Merkostnader (/vårdbidrag) för tonåring med Asperger
Nu är det dags för telefontid för att gå igenom vårdbidraget/merkostnaderna för sonen och jag känner redan nu att jag baxnar.
Idag har jag 1/2 vårdbidrag och lägsta (18% tror jag) på merkostnaderna. Detta efter 2 överklagningar som tog över 1 år av tid och energi....
Det känns som man dräneras redan innan samtalet, speciellt då jag vid förra samtalet fick veta att dom i allafall inte kan höja det (utan att man då får göra en helt nu ansökan), men däremot kan dom sänka det om dom känner för det.
Någon som vet hur det ser ut numera, om något ändrats sen sist (det var 2 år sen förra telefonsamtalet)?
Är det samma som gäller med Merkostnaderna, att dom inte kan höja det vid en "uppföljning" av vårdbidraget?
Känns som mina kostnader etc har ökats gigantiskt varefter sonen blivit äldre, men i sanningens namn vågar jag inte göra en ny ansökan. Vid första ansökan (och överklagan) yrkade jag på 3/4 vårdbidrag från att blivit beviljat 1/4 för sonen som har Asperger, ADD och ODD.
Man är ju livrädd att tvingas gå igenom en 2 års lång pärs som slutade med utmattningssyndrom och sjukskrivning för min del.
Några som har tonårsbarn med Asperger och kan komma med tips?
Jag har jättesvårt med ex "jämförelser" mot barn och vad jag gör för extra arbete etc, då jag bara har ett barn och inte några andra barn att jämföra med.
Jag har telefontid med Habiliteringen i morgon, men känner hur jag stressas sönder redan nu. =(