• bajenflicka

14 månader, står inte upp?!

Hej!
    Jag har en liten kille å 14 månader som inte står/reser sig, han har varit sen i det mesta men inte så hur mycket?!
    Han är INTE ETT DUGG intresserad !När jag försöker ställa honom så drar han upp benen i skräddarställning spelar inte roll vad jag sätter framför honom. Har provat med favoritleksaker, gåbilar/vagnar, bord, soffa tillochmed "förbjudna" saker.
    Han hasar fram på rumpan med fotsulorna mot varandra, kan det göra att han känner sig stel när han har raka ben?!
    Någon som har tips på motivation? vad skulle ni göra i min situation?

• Svar på tråden 14 månader, står inte upp?!
  • viseversa

Min lillebror var sån. Han bara satt satt satt och "hoppade" fram. Varken stod eller ens försökte. Man kunde sätta honom på en filt och där satt han sen med sina saker och var nöjd. Han började gå vid 18mån. Så förr eller senare går dom. Däremot träffade jag ett barn på IKEA som var 21 mån och ENBART gick på knäna. När mamman försökte ställa honom upp vek han benen så han hamnade på knäna. Han hade nästan inga vadmuskler alls. Där hade jag nog varit lite orolig om jag var hand mamma.

• 3kidz4ever
    bajenflicka skrev 2014-05-06 15:40:23 följande:
    Hej!
    Jag har en liten kille å 14 månader som inte står/reser sig, han har varit sen i det mesta men inte så hur mycket?!
    Han är INTE ETT DUGG intresserad !När jag försöker ställa honom så drar han upp benen i skräddarställning spelar inte roll vad jag sätter framför honom. Har provat med favoritleksaker, gåbilar/vagnar, bord, soffa tillochmed "förbjudna" saker.
    Han hasar fram på rumpan med fotsulorna mot varandra, kan det göra att han känner sig stel när han har raka ben?!
    Någon som har tips på motivation? vad skulle ni göra i min situation?
    Min son är 16 månader och kan inte gå eller stå men under senaste veckan har han kommit på tekniken (att få en fot platt under sig för att resa sig) att resa med stöd av soffa/bord/etc. Han hoppar fram på rumpan med benen framför sig, ålar eller kryper några steg.. Han är över 83 cm lång så han behöver bara sträcka sig för att nå saker inom hans radie. Han hade en tuff start i livet, men jag har inte "tränat" honom utan gåendet kommer av sig själv. Mer än att ta av strumpor/etc för bättre balans och mindre halkrisk :)
  • Hmv89

Min äldsta dotter hoppade också fram sådär på rumpan! När hon var 16 månader och fortfarande inte gjorde några som helst försök till att stå (gjorde likadant när man försökte ställa henne - bara drog upp benen) så tyckte bvc att vi skulle kolla upp det. Efter en höftröntgen visade det sig att hon hade vätska i höfterna (höftsnuva kallade de det) och att det var riktigt obekvämt för henne att krypa eller stå. Har för mig att hon fick penicillin mot det (detta är snart 8 år sen så minnet är inte det bästa), men i vilket fall så tre veckor efter medicinkuren ville hon inte annat än stå och gå mot möbler osv och kort därefter tog hon sitt första steg helt självmant :) I vårat fall var det alltså inte bara hon var sen, hon ville inte för att det gjorde ont.

• isolande

Vår kille är 14 månader och gick sina första steg för en vecka sedan, men han kan inte stå upp, stilla liksom. I förrgår reste han sig själv från golvet utan stöd för första gången, men han börjar gå på en gång mot ett "mål" där han stannar och sätter sig ner.

Dottern var 15 månader innan hon ens ville gå genom att hålla i händerna. Började gå runt 16 månader. Ta det lugnt, din plutt reser sig snart Flört

• mammalovis

Har ni använt hoppgunga eller gåstol någonting, för där blir det kanske mer naturligt att få stöd under fötterna? Men om det föreligger medicinska orsaker bakom som Hmv89, så lär det ju inte spela någon roll vad ni gör. Det är väl därför bvc kollar upp barn vidare som inte går vid 18 månader.

En del barn är ju nöjda helt enkelt och ser inget behov av att gå när de kan ta sig fram på något sätt.

Om du är orolig så ring bvc och hör vad dem tycker.

• Hmv89

Jag menade att hon var 18 mån när det kollades upp, såg nu att jag skrev 16. Bvc sa att allt innan 18 mån inte räknas som "för sent" så det fanns ingen mening med att ringa till barnmottagninge så jag släppte det helt och tänkte att det säkert kommer av sig själv så småningom.

Nu när du nämnde hoppgunga, jag kommer ihåg att jag reagerade redan där att det var obekvämt för henne. Hon liksom drog upp benen och bara hängde i luften och var kinkig. Men tänkte att hon bara inte gillade hoppgungan.

Verkar inte din lilla ha ont TS så är det nog bara att avvakta och låta det ta sin tid ett tag till. Och njuta av att du inte behöver springa runt efter din lilla så snabbt riktigt än ;)

• tomsfru

kan säga att våran tjej studsade som en skottspole i hoppgunga o rusade fram i gåstol när hon var 5 (!) månader o reste sig mot möbler när hon var 7 mån så vi väntade med spänd förväntan på nålar för att sedan få vänta o vänta o sedan vänta lite till.... 13,5 månader var hon när hon började gå för att sedan springa en vecka senare Glad o nu är hon aldrig still i vaket tillstånd så hon hade väl helt enkelt bestämt sig hon ville inte ens gå när vi höll henne i handen innan.... det var när hon började på dagis det släppte för henne men det kanske bara var av en tillfällighet för barn i ett-två-årsåldern som gick hade hon runt omkring sig

• emmiz 01

Min är "bara" 12 månader men han reser sig inte upp längs med möbler.
    Han drar upp benen i gåstol, hoppgunga etc.
    Han hoppar fram på rumpa och har för 1 vecka sen lärt sig att trycka sig upp från mage till sittande.
    Vi har varit på extra läkarkontroll men dom kan inte konstatera att något skule vara fel. Ev. tyckte dom att han var hjulbent..

Svar på tråden 14 månader, står inte upp?!