• Senci

Förhöjt CRP under nästan ett år

Hej!

Har sedan augusti förra året lätt förhöjt CRP-värde. Normalvärdet ska vara under 3 och jag ligger på mellan 13-16 på de olika provtillfällen. Har förutom detta lätt förhöjt kroppstemperatur som varierar mellan 37-38 grader.
    Läkarna har gjort flertal olika provtagningar och undersökningar och har inte hittat orsaken. Jag är glad att de inte hittat ngt samtidigt som jag inte riktigt kan slappna av. Försökt leta information, men hittar inte så mycket. Har något varit med om liknande?

• Svar på tråden Förhöjt CRP under nästan ett år
  • Senci

Jag har också hittat att även upp till 10 räknas som normalt, men i svaret jag idag fått står det att normalvärde är under 3. Försöker trösta mig med att det inte är mycket, men tänker på det ändå.

• L i n n

Jag har också haft så i ungefär två år nu.

Då läkarna inte hittat någon annan orsak så säger de att det mest troligt beror på min övervikt.

• Sweet Sofia
    Senci skrev 2014-05-06 15:50:48 följande:
    Hej!Har sedan augusti förra året lätt förhöjt CRP-värde. Normalvärdet ska vara under 3 och jag ligger på mellan 13-16 på de olika provtillfällen. Har förutom detta lätt förhöjt kroppstemperatur som varierar mellan 37-38 grader.

Läkarna har gjort flertal olika provtagningar och undersökningar och har inte hittat orsaken. Jag är glad att de inte hittat ngt samtidigt som jag inte riktigt kan slappna av. Försökt leta information, men hittar inte så mycket. Har något varit med om liknande?

Fast normslvärde för CRP ärxmellsn 5-10. Att liggs på 13-16 är inget fel eller förhöjt värde. Inte ens npt som behöver utredas. Hade behövts utredas om det varit 20 och uppåt.
  • Senci

Jag är jätteglad att höra att ni inte ser det som ngn förhöjning, men senast idag var jag med min mamma hos reumatolog för hon har fått MCTD. Då sa läkaren att hennes CRP som är 10 tyder på inflammation i kroppen. Jag är också överviktig, kan det vara det då kanske? Hur överviktig ska man vara för att det kan påverka? Tack tack för alla snabba svar.

Svar på tråden Förhöjt CRP under nästan ett år