behöver era synpunker !
Jag har en liten underbar tjej på snart 5 år. Hon är verkligen precis hur charmig och härlig som helst. varje människa hon möter charmar hon och det finns ingen som känner henne som inte tycker hon är "speciell".MEN, vilket också är ett stort men, vi har en hel del funderingar kring denna lilla donnan.
Eftersom det finns SÅ mycket att skriva om henne...väljer jag att lägga upp det i stolpformat för att det ska vara enklare för er att förstå henne...
* Hon är i sin egna lilla värld. Hon liksom bara är. Hon leker extremt sällan med något alls. Inga leksaker, hon tittar inte på tv eller liknande utan hon bara är. Visst kan hon sitta ner korta stunder men då handlar det om minuter. Hon känns alldeles för rastlös för detta. Istället hänger hon hellre med oss vuxna och pratar sönder våra öron eller bara klättrar på väggarna...
* Hon kan inte förstå kopplingen mellan handling och konsekvens. Jag känner att hon överlag har svårt att ta in information och omvandla det till handling...enkla saker man ber om händer liksom inte. Här ser vi väldigt stor skillnad på henne och hennes syskon. De kan vara trotsiga och vägra men man brukar kunna prata sig till en kompromiss. Men hon bara låser sig och jag känner att jag pratar för döva öron. Inte så att hon bara struntar i vad jag säger utan mer att hon "stänger av" och inte kan ta till sig det som sägs.
* Hon är väldigt hyperaktiv. Hon är liksom aldrig still. Jag brukar säga att det är som att hon har myrornas krig i hela kroppen. Äter vi mat studsar hon upp och ner från stolen hela tiden. Försöker man få henne att slappna av framför tvn gör hon istället kullerbyttor i soffan osv...
* kläder efter väder existerar inte. Hon kan, utan att bry sig, vara ute i 7 grader och blåst i linne och byxor... Det är ett evigt tjatade om att hon måste klä sig bättre. och har vi lyckats tjata oss på ungen kläder åker de av så fort hon är utom synhåll
* Hon blir extremt lätt fixerad vid saker...allra främst ätbara saker. Vi kan inte längre köpa hem glass tex för då kretsar HELA hennes vardag kring detta...det är det enda hon kan tänka och prata om och vi märker själva hur stressad hon blir. Hon tjuvar även om det finns gottesaker hemma. Hon kan även fixera sig vid personer. När förskolan hade prao elev en dag i veckan gick HELA veckan ut på att räkna ner dagarna tills denna pojken kom. Hon pratade konstant om detta och det var väldigt jobbiga veckor. Även personalen på förskolan upplevde detta som väldigt jobbigt. Och när hon väl har börjat med denna "besatthet" är det jättesvårt att få henne att tänka på annat !
* Nattingarna....ååååh dessa timslånga nattningar. Det håller på riktigt på att ta knäcken på hela familjen. Hon bara kan inte komma till ro =( Det känns som om vi har provat allt. Förbereda, läsa saga, klia på ryggen, ställa klocka osv osv. INGET funkar. hon är så orolig och stressad i kroppen att man bara får vänta ut det hela... och när hon väl slappnat av tar det 1 minut så sover hon.
Finns säkert massor mer att skriva om donnan men det får räcka så här tills vidare. Men vad säger ni...tror ni att det kan vara något annat än bara trots och ålder ??
Förskolan rådde oss till att kontakta bvc eftersom de också märker av detta vilket vi gjorde idag och fick tid om två veckor...