Hej!
jag har en dottre med ADHD... hon är en sån som far mellan golv och tak... jag har precis läst en termin med specialpedagogik då jag fördjupade mig i ADHD hos flickor...
Jag kopierar in lite av det jag skrev:
Flickor med ADHD.
De allra flesta anser att om man har ADHD så är man ett bråkigt och väldigt aktivt barn. De kan aldrig sitta stilla och göra som de blir tillsagda. Det stämmer för det mesta bra på pojkarna men inte alltid på flickorna.
Enligt Beckman (2004) så ter sig flickornas hyperaktivitet sannolikt andra uttryck. De blir rastlösa, håller på med håret och pratar mycket även när det inte förväntas av dem. De får kraftiga känslouttryck likt pojkarna, men kan lika gärna bli inåtvända, ha en inre oro, få ångest och tidiga depressioner.
Nadeau, Littman och Quinn (2002) lyfter att man bör använda andra kriterier kring flickor med ADHD. De beskriver tre grupper:
Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen hyperaktivitet/impulsivitet. Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet. Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, i kombination. (s.34)
Det är svårare att identifiera barn som inte har hyperaktivitet. De barn som har bristande uppmärksamhet kan man känna igen på till exempel blyghet, skolängslan och att de har svårt att hålla fokus när de arbetar, pratiga, glömska, slarviga och tysta dagdrömmare.
Vidare skriver Nadeau, Littman och Quinn att det manliga beteendet överbetonas då det är lättare att se och observera hyperaktivitet och impulsivitet vilket i sin tur leder till att många flickor förbises och kanske aldrig får en diagnos, eller få sin diagnos betydligt senare.
De flickor som är i undergruppen uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen hyperaktivitet/impulsivitet, påminner ofta om pojkar med ADHD. Det är för det mesta de flickorna som utreds och får diagnos.
Kopierar även in detta:
Enligt Olsson & Olsson (2009) har en del hyperaktivitet (överaktivitet) vilket gör att de har svårt att sitta stilla och måste röra på sig hela tiden medan andra är hypoaktiva (underaktiva) vilket gör de ofta är i sin egen lilla värld och att de lätt att glömma bort till exempel att ta med sig penna, skolböcker med mera.
Enligt Olsson & Olsson (2009) har en del hyperaktivitet (överaktivitet) vilket gör att de har svårt att sitta stilla och måste röra på sig hela tiden medan andra är hypoaktiva (underaktiva) vilket gör de ofta är i sin egen lilla värld och att de lätt att glömma bort till exempel att ta med sig penna, skolböcker med mera.
Jag vet inte om detta hjälper, men jag kan rekomendera en bok som heter "barn med koncentrationsvårigheter" skriven av Björn Kadesjö....
många kramar