• CapaApa

Är jag ett svin som inte vill betala för sambos katteR?

Hej.

Lång story short.
    Sambo och jag bodde ihop i 4 år. Gjorde slut. Blev särbos ett tag. Flyttar ihop igen nu.

Till saken: Under de 4 åren har jag alltid hjälpt till att betala kattmaten, operationer, sanden m.m. Men när vi gjorde slut så fick hon ju sina katter. 3 st. 

Nu när vi ska flytta ihop igen så känner jag att det känns lite orättvist att jag ska lägga ut pengar varje månad på hennes 3 katter när jag ändå inte "äger dem". Ifall vi gör slut igen så får jag inte behålla dem ju.

När jag pratade med min sambo fick hon mig att känna mig som ett svin. Hon säger att jag får glädje av dem under tiden och även ifall vi skulle göra slut så får jag ju glädje av dem under tiden vi har ihop allafall.

Svarade då "Så jag antar att du betalar för min tv, högtalare, dator och möbler?, du får ju glädje av dem under tiden du bor här och använder dig av dem". 

Aja, hur som helst.. är jag ett svin som inte vill betala för hennes katter längre när jag gjorde det förut? 

• Svar på tråden Är jag ett svin som inte vill betala för sambos katteR?
  • viseversa

Men är det en såån stor sak att bråka om? Bråkar ni om såna saker kanske ni itne ska vara sambos alls? Kattmat och sand ärt väl småpotatis. Viswst operationer och sånt ska hon såklart stå för själv men gör dety verkligen sååå mycket om du köper med dig mat eller sand men ibland? Det är väl inte katternas fel eller?

• Tow2Mater
    CapaApa skrev 2014-05-07 16:10:43 följande:
    Svarade då "Så jag antar att du betalar för min tv, högtalare, dator och möbler?, du får ju glädje av dem under tiden du bor här och använder dig av dem". 
    ha, ha. Vad sa hon efter det?

Nej, du är inget svin, men som tidigare sa, är dessa småsaker problem ska ni kanske inte flytta ihop.
  • CapaApa
    viseversa skrev 2014-05-07 16:13:37 följande:
    Men är det en såån stor sak att bråka om? Bråkar ni om såna saker kanske ni itne ska vara sambos alls? Kattmat och sand ärt väl småpotatis. Viswst operationer och sånt ska hon såklart stå för själv men gör dety verkligen sååå mycket om du köper med dig mat eller sand men ibland? Det är väl inte katternas fel eller?
    Tow2Mater skrev 2014-05-07 16:16:25 följande:

Nej, du är inget svin, men som tidigare sa, är dessa småsaker problem ska ni kanske inte flytta ihop.
    1500kr i månaden är rätt mycket pengar. 

• CapaApa
    CapaApa skrev 2014-05-07 16:19:35 följande:
    1500kr i månaden är rätt mycket pengar. 

Som sagt.. 1500kr i månaden är en del pengar.
    Katt maten går väl på nästan 900kr i månaden, kattsand 300? försäkringar och leksaker m.m. 
    Hon vill att jag ska betala 50 % av allt. 
    Tow2Mater skrev 2014-05-07 16:16:25 följande:

Nä, hon sa inte så mycket när jag sa det utan blev mest deppig typ för jag antar att hon tycker att det jag säger är rätt. 
    Katterna är hennes och hennes hobby liksom.. 
  • viseversa
    CapaApa skrev 2014-05-07 16:22:16 följande:
    Som sagt.. 1500kr i månaden är en del pengar.
    Katt maten går väl på nästan 900kr i månaden, kattsand 300? försäkringar och leksaker m.m. 
    Hon vill att jag ska betala 50 % av allt. 

Nä, hon sa inte så mycket när jag sa det utan blev mest deppig typ för jag antar att hon tycker att det jag säger är rätt. 
    Katterna är hennes och hennes hobby liksom.. 
    Försäkringar och sånt ska hon såklart stå för själv. Men mat och sand tycker jag gott ni kan dela på.
  • idioti

Förstår inte ens varför ni flyttar i hop, ni har ju tydligen haft problem tidigare i med att ni flyttade isär varann och nu sitter ni och tänker på när ni gör slut igen, är ju uppenbarligen ingen kärlek där i mellan så gör dig själv en solid och avsluta det här förhållandet så slipper du ytligare drama i framtiden.

• nemo1

Nu överdriver du väl ändå? Mat 900:- sand 300:- för tre katter, kan inte stämma. Eller får dom oxfilé?

• Madmoiselle
    nemo1 skrev 2014-05-07 17:13:20 följande:
    Nu överdriver du väl ändå? Mat 900:- sand 300:- för tre katter, kan inte stämma. Eller får dom oxfilé?

Det är ungefär vad jag lägger på mina katter, ska man ge kvalitetsfoder kostar det. Jag köper en tio kilossäck Royal canin varannan månad, en säck kostar 550 kronor. Det blir 275 kronor/månad. Sedan får de totalt tre burkar Gourmet Gold varje dag, en burk kostar 4,90. Alltså 441 kronor månad. Totalt blir det 716 kronor/månad. Inte så långt från 900.

Vad gäller sand så använder jag toa- lätt. En säck kostar 60 kronor och räcker i tio dagar. Det blir 180 kronor/månad. De som använder sand lägger ofta ut mer.

Sedan får de godis ibland, samt nya leksaker. Det blir väl en hundring till.

Ska vi räkna på veterinärvården så blir bara vaccineringen 85 kronor/månad om man slår ut det.

Det kostar att ha katt!
  • Tindra40

Hua ja katter kostar. Mina älskade pälsbollar äter nog för mer än tusen kronor i månaden och det känns.

Katt nr1 äter James Wellbeloved torrfoder och även orijen torrfoder.

Katt nr2 tycker inte ens torrfoder är värt att titta på.

Båda har fri tillgång till både James wellbeloved blötmat o ziwi peak blötmat.

Och nää...jag tyvärr inte välja att fasa in nåt annat blötfoder. Båda har varit galet sjuka sina första sex månader hos mig och vi har inte gjort nåt annat än åkt både akut och planerat mellan hem och veterinär.

Nu mår båda som små prinsar men minsta tesked av vilket annat blötfoder som helst resulterar fortfarande i hemska diareer hos katt nr2.

Även sanden kostar en hel del varje månad.

Hade jag valt att bli sambo hade jag inte tyckt det var konstigt om han valde att inte dela kostnaden för mina katter.

Svar på tråden Är jag ett svin som inte vill betala för sambos katteR?