• jossie01

furminator

Min hund hårar något kopiöst mycket. Vet inte om han hårar som han ska eller om det är för mycket. Han har varken klåda, mjäll eller torr hud/päls. Pälsen är glansig och fin. Jag använder furminator och borstar honom med. Man får med mycket hår, men man kan borsta hur mycket som helst och får ändå med massa hela tiden. Märker ingen skillnad när jag använder furminator. Lika mycket hår överallt ändå.
    Någon som använder furminator? Någons om har tips på vad man kan göra för att han ska håra mindre? Hört att man kan ge b-vitamin? Hur ger man det och vart köper man det?

• Svar på tråden furminator
  • Dexter dot com

Billigast är att köpa B-vitamin till häst, finns på CityGross billigt bla.

Annars tycker jag att det bästa är att bada hunden för då släpper en stor del päls och sen lägga några timmar varje dag tills allt släppt.

• Akua

Är det inte att hunden fäller vinterpälsen, då kan det ju försvinna sjukt mycket hår. Min hund (blandning på golden och border collie) ser faktiskt helt sjuk ut under dessa tider haha. Mager, ful päls, tonfisk, lite mjällig..

• jossie01
    Dexter dot com skrev 2014-05-06 11:20:24 följande:
    Billigast är att köpa B-vitamin till häst, finns på CityGross billigt bla.

Annars tycker jag att det bästa är att bada hunden för då släpper en stor del päls och sen lägga några timmar varje dag tills allt släppt.
    Menar du att jag ska borsta honom flera timmar varje dag... ? Har du själv en furminator? Tänkte om du märkt någon skillnad?
  • jossie01
    Akua skrev 2014-05-06 11:30:24 följande:
    Toffsig, inte tonfisk haha.
    haha :) Jo jag hoppas väl det blir bättre under sommaren. Men funderar på att trimma honom så försvinner en del av det slitna håret :) inte haft hunden så länge, men aldrig sett någon som har så mycket hundår hemma hos sig :P
  • Dexter dot com
    jossie01 skrev 2014-05-07 22:07:38 följande:
    Menar du att jag ska borsta honom flera timmar varje dag... ? Har du själv en furminator? Tänkte om du märkt någon skillnad?

Har du en hund med underull som är i fällning kan du behöva lägga några timmar ett par dagar i rad innan allt släppt eller välja att det släpper lite i taget i nån månad.
    Furminatorn är bra men skär av vissa pälsars täckhår så jag föredrar karda och stålkam så jag kommer ända ner i botten och får med all päls och ull.

Vad är det för ras?
Svar på tråden furminator