• Anonym (..)

    Hur räknar man?

    Jag tror att jag är dagar från en långtidssjukskrivning, men är så sjukt orolig för hur ekonomin.
    Jag är tillsvidareanställd, men har timlön. För att komma upp i en anständig månadslön har jag jobbat väldigt mycket över. Hur räknar man då? Kan jag visa de 12 senaste lönespecarna för att visa att inkomsten faktiskt har varit mycket högre än vad den ser ut att vara?

  • Svar på tråden Hur räknar man?
  • Försäkringskassan

    Hej,

    Generellt gäller att om man arbetar och har återkommande övertid som man har tagit ut i pengar, d.v.s lön samt att man kan visa på att man har arbetat övertid sammanhängande  i minst 6 månader kan man räkna med det i den sjukpenninggrundande inkomsten. Kommer det bli aktuellt att exempelvis söka sjukpenning från oss kan man bifoga lönespecifikationer på detta tillsammans med ansökan för att styrka den aktuella inkomsten.

    Jag bifogar en länk till vår hemsida där du kan läsa mer om sjukpenninggrundande inkomst: 

    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d7028802-f3ab-43e3-ba6a-501464b7a6c5/4080-A-sjukpenninggrundande-inkomst-anstalld120312.pdf&CACHEID=d7028802-f3ab-43e3-ba6a-501464b7a6c5&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

    Hälsningar
    Jonna, handläggare

  • Anonym (..)

    Tack så mycket för svar!
    Jag har en fråga till, vad händer om man är arbetslös? Kan man bli sjukskriven då? Hur räknas då sjukpenningen ut?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Man kan bli sjukskriven som arbetslös. Den sjukpenninggrundande inkomsten
    beräknas som vanligt, men det finns ett tak för sjukpenningen som begränsar
    den till max 486 kr per dag, sju dagar i veckan. Det motsvarar högsta
    ersättningen från A-kassan fem dagar i veckan. 

    Läs mer om hur det funkar med sjukpenning om man är arbetslös. Klicka på
    länken nedan:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/Arbetssokande/nar_du_blir_sjuk/om_sjukpenning/

    Hälsningar
    Agaton, handläggare

Svar på tråden Hur räknar man?