• Anonym (Orolig dotter)

Min pappa vägrar lämna sin fru

Jag och mina syskon har ett problem.
    Vi vill att vår pappa ska lämna sin nya fru eftersom hon manipulerar, ljuger och förstör vår pappas liv.
    Pappa vägrar se hennes sätt att vara på och kan bara inte se hur hon förstör hans liv, för hon är riktigt duktig på att manipulera. Det är nästan läskigt. 

Låt oss kalla henne; Anna.
    Min lillasyster (låt oss kalla henne Cissi) bodde hos pappa och Anna ett tag tillsammans med Annas egna barn från hennes fyra (!) tidigare äktenskap. De yngsta barnen är 14 år, precis som Cissi. Anna fann det vara hennes rätt att regelbundet rota igenom Cissis saker och tömma ut hennes tillhörigheter på bordet för att gå igenom vad hon hade i väskan. Detta gjorde hon bara med Cissi aldrig med hennes egna "perfekta" barn. Hon tog hennes dator, mobil osv och gick igenom de regelbundet trots att både min pappa och Cissi bad henne att låta bli.
    När Cissi en gång inte ville äta maten som Anna lagat (falukorv som Anna och pappa vetat om sen långt tillbaka att Cissi inte tycker om) så fick Cissi dels gå med tom mage hela kvällen och sen kratta hela trädgården från löv, som straff. Detta är bara några små saker i urval från allt sjukt som Anna håller på med.

Min pappa mår fruktansvärt dåligt psykiskt och kan inte förstå varför (vilket alla vi syskon tycker är uppenbart - det är Anna som får honom att må dåligt, medvetet (en av hennes manipulativa trådar). Anna vägrar jobbar, hon har varit sjukskriven på fejkad anledning sen två år tillbaka och pappa har försörjt hela hennes familj (gett månadspeng till hennes barn osv). Pappa betalar allt hemma hos de vilket gör att Anna klarar sig inte utan honom.

Vi har försökt prata med pappa flera ggr men han vägrar lyssna och säger bara att han älskar henne.

Vad ska vi göra?
    Vi vill hjälpa honom ifrån henne, men hur får vi honom att förstå att hon är dum i hela huvudet?

(Vi vill inte skilja på dem pga att vi vill att mamma och pappa ska bli tillsammans igen, mamma är lyckligt omgift och det skeppet har seglat, men vi vill hjälpa pappa ifrån Anna)

• Svar på tråden Min pappa vägrar lämna sin fru
  • Tonårsmamman1

Om ni verkligen bryr er, så gör ingenting. Risken är väl stor att han bryter kontakten med er om ni lägger er i för mycket. Om hon nu verkligen är så dålig för honom som du skriver får ni ju hoppas att han upptäcker det själv.

Han är vuxen och väljer själv vem han vill leva med.

• sextiotalist

Vad ni än gör, släpp inte kontakten med er pappa, han fungerar precis som kvinnor i ett misshandel-förhållande, han förnekar och är rädd för att se sanningen. Han är kanske rädd att bli ensam.

Finns där, när han träffar er, få honom att känna att det är rofyllt och avkopplande
    En dag kanske han får upp ögonen, eller inte

• Anonym (Orolig dotter)
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-06 17:27:04 följande:
    Om ni verkligen bryr er, så gör ingenting. Risken är väl stor att han bryter kontakten med er om ni lägger er i för mycket. Om hon nu verkligen är så dålig för honom som du skriver får ni ju hoppas att han upptäcker det själv.

Han är vuxen och väljer själv vem han vill leva med.

Jag håller fullständigt med att han själv väljer vem han ska leva med. Det är något jag försökt förklara för mina syskon också. Och jag förstår såklart att man inte kan hjälpa vem man blir kär i men sen är det ju så att om jag ser någon som druknar försöker jag göra allt för att rädda deras liv.

Och han vill hålla kontakten med oss men alla mina syskon förutom jag har brytit kontakten med honom pga att han vägrar inse vad hon gör mot honom.
    Han mår så dåligt psykiskt att han har psykjour på sig eftersom de finner honom självmordsbenägen. Detta är bara hennes verk och ingen annans, men han vägrar se hur hon behandlar honom..
  • Tonårsmamman1
    Anonym (Orolig dotter) skrev 2014-05-08 18:57:02 följande:

Jag håller fullständigt med att han själv väljer vem han ska leva med. Det är något jag försökt förklara för mina syskon också. Och jag förstår såklart att man inte kan hjälpa vem man blir kär i men sen är det ju så att om jag ser någon som druknar försöker jag göra allt för att rädda deras liv.

Och han vill hålla kontakten med oss men alla mina syskon förutom jag har brytit kontakten med honom pga att han vägrar inse vad hon gör mot honom.
    Han mår så dåligt psykiskt att han har psykjour på sig eftersom de finner honom självmordsbenägen. Detta är bara hennes verk och ingen annans, men han vägrar se hur hon behandlar honom..
    Jag förstår att det är jobbigt att se någon man håller av må dåligt, speciellt när man vet vad som orsakar det, men inte kan förhindra det.

Men jag tycker ändå att man ska finnas där, om/när han kommer till insikt. Jag tror att om alla vänder honom ryggen så blir det svårare för honom, då kommer han kanske inte att tycka det är någon idé att bryta sig loss, om han nu kommer till insikt.

• Anonym (skräm henne)

Min pappa var det dyrbaraste jag hade innan han avled. Hade jag varit du så hade jag skrämt iväg den här kvinnan. Bokstavligen!

• Anonym (Tråkigt)

Usch.... vilken tråkig situation! Förstår att det tär på er att se detta och att han inte förstår! Förstår att du skulle vilja slå till honom så han förstår! Men det går ju inte det heller! Ge honom en käftsmäll så han förstår! Manipulativa människor är det värsta som finns och dom är smarta! Dom lyckas alltid linda in personerna så dom knappt märker det själva! Min sambo var tillsammans med en tjej i 15 år som manipulerade honom och han gjorde allt hon ville att han skulle göra. Han hade så dåligt självförtroende när vi träffades. Han kände inte att han gjorde något rätt osv. Jag förstod vad felet var när jag pratade med hans faster och då kunde jag lägga ihop 1+1. Han förstod inte att det var problemet tills jag sa det till honom!

Känns tråkigt men samtidigt så vet jag inte vad jag ska råda dig att göra. Det är så svårt att få som att inse när dom väl är inne i detta... Lycka till hur som helst!

• hhh03

Hej!
    Tyvärr finns det ingenting du kan göra. Din pappa är vuxen och bestämmer själv vem han vill leva med. Däremot bör du prata med någon som du har förtroende för om de bestraffningar hon utsätter din syster för. Bor hon kvar hos din pappa. Kan ni tillbringa mer tid hos er mamma istället? 

Att hon går igenom era personliga tillhörigheter är inte okej. Tyvärr har du inte någon makt att stoppa detta beteendet. Se istället till att ni är där så lite som möjligt, och lämna datorn hemma. Med lite vilja så klarar ni er faktiskt några dagar utan dator (när jag själv var barn på början av 90-talet hade inga barn egna datorer/mobiler).  Radera privata SMS och telefonnummer så är det ingen katastrof om hon skulle gå igenom era tillhörigheter igen. 

Den här kvinnan lider förmodligen av en antisocial personlighetsstörning (kallas också ibland för psykopati). Det är väldigt vanligt att personer med en sådan störning helt saknar sjukdomsinsikt. Hon förstår alltså inte själv när hon är elak och ser inte själv några brister i sitt eget beteende. I hennes ögon är det omgivningen som gör fel som smusslar undan hemligheter och inte vill samarbeta.   

Försök istället att fokusera på er själva, ta även kontakt med skolkuratorn om m´ni själva känner att ni behöver det eller om ni oroar er inför sommarlovet. Om ni pratar med en kurator, se då till att vederbörande förstår problemet. Ett vanligt fel är annars att de kontaktar föräldrarna (i ditt fall pappan) vilket kommer att förvärra din situation. Och se för allt i världen till att vara där så lite som möjligt. 

Ni kan ju ringa er pappa ibland och hålla kontakten med honom ändå.

Lycka till!
    Jag lider med dig i din svåra situation!

• Anonym (vemärproblemet)

tycker din far verkar vara det stora problemet om han låter sin fru göra som hon har gjort, han har ju bara stått och sett på, han har tydligen valt att leva med henne

Svar på tråden Min pappa vägrar lämna sin fru