• Klarisen

Bygga en vägg av bokhylla från IKEA. Idiotiskt?

Hej! Tänkte bygga en vägg med hjälp av en bokhylla. Undrar om det är en superdålig idé. Tänkte ta 3 st sånna här m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80245640/ och sätta på rad. Sen tänkte jag limma fast en plywoodskiva som når enda upp in taket. Som rumsavdelare.

• Svar på tråden Bygga en vägg av bokhylla från IKEA. Idiotiskt?
  • Whitetrash86

Nä, men du måste lyckes fästa dom på något sätt annars är ju risken att allt ramlar.

• myskmalva

Nja. Om du ställer tunga saker längst ner och lätta saker längre upp samt inte har barn eller husdjur så kan det nog funka. Och så hade jag nog fäst plywooden med skruv. Det verkar enklare än att limma, i synnerhet om man vill kunna ta bort skivorna senare. Om du vill öka stabiliteten är en variant att köpa tre hyllor till, ställa rygg mot rygg och fästa i varandra på ovansidan.

• Agdaa

Jag hade samma idé i min 2:a men tog hit en hantverkare till slut som satte upp en riktig vägg för 30000 å d ångrar jag inte en sekund. Visst, d blev dyrare men nu har jag en 3:a med ett riktigt sovrum istället där man kan stänga en dörr. Bra investering o mycket mysigare :)

• Klarisen

Åh! Avis på dig. Har Bert på mina bara knän för hyresvärden men fått blankt nej!!

Agdaa skrev 2014-05-07 21:45:49 följande:
    Jag hade samma idé i min 2:a men tog hit en hantverkare till slut som satte upp en riktig vägg för 30000 å d ångrar jag inte en sekund. Visst, d blev dyrare men nu har jag en 3:a med ett riktigt sovrum istället där man kan stänga en dörr. Bra investering o mycket mysigare :)

• myskmalva
    Klarisen skrev 2014-05-08 12:52:45 följande:
    Åh! Avis på dig. Har Bert på mina bara knän för hyresvärden men fått blankt nej!!

Det finns väggar som inte skruvas fast i golv och tak. www.tibromobelindustri.com/kategori/13/innervaggar.html Personligen hade jag inte vågat mig på den eftersom vi har världens skummaste takbeläggning - vit och skrovlig som löser upp sig om den blir blöt - och jag är rädd att det inte vore så lyckat att ha en bred list av svart gummi tryckt upp emot den i flera år. Men har man ett tak som går att skrubba rent så!
Svar på tråden Bygga en vägg av bokhylla från IKEA. Idiotiskt?