gick en kurs för kanske 4 år sen tror jag skulle vi skriva en berättelse. Läraren sa då till oss att de har funderingar att byta ut de och dem till dom

• Jessicca

Tycker också de är bra om folk säger till om de är fel... Sen beror de på också hur man säger de :)

Svar på tråden Du som inte kan använda "de" och "dem" korrekt!