• Anonym (Fet)

1700kcal per dag. Vad äta?

Försöker hålla mig på högproteinkost och äter max 1700kcal per dag.

Nu var ja dum och åt 220g korvstroganoff med fullkornsris = nästan 1000kcal och 1,5hsenare är jag hungrig igen..

Dock har jag på frukost, mellanmål och fetmiddagen kommit upp i 1700kcal och får inte äta mer idag.. :-/

Annars brukar jag kunna ta ett kvällsmål av proteinshake och en proteinbar..

Snälla ge mig kalorisnåla maträtter...

• Svar på tråden 1700kcal per dag. Vad äta?
  • Anonym (1700kcal)

Jag äter 1700kcal/dag. Jag äter makrillfilé på knäckebröd eller À-fil med frukt (t.ex en apelsin) i, eller en portion havregrynsgröt med rivet äpple eller lågkaloripotatismos och mjölk , till frukost. Lunch äter jag vanlig mat fast halva tallriken grönsaker, 1/4 kött/fisk/fågel och 1 tallrik pasta/ris/potatis. Mellanmål 1 frukt eller en riskaka med ost, och om kaloriutrymmet tillåter 1 avokado. Till middag äter jag samma som lunch, dvs halva tallriken grönsaker, lite pasta/ris osv och så kött/fisk/fågel. Äter bara 1 portion och lite mindre än jag annars äter. Dricker mycket vatten, ingen mjölk till maten för då överskrids kaloriutrymnet.

• Anonym (1700kcal)

Inte potatismos utan äppelmos till frukost hahah . Jag äter inga färdiga fiskpinnar, korv eller färdiga köttbullar heller utan gör eget.

• Anonym (1700kcal)

Jag planerar hela dagen på morgonen så man inte står kl 14 och har ätit för 1600 kcal redan.

• Anonym (Fet)
    Anonym (1700kcal) skrev 2014-05-07 18:45:17 följande:
    Jag äter 1700kcal/dag. Jag äter makrillfilé på knäckebröd eller À-fil med frukt (t.ex en apelsin) i, eller en portion havregrynsgröt med rivet äpple eller lågkaloripotatismos och mjölk , till frukost. Lunch äter jag vanlig mat fast halva tallriken grönsaker, 1/4 kött/fisk/fågel och 1 tallrik pasta/ris/potatis. Mellanmål 1 frukt eller en riskaka med ost, och om kaloriutrymmet tillåter 1 avokado. Till middag äter jag samma som lunch, dvs halva tallriken grönsaker, lite pasta/ris osv och så kött/fisk/fågel. Äter bara 1 portion och lite mindre än jag annars äter. Dricker mycket vatten, ingen mjölk till maten för då överskrids kaloriutrymnet.

Tack. Kör med mycket kvarg nu i olika former.

Men mjölken är svår och sluta med, dricker säkert 5-6 dl om dagen.. :-/ Kör lättmjölk då.
  • Aniiee

HUR lykades du med konststycket att få i dig 1000 kcal korv stroganoff och råris? Var det väldigt mycket grädde i den? Jag undrar, alltså, ärligt. Jag är kock, och visst älskar jag mitt smör och min olivolja och min grädde, men 1000 kcal på korv stroganoff? En portion (bara stroganoff) brukar landa på 450 kcal, och då är det inte direkt gjort på minimat om man säger så....

Men drick buljong. Det är kalorisnålt och bra.....

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Anonym (Fet)
    Aniiee skrev 2014-05-07 18:49:27 följande:
    HUR lykades du med konststycket att få i dig 1000 kcal korv stroganoff och råris? Var det väldigt mycket grädde i den? Jag undrar, alltså, ärligt. Jag är kock, och visst älskar jag mitt smör och min olivolja och min grädde, men 1000 kcal på korv stroganoff? En portion (bara stroganoff) brukar landa på 450 kcal, och då är det inte direkt gjort på minimat om man säger så....

Men drick buljong. Det är kalorisnålt och bra.....

Ingen aning.

Följde receptet med 500g falukorv och 3dl grädde. Skulle bli 4 portioner.

Hade en matlåda kvar och skulle lätt kunna äta upp hela, men åt ca halva nu.

Googla sedan kcal och upp kom

447 kcal per 100g och jag åt ju 220g..
  • Aniiee
    Anonym (Fet) skrev 2014-05-07 19:23:11 följande:

Ingen aning.

Googla sedan kcal och upp kom
    447 kcal per 100g och jag åt ju 220g..
    Det kan stämma om du använde hel grädde. Har du receptet? Eller länk till.... är nyfiken =)
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Anonym (Fet)
    Aniiee skrev 2014-05-07 19:29:10 följande:
    Det kan stämma om du använde hel grädde. Har du receptet? Eller länk till.... är nyfiken =)

Rutiga kokboken s. 324

500g falukorv

1 stor gul lök

2msk smör/olja/margarin

Salt & peppar

4msk tomatpuré

3 dl vispgrädde

Sen 1 påse boilinbag-ris fullkorn..
  • Aniiee
    Anonym (Fet) skrev 2014-05-07 20:10:25 följande:

Rutiga kokboken s. 324
    500g falukorv

1 stor gul lök

2msk smör/olja/margarin

Salt & peppar

4msk tomatpuré

3 dl vispgrädde

Sen 1 påse boilinbag-ris fullkorn..
    =) Tack!

Hela det receptet går på 2700 kcal. Delat på 4 blir det 675 kcal. Plus ris. Men du åt 220 gram? Det är mindre än en fjärdedel av receptet. Receptets ingredienser väger tillsammans ungefär 1200 gram, med justering för avkokning blir det väl ungefär 1000 gram. Vilket gör 270 kcal per hekto. Du åt 2 lite drygt = 550 kcal. Plus riset, 170 kcal.

Så.... du har ungefär 300 kcal att svänga dig med innan det bllir 1000.

Förutsatt att du inte åt mer än 220 gram, som du skrev i TS.
  • Anonym (*)
    Anonym (Fet) skrev 2014-05-07 19:23:11 följande:

Jag blir också intresserad. Var det någon annan som åt av maten TS, eller åt du totalt hälften av allt som lagades? I så fall, om Aniees uträkning efter receptet stämmer, så var det ju 1350 kcal i hälften av all stroganoff som lagades(/åts?)
  • Aniiee
    Anonym (*) skrev 2014-05-07 22:28:09 följande:

Jag blir också intresserad. Var det någon annan som åt av maten TS, eller åt du totalt hälften av allt som lagades? I så fall, om Aniees uträkning efter receptet stämmer, så var det ju 1350 kcal i hälften av all stroganoff som lagades(/åts?)
    Den stämmer.... förutom att jag inte vet vilken slags falukorv som TS gjorde den på. Var det högre/lägre fetthalt än 28% så får man väl justera....
  • TigerLilySwe

100 g gröna bönor ger 25 kcal. Gott ( tycker jag), mättande, billigt i kronor och kcal. Tillsammans med sallad, keso, ägg och tonfisk=mums

• Anonym (Fet)
    Aniiee skrev 2014-05-07 22:34:11 följande:
    Den stämmer.... förutom att jag inte vet vilken slags falukorv som TS gjorde den på. Var det högre/lägre fetthalt än 28% så får man väl justera....

Tack för uträkningen. Gjorde maten för ett litet tag sedan, var då 2 vuxna som åt varav den ena en stor karl som både äter och ser ut som en skogshuggare..

Det som blev över la ja i en matlåda och frös in och åt sedan 220g och slängde resten.
  • Anonym (mums)

Har bara några tips:
    Havregrynsgröt med mandelmjölk till, eventuellt kanel och lite frukt

En middag som jag älskar som inte är mycket kalorier i är att du gör en köttfärsås och istället för spagetti så skär du tunna skivor av morot och squash som du sedan kokar så de blir mjuka och så har du de som pasta till. MYCKET gott =)

• Anonym (Fet)
    Anonym (mums) skrev 2014-05-08 00:41:04 följande:
    Har bara några tips:

Havregrynsgröt med mandelmjölk till, eventuellt kanel och lite frukt

En middag som jag älskar som inte är mycket kalorier i är att du gör en köttfärsås och istället för spagetti så skär du tunna skivor av morot och squash som du sedan kokar så de blir mjuka och så har du de som pasta till. MYCKET gott =)

Det lät gott!
    Koppkaka skrev 2014-05-08 01:12:08 följande:
    Varför slänger man mat man kan spara?

För att jag fick ångest när jag insåg hur onyttigt det var..
  • Koppkaka

Jag tycker det verkar som du har större problem med maten än vad du nog vill inse.

Svar på tråden 1700kcal per dag. Vad äta?