• Anonym (Malin)

Underhållsbidrag vid växelvis boende

Jag fick nyligen veta att det numera ska gå att få underhållsbidrag från barnets andra förälder även vid växelvis boende. Detta pga av en dom i Högsta Domstolen från november 2013. Är det någon här som har underhållsbidrag för barnet trots växelvis boende? www.svedberg-aronsson.se/underhallsbidrag-ska-utga-aven-vid-vaxelvis-boende/

• Svar på tråden Underhållsbidrag vid växelvis boende
  • Anonym (S)

Hur mycket ska det skilja ekonomisk?

Jag tycker det verkar jättekonstigt att betala underhåll fast man har barnen lika mycket och då "underhåller" barnet lika mycket?

Sen tycker jag verkligen inte att det kan sättas i praktik på alla familjer. Hur gör dom när t.ex ena föräldern har fått flera barn med en ny partner? Då kan ju ofta den föräldern med fler barn, ha sämre ekonomi. Men inte ska då den föräldern utan fler barn "straffas" för det?

• Anonym (Sara)

Klart att man ska kunna få det! Man ska ju inte försörja 50/50, utan procentuellt efter inkomst. Det bästa TS kan göra är nog att kontakta en advokat som har gratis rådgivning och fråga om sina möjligheter.

• Anonym (betalar)

Min kille betalar underhållsbidrag till sin sons mamma som även har barnbidraget
    sonen bor vv
    mamman står för alla klädinköp osv

• Anonym (betalar)
    Anonym (betalar) skrev 2014-05-08 08:47:49 följande:

Min kille betalar underhållsbidrag till sin sons mamma som även har barnbidraget
    sonen bor vv
    mamman står för alla klädinköp osv

vill tillägga att i detta fall har kvinnan högre lön än pappan
  • Anonym (S)
    Anonym (betalar) skrev 2014-05-08 08:49:54 följande:
    vill tillägga att i detta fall har kvinnan högre lön än pappan

Men varför måste han det? Eller vill han det?

I vår familj köper vi kläder, skor och allt dom kan tänkas behöva. Min sambo får halva barnbidraget och vi har barnen vv.

Skulle fan gå i taket om hon skulle börja kräva pengar!

Men är det någon som vet hur det blir om ena föräldern skaffat fler barn?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (S) skrev 2014-05-08 10:13:55 följande:

Men varför måste han det? Eller vill han det?

I vår familj köper vi kläder, skor och allt dom kan tänkas behöva. Min sambo får halva barnbidraget och vi har barnen vv.

Skulle fan gå i taket om hon skulle börja kräva pengar!

Men är det någon som vet hur det blir om ena föräldern skaffat fler barn?
    Barn ska inte försörjas 50/50, utan procentuellt efter inkomst. Har man fler barn kan den andra föräldern få dra ett tyngre lass eftersom den disponibla inkomsten då minskar.
  • Anonym (S)
    Anonym (Sara) skrev 2014-05-08 10:15:47 följande:
    Barn ska inte försörjas 50/50, utan procentuellt efter inkomst. Har man fler barn kan den andra föräldern få dra ett tyngre lass eftersom den disponibla inkomsten då minskar.

Okey. Så då kan t.ex min sambo bli skyldig att betala mer för att hans ex inte kan sluta skaffa barn?!

Helt jävla galet! Det är väl för fan upp till henne att se till att hon har inkomst att klara av alla barn hon skaffar!
  • Anonym (Malin)
    Anonym (S) skrev 2014-05-08 08:40:55 följande:
    Hur mycket ska det skilja ekonomisk? Jag tycker det verkar jättekonstigt att betala underhåll fast man har barnen lika mycket och då "underhåller" barnet lika mycket? Sen tycker jag verkligen inte att det kan sättas i praktik på alla familjer. Hur gör dom när t.ex ena föräldern har fått flera barn med en ny partner? Då kan ju ofta den föräldern med fler barn, ha sämre ekonomi. Men inte ska då den föräldern utan fler barn "straffas" för det?

Jag undrar också hur mycket det ska skilja ekonomiskt mellan föräldrarna för att det ska bli aktuellt med underhållsbidrag vid VV boende. Någon som vet?
  • Anonym (P)
    Anonym (S) skrev 2014-05-08 12:26:41 följande:

Okey. Så då kan t.ex min sambo bli skyldig att betala mer för att hans ex inte kan sluta skaffa barn?!
    Helt jävla galet! Det är väl för fan upp till henne att se till att hon har inkomst att klara av alla barn hon skaffar!
    Ja det kan han. Så du menar att din sambo inte valde att ligga med henne och få barn? Har han även valt att få barn med dig?
    Anonym (Malin) skrev 2014-05-08 13:59:52 följande:

Jag undrar också hur mycket det ska skilja ekonomiskt mellan föräldrarna för att det ska bli aktuellt med underhållsbidrag vid VV boende. Någon som vet?

Högsta domstolen betonar att ett barn kan göra anspråk på större underhåll ju bättre föräldrarnas ekonomiska förhållanden är samt att barnet ska ha likartad ekonomisk standard som föräldrarna även om dessa inte lever tillsammans. Barnet ska därför ha rätt att leva på en nivå som inte alltför mycket avviker från den standard som den bäst ekonomiskt ställde föräldern har och, vid växelvis boende, inte endast under den tid barnet bor med föräldern.

Att en förälder vid växelvis boende fullgör sin underhållsskyldighet under den tid barnet bor med föräldern utesluter därför inte att föräldern kan anses försumlig i den mening som avses i 7 kap 6 § föräldrabalken, om barnet under den tid det bor hos den andre inte får det underhåll från föräldern som det är berättigat till.

Sammanfattningsvis framgår av Högsta domstolens dom följande:

När ett barn bor växelvis hos båda föräldrar ska den förälder som har ett större ekonomiskt utrymme än den andre, åläggas att betala underhållsbidrag till barnet enligt 7 kap 6 § föräldrabalken, om barnet inte får det underhåll från föräldern som det har rätt till enligt 7 kap 1 § föräldrabalken.

• Anonym (Malin)
    Anonym (P) skrev 2014-05-08 14:05:19 följande:
    Ja det kan han. Så du menar att din sambo inte valde att ligga med henne och få barn? Har han även valt att få barn med dig?
    Anonym (Malin) skrev 2014-05-08 13:59:52 följande:
    Högsta domstolen betonar att ett barn kan göra anspråk på större underhåll ju bättre föräldrarnas ekonomiska förhållanden är samt att barnet ska ha likartad ekonomisk standard som föräldrarna även om dessa inte lever tillsammans. Barnet ska därför ha rätt att leva på en nivå som inte alltför mycket avviker från den standard som den bäst ekonomiskt ställde föräldern har och, vid växelvis boende, inte endast under den tid barnet bor med föräldern. Att en förälder vid växelvis boende fullgör sin underhållsskyldighet under den tid barnet bor med föräldern utesluter därför inte att föräldern kan anses försumlig i den mening som avses i 7 kap 6 § föräldrabalken, om barnet under den tid det bor hos den andre inte får det underhåll från föräldern som det är berättigat till. Sammanfattningsvis framgår av Högsta domstolens dom följande: När ett barn bor växelvis hos båda föräldrar ska den förälder som har ett större ekonomiskt utrymme än den andre, åläggas att betala underhållsbidrag till barnet enligt 7 kap 6 § föräldrabalken, om barnet inte får det underhåll från föräldern som det har rätt till enligt 7 kap 1 § föräldrabalken.

Betyder det att man använder samma beräkningar som vid vanligt underhållsbidrag? Mitt ex betalade efter en dom i tingsrätten 2.100 kr för vår tonåring men sedan slutade vi med underhållsbidrag när barnet började bo VV. Men då kanske han ändå nu är skyldig att betala underhåll trots VV boende? Han får dessutom nu halva barnbidraget som jag hade själv när barnet bara bodde hos mig.
Svar på tråden Underhållsbidrag vid växelvis boende