• Anonym (undrar)

Hur beräknar jag SGI?

Hej!

Jag behöver veta hur mycket jag måste jobba för att få ut max ersättning under föräldraledigheten.

Just nu har jag en månadslön på 35500 kr, men jag har ledigt utan ersättning några dagar per månad så det blir ca 3-4000 kr avdrag på vad jag får ut efter skatt.

Jag går mycket jourer på kvällar/nätter och helger och får då ut extra pengar i jourersättning. Detta varierar varje månad.
    Efter skatt brukar jag få mellan ca 22000 och 26000 i lön.

Förra årets lön var annorlunda eftersom jag hade en annan tjänst då, så det är inte den som kommer vara aktuell för framtida SGI (planerar att bli gravid nu, så jag kommer hinna jobba ett tag innan barnet kommer).

Jag antar att ni ser på några månader i rad och tar ett genomsnitt av vad jag fått ut då?
    1) vilka månader kommer ni titta på?
    2) hur mycket skall man få i genomsnitt under denna period för att man skall "slå i taket" och få ut 944 kr per dag i föräldrapenning?

• Svar på tråden Hur beräknar jag SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi kan endast ge ett generellt svar om hur man beräknar en årsinkomst.

Men har man ett stadigvarande arbete med en månadslön tar man det gånger tolv.

När det gäller ob-ersättning som man har återkommande beräknar man den på det man har tjänat 1 år tillbaka eller från datum man blev anställd om det är kortare tid än 1 år.

För år 2014 ligger inkomsttaket på 444 000 kr när det gäller föräldrapenning och ger som mest 944 kr/dag före skatt.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!

Vid ob-beräkningen tar man fram ett snitt/månad gånger tolv och lägger ihop det med sin grundlön per år.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (undrar)

Hej igen.
    Tack för svar!

Om månadslönen skiljer sig åt varje månad i hur mycket man får ut (jag har som sagt olika antal obetalda dagar per månad även om det står 100% anställning på kontraktet) så antar jag att man gör samma sak där - tar ett snitt de senaste 12 månaderna?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Ja, i så fall blir det samma sak med månadslönen om den är olika varje månad, att man tar fram ett snitt på ett år.

Hälsningar

Asta, handläggare
Svar på tråden Hur beräknar jag SGI?