• Betty the Boop

stuvade makaroner

Hur gör man för att INTE bränna kastrullen ?? Det är ju helt omöjligt!!

• Svar på tråden stuvade makaroner
  • Mia m Rasmus

Man får röra om väldigt ofta

• Isorfidien

Väldigt låg temperatur på plattan samt röra, röra och aldrig sluta röra.

Eller så gör man stuvningen på sidan om och häller ihop stuvning + kokade makaroner när makaronerna är klara.

• Pyff

Hmmm, jag har aldrig lyckats bränna kastrullen när jag gör stuvade makkisar............ Hur gör du?

• Pyff

Ska tillägga att jah alltid gör själva stuvningen medans makaronerna rinner av och sedan häller jag bara i dem i stuvningen - superlätt!

• Betty the Boop

Pyff

*hahaha* så du undrar hur jag gör? Tja, det är en hemlis

• nerina

Då måste jag få fråga:Hur gör ni stuvningen?

• Laire

Sedan kan det bero på kastrull, vissa sorter är det lättare att bränna i.

Vet inte vad den heter men de som är helt blanka innuti bränner jag allt i, medans jag älskar teflonkastruller.

• Angelica80

Kan skriva hur jag gör. Först tar jag en liten klick smör i en vid kastrull o smälter detta. tar av kastrullen o häller i önskad mängd makaroner och tillsätter lite salt o vitpeppar. Rör om. Sen ställer jag på plattan o häller i mjölk så det är ca 1/2 cm över makaronerna. Kokar upp på stark värme sen sänker till svagare. Rör hela tiden i botten. SAKTA! Låter det koka in, häller på mer mjölk o låter det koka in o håller på så tills de är färdigkokta o har den konsistensen man vill ha. För tjockt? I med lite mer mjölk, För rinnigt, Småputtra lite till. Sen avslutar jag med att smaka av, Häller på mer salt/peppar om det behövs. O sen häller jag även i nån matsked socker. Smaskigt!! O kan säga att ALLA älskar mina stuvade makaroner. Men man bör röra sakta nästan hela tiden. Annars bränner de. Jobbigt eftersom de tar ca 20 min men gör man det rätt blir de gott!
    Lycka till!

• Angelica80

Måste tillägga att JAG tycker det e mkt godare o göra som jag gör än o göra stuvningen brevid. inte alls samma smak då.

• Lalalong

Åhhh vad sugen jag blir då....

• Ung kvinna

Jag bränner också ALLTID fast mjölken i kastrullen!

• lillälva

Kör ni också på gammaldags idealmakaroner? Outstanding tycker jag Gör båda varianterna, stuvning vid sidan och stuvning ihop med mackisarna. Dock blir det oftast vid sidan till vardags, eftersom det går snabbare och inte behöver samma passning. Då gör jag såhär:

Koka makaronerna (6dl) al-dente. Häll av i durkslag (slå av vattnet)
    Stuvning: Ta en liten skål och vispa samman 3 msk vetemjöl med lite mjölk (5 dl behövs allt som allt, så först mäter jag upp det i ett mått, sen tar jag lite av det och rör med mjölet) krydda med salt och vitpeppar samt en gnutta socker.

Under tiden man gör stuvningen kokar jag upp resten av mjölken i pastagrytan. Rör om i botten då och då. När mjölken kokar tillsätter jag stuvningen och vispar sakta i ca 3 minuter. Smaka av. I med makaronerna. Låt koka samman någon minut - servera! Håller med Angelica80 att det inte riktigt blir samma sak som "långkok" men ändå riktigt mumsigt!

• JagoTösen

Jag lyckas aldrig men sambon kan. Har rör o rör o rör o rör o rör.......

• MARIA99

Brukar göra laktosfria med havremjölk ..Den blir klar mkt snabbare än vanlig mjölk & hinner inte bli bränd lika mkt *he he*

• Angelica80

Ja självklart ska det vara GAMMELDAGS idealmakaroner. Allt annat är uteslutet *s*

• Theorese

Gör som jag...koka upp makaronerna med mjölk och lite salt och peppar...rör hela tiden kastrullen står på plattan..när det kokat upp ställ åt sidan i ca 10 min rör då och då så att det inte blir en enda stor klump...upprepa sedan en gång till...sista gången jag kokar upp brukar jag röra tills det är klart... under tiden kastrullen står och vilar hinner man riva morötter, rulla köttbullar eller annat man behöver fippla med samtidigt som man lagar mat...
    Och jag använder alltid en kastrull med tjock botten! Bränner aldrig, Yummie!
    I veckan tänkte jag prova att stuva fullkornsmakaroner, enligt Kungsörnen ska det fungera lika bra med de som med de gammaldags!

• lillälva

Gissa vad jag har gjort nu? Ätit stuvade mackisar förstås Blev så hiskligt sugen av denna tråd, så det var bara att gå hem och laga efter jobbet!

Svar på tråden stuvade makaroner