• milimina

men... brie på TUB då?

maken köpte brie på tub idag, nästan som för att retas bara för att jag var otroligt sugen på det _just_ idag men, jag funderade på om man inte kan äta den ändå? den är pastöriserad och alla andra ostar på tub får man ju äta! eller finns det ytterligare nån anledning till att man ska undvika just brie? har ju inte sådär jättebra koll i övrigt vad den innehåller eller varför man nu skulle undvika goda ostar, jag har bara låtit bli om jag inte ska värma upp dem. så nu hoppas jag förstås att nån ska ge grönt ljus för brie i tub!

• Svar på tråden men... brie på TUB då?
  • bambigirl

All ost på tub får du äta för den har varit upphettad till mer än 70 grader, ädelost på tub är min räddning! Så all smältost, även med mögelostsmak är ok!

• Fille Fjonkan

Är den pastöriserad är den ok att äta

Opastöriserade ostar kan innehålla listeriabakterien som kan vara farlig (dödlig) för foster, men som är ofarlig för vuxna. Pastöriserade ostar däremot är det bara att smaska i sig i godan ro.

• milimina

ååååh JOY! gissa om jag ska klämma ur allt jag kan ur den där tuben! innan idag visste jag faktiskt inte ens att det fanns en tubvariant brie på frukostmackan kanske... hehehe rätt åt maken om det inte blir nåt kvar!

• bambigirl

fillewegler: Men om osten är av mögeltyp hjälper det inte om den är pastöriserad för det kan finnas nåt giftigt i den ändå, om den inte är upphettad. Så man kan göra ostsås eller äta smältost.

• Fille Fjonkan

Bambigirl:

Vad för "nåt giftigt"?

Under min första graviditet avstod jag från dessertostar av alla slag (utom färskost ), men under min andra fick jag veta att pastöriserade ostar var ok, även de med mögel i. Men man bör tydligen hålla i sig till danska och undvika franska för att de franska kan ha varit i kontakt med icke pastöriserade ostar... Som jag förstod det

• lata kocken Johanna

fillewegler - läs på slv, även pastöriserade dessertostar/mjuka ostar kan vara kontaminerade med listeria monocytogenes och därmed inte OK...

millimina
    smältostar är sterila och alltid helt OK oavsett sort - så den kan du äta tills du kräks
    (dvs så kan man tänka med väldigt mycket - går den oöppnade förpackningen att förvara i rumstemp så är det helt sterilt)

bambigirl
    det är inte möglet som är ngn fara med utan det ärev återkontaminering av listeria som är problemet...

• lata kocken Johanna

ah jo fillewegler det gäller både danska och franska - och div andra...

men det är bara ung 2% av ostarna som är återkontaminerade och i liten mängd (dvs man har inte hittat skadliga mängder i de återkontaminerade)

så att när det är kris och panik ta en _liten_ bit mjuk ost (inte att förväxla med mjukost/smälost) är ingen fara

Svar på tråden men... brie på TUB då?