Ettåringar, vikt, längd och mat?
Hej ni som har ettåringar! Har några frågor... Vad vägde / mätte era barn vid födsel samt vid ett år? Hur ser en vanlig dag ut i matväg? Min flicka som är ett vägde 4000gram vid födseln, 50 lång. Hon har nu en vikt och längd på 8500 samt 70.5. Liten tjej men ser helt proportionerlig ut (rund inte smal). Hennes kurvor har planat ut rejält sedan cirka 8 månaders ålder och jag gör allt för att få henne växa till sig lite mer. Jag har på BVC påtalat detta men fått till svar "hon är aktiv", "hon var ju nyss förkyld" samt "hon är ju i alla fall proportionerlig" och "ni föräldrar är ju små" som svar på utplaningen. Nu har vi flyttat, nytt BVC - och där blev de oroliga och vill ha extra koll. Hon äter bra, inte största gourmanden kanske, men tillräckligt. Fullkornsvälling 2 dl morgon och kväll. Mellanmål på förmiddag och eftermiddag (frukt, yougurt eller gröt tex). Två lagade mål mat om dagen, ibland burk, ibland hemlagat, cirka 2-250 gram per måltid. Efterrätt på det, ex fruktmos. Jag tillsätter dessutom rapsolja i maten så hon får extra fett. Vi ska tillbaka på vägning i början av juni och fortsätter det likadant skall de glutenutreda osv, vilket är bra tycker jag. Mina två äldre barn var båda betydligt större både i längd och vikt än denna lilla tösabit så man blir ju orolig. För övrigt utvecklas hon som hon ska och är go och glad! Hur är det med era små? Tacksam för lite perspektiv på detta.