• Christel89

    Mjölk allergi

    Hej.
    Vår son är 2 1/2 år snart och har ätit mjölkfri mat i nästan ett år.
    Nu har jag provat ge han ost och han ha inte reagerat på det , det bruka dröja ca 2-3 dagar innan han bli dålig i magen (det enda symtom vi haft)
    Typiskt nog så blev han dålig i samband med att han fick osten (hög feber)
    Men inget jag tror ha något samband med osten.
    Vi ha haft väldigt svårt att få i han mat, och vill därför inte prova med mat , jag vill att han ska veta att äter du denna ostbiten kanske du kommer få ont i magen men vi ska testa. ( jag vet inte om jag är dum som tänker så, men jag vill inte att han ska få ont i magen av potatismos och därav kanske sluta äta helt)
    Om jag ger han ett glas mjölk vet jag inte om han kommer dricka upp det , men ge jag han en glass kan jag inte annat än att anta att han äter upp den ;)


    Tycker du jag ska prova ge han en glass? hur hårt är de för magen och hur fort fram kan man gå?
    Samtidigt som jag vill ta det försiktigt framåt vill jag inte mesa för mycket och han kasnke gå och ha lite magknip bara ... Förstå du hur jag tänker ?


    Jag vet inte hur mycket eller vad man ska ge, yoggi kasnke är en bra början med tänker jag, men lika dant där vet jag inte hur mycket yoggi jag skulle lyckas få i han :)
    Mvh CHristel

  • Svar på tråden Mjölk allergi
  • Allergiexperten

    Hej! Varför sonen varit mjölkfri skriver du inget om. När man introducerar mjölkprotein efter att varit mjölkfri så är det bra att börja med bröd som innehåller mjölk. Därefter kan man ha smör på smörgås, därefter prova lite yoghurt och till sist ren mjölk.
    Försök att ha ett sådant schema och låt introduktionen ta tid, det är bra om barnet får normalkost om det går eftersom mjölken innehåller viktiga näringsämnen för växande barn.
    Har sonen haft mjölkfri kost i nästan ett år så tycker jag också att du ska ta kontakt med läkare för bedömning.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Mjölk allergi