• heriusima

    Självmordsförsök, behandlingshem?

    Hej,

    Nu är det så att min syster lider av både borderline och ADHD. Hon är djupt deprimerad och har varit tvångsinlagd upprepade gånger enligt LPT, dock inte behandling utan endast förvaring, för att förhindra hennes självdestruktiva beteende. Hon har tagit flera olika droger de senaste åren och överdoserat ett antal gånger. Hon har försökt begå självmord flera gånger. Senast satte hon sig på tunnelbanespåret efter att ha tagit kokain, men tunnelbaneföraren hann stanna (hur det nu är möjligt?). Hon har fått prata med flera olika terapefter och liknanade, läs vårdpersonal som tagit kvällskurser för att få en titel. Trots upprepade försök ska det tydligen vara jävligt svårt att få till upprepade samtal med en legitimerad psykolog, situationen  till trots.

    Både vår och min systers önskan är att hon ska bli inlagd på ett långvarigt behandlingshem med kunnig personal, där hon får möjlighet att komma ifrån alkohol, droger och framförallt ges chansen att tillsammans med psykologer försöka bota denna depression och lära sig hantera sina känslor.  Vården har givit henne de mediciner som finns att tillgå, men inget hjälper. Socialtjänsten vill ändå inte bekosta ett riktigt behandlingshem, detta eftersom det är det dyraste alternativet. De förespråkar istället ett stödboende, vilket inte alls fungerar.

    Till min fråga:

    Om denna situation inte är tillräcklig för att få ett behandlingshem bekostat, vad är då? Hur ska vi gå tillväga för att bokstavligt talat rädda hennes liv? Finns det någon med erfarenhet av behandlingshem som kan komma med input?

  • Svar på tråden Självmordsförsök, behandlingshem?
  • Drottningen70

    Vill hon själv till ett behandlingshem? Har hon ansökt om ett sådant? Har hon överklagat ett eventuellt avslag?

  • Dina08

    Jag tycker också att behandlingshem låter bra i det fallet, men innan man kan påbörja en psykologisk behandling så måste hon nog vara drogfri. Har själv gått i terapi hos en kurator med påbyggnadskurser, och det fungerade bra.

Svar på tråden Självmordsförsök, behandlingshem?