Skuldsanering överklagan
Någon som vet hur lång tid handläggningen i Tingsrätten gällande överklagan av skuldsaneringsbeslut brukar ta?
Någon som vet hur lång tid handläggningen i Tingsrätten gällande överklagan av skuldsaneringsbeslut brukar ta?
Det kan ta ett år eller mer.
Tog bara en månad för oss.
Hur lång tid tog det för dig att få igenom en skuldsanering? dvs från att du fått hjälp med allt fram till beslut
Om det är mig du frågar så är mitt tyvärr inte klart än. Men jag tycker inte att något har tagit särskilt lång tid (än så länge i alla fall). Det är alltså jag själv som gäldenär som har överklagat avslag. Från ansökan till avslag tog utredningen ca 2 månader.
När det gäller min överklagan av avslaget så tog det ca två veckor tills KFM bekräftade att jag hade lämnat in överklagan i tid och att de skickade vidare överklagan till Tingsrätten. Sen tog det ca två veckor för Tingsrätten att komma med sitt beslut. Så ca en månads handläggningstid för överklagan totalt, men själva Tingsrätten tog inte mer än knappt två veckor på sig.
Man bör alltid överklaga av princip när man anser att ett beslut är felaktigt. Och det kan dessutom helt klart vara värt att överklaga.
Kan tillägga att Tingsrätten godkände min överklagan och återsände ärendet till KFM. Så även om Tingsrätten oftast går på KFMs linje så är det inte alltid KFM har rätt.