• asaA

Flickor med ADHD, symtom?

Hej!
    Jag undrar om det är någon här vars flicka har fått diagnosen ADHD och vad symptomen hos er tjej var, alltså hur uppfattade ni era barn?

Vi har en tjeja som fyller 5 i år och börjar fundera om hon har någon diagnos eller är det trots eller är hon bara så här i personligheten. Ja, det är mycket funderingar just nu. Personalen på dagis tror inte att hon har ADHD eftersom hon inte "far mellan golv och tak". Men vad jag har läst mig till så är det hyperaktiva draget inte alltid lika framträdande hos tjejer eller? Hon är väldigt "arg", käftar emot (både oss och personalen). Vi kan inte vara med på några aktiviteter, vi har prövat ridning, lek och dans, plas o lek osv. men hon kan inte vara med o lyssna på vad ledaren säger. Det funkar i max 10 minuter sedan pysslar hon med något annat.

• Svar på tråden Flickor med ADHD, symtom?
  • dessan59

hej, det kan också vara ett slags förtidig 6-årstrots, eller så är hon arg av någon anledning, har hon fått konkuranns, syskon, djur, har det hänt något utöver det vanliga i eran familj, rannsaka det, personligen tror jag att ordet ADHD har blivit ett skällsord i vårat samhälle. lycka till!/Desíree

• Dalias mamma

Man måste absolut inte "fara mellan golv och tak". Jag har diagnosen ADHD och när jag själv var barn och gick hos dagmamman och fritids var jag nästan tvärtom. Jag satt ofta själv och läste eller pysslade, umgicks inte mycket med de andra barnen.

• asaA

Lina och said; det är precis det jag menade, dagispersonalen anser att barn med ADHD är hyperaktiva hela tiden medans jag har läst att det inte alls behöver vara ett kriterium. Det finns en hel del av symtomen som överensstämmer med vår dotter medans en del andra inte stämmer alls. Vi ska prata med personalen igen och se vad de tycker. De ser ju vår dotter med andra ögon än vi så deras ord väger ju tungt det också.

• Vaja

Jag har en dotter på 8 år som är under utredning fö ADHD. Och det är precis som du dsäger, att tjejer oftast inte har den väldigt hyperaktiva delen. Min dotter är inte hyperaktiv i den bemärkelsen att hon "far mellan golv och tak". Hon har mer som myror i kroppen. Men annars mer lugn. När min dotter var mellan 4 och 5 märkte dom på dagis att hon börja med bli mer okoncentrerad. När hon började 6-års märktes det mer tydligt. Min dotter är nästan ett typ-exempel på ADHD - utan den värsta hyperbiten då. Men hon är inte "elak", väldigt sällan som hon bråkar eller slåss bara för att göra det. Väldigt sällan hon svär eller käftar emot. Vilket vi är glada för att hon int gör. Gör det hela lättare att leva med det. Vi har börjat med Ritalin till min dotter för att hon skall kunna fixa skolan bättre.

Jag har en bok som jag varmt rekommenderar att läsa: Ett barn i varje klass om ADHD och DAMP av Christopher Gillberg. I denna bok har dom listat om vissa symtom inom olika kategorier. Min dotter stämmer in på 16 av 18 av dessa symtom, varav då hyperaktiviteten faller bort. Rekommendera personalen att läsa om adhd med, då kanske dom kan få upp ögonen att alla ADHD-barn inte är hyperaktiva, man kan ju lika gärna vara underaktiv och ändå ha ADHD

Vill du kunna prata mer "privat" så messa gärna.

• Sarah81

Har en flicka hemma med Diagnosen Damp med autistiska drag och Non verbal disorder...Ej heller hos henne har det funnits nån hyperaktivitet och folk har haft väldigt svårt att förstå då man berättar att hon har damp " men hon som är så fin/lugn"...
    Hennes NLD gör det dessutom svårare då hon utvecklat sitt språk väldigt mycket och rentav verkar "lillgammal".

• UWO BaraJag

OBS!!! Detta har ingen som helst vetenskaplig grund!!!!!
    Jag har kikat på nätet, läst en 10p kurs, funderat själv mm.. så ta det med en nypa salt.

Nu har jag ingen diagnostiserad flicka, bara egna tankar.

Men andra symtom jag, personligen, skulle titta efter är:
    *klumpighet, typ snubblar fastän hon inte borde snubbla
    *impulsiv
    *får för sig något och låser sig i tanken, inte käftar emot alltså utan blir totalt låst. Samma beteende i trängd situation.
    *kan gärna gå med på att sitta vid något som kräver koncentration men har svårt att hålla konc fullt ut längre tid
    *lägger sig i och pratar när det inte passar, utan att alls vara medveten om det, hur många gånger man än säger till.
    *allmänt glad
    *problem med kisseri / bajseri
    *ticks (ovanstående punkt kan gå in här)
    *lågt självförtroende

• UWO BaraJag

Apropå hyperaktiviteten... används inte ADD alls i sverige? torde inte det vara en mer korrekt benämning annars på ahdh utan hyperaktivitet?
    bara frågar.

• Vaja

UWO BaraJag:
    Alla punkter du skrivit förutom en stämmer så väl in på min dotter. Det ända som inte stämmer är ticsen. Bajseriet är inget problem, men kisseriet. Kan fortfarande kissa i sängen, händer inte så jätteofta men det händer. Och när hon väl känner att hon är kissnödig måste hon på toa på en gång, annars är risken väldigt stor att hon kissar på sig. Resten stämmer in klockrent.
    Min man har läst lite i Ett barn från varje klass av Gillberg, och en del som du har listat upp finns med där i.

• UWO BaraJag

Så intressant. Man tänker inte helt åt skogen iaf då.

En psykiatriker jag talade med en gång ansåg att just tics var mycket vanligt och nästintill ofrånkomligt. Men tics enligt hans mening var inte alltid helt tydliga för ett otränat öga. Det kan handla om små, små rörelser och flera olika tics kan finnas hos samma person (enlig honom då, fortfarande inte vetenskapligt).

Det är ju en fin linje mellan "ouppfostrad" och bokstavsbarn kan jag känna ibland. Känns iaf som det är väldigt vanligt med bokstavsbarn idag jämfört från "när jag var liten".

• Makaroner

Jag har också adhd-diagnos, men jag var den där studsbollen när jag var liten och for mellan golv och tak, drev alla runtomkring mig till vansinne. Det är tydligen ovanligare att tjejer har den kombinerade typen av adhd med hyperaktivitet, imulsivitet och koncentrationsproblem.

Det jag fått höra är att tjejerna oftast uppfattas som dagdrömmare, att de har kaoset i huvudet men det syns inte utåt.

kika på neuronätet, där står det bra info.
    hem.bredband.net/b115842/

• Geggamoja

finns det inte något som heter hypoaktivitet? alltså, jag har för mig att man kan ha adhd antingen att man är hyperaktiv eller hypoaktiv. De som är hypoaktiva far inte omkring, utan har en mer inåtvänd stress som inte syns utåt.

Sen har jag för mig att ett barn med adhd måste visa symptomen i två situationer, annars har de inte diagnosen, dvs "problemen" finns i hemmet + på ett annat ställe, ex. dagis och skola. Ett kriterium är alltså att symptomen finns i hemmet också.

• UWO BaraJag

geggamoja: heter inte en hypoaktiv bokstavsperson ADD? Då är ju inte Hyperaktiviteten med. Eller kanske H kan stå för både hyper och hypo, menar du?

Hyperaktiviteten beror ju på signaler i hjärnan så den lever personen med dygnet runt, året runt (och dess omgivning också då).

• Beckasin

Makaroner

jag har en tjej som är hyperaktiv och har svårt att koncentrera sig ibland annars smart, snabb, social, modig men vi blir jättestressade. Hennes bror har ADHD men hon är inte alls som han. Hon är bara 4 år och har ej fått diagnos men jag misstänker ADHD. Låter mer som den där studsbollen som du var, stämmer det?

• Mamma 24 7
    UWO BaraJag skrev 2006-02-17 08:39:14 följande:
    Det är ju en fin linje mellan "ouppfostrad" och bokstavsbarn kan jag känna ibland. Känns iaf som det är väldigt vanligt med bokstavsbarn idag jämfört från "när jag var liten".
    Jag tror att det var vanligt även förr men att det var lättare för dessa barn förr med tydliga regler och riktlinjer. Idag ska man tidigt fatta egna beslut, göra egna val, det är allmänt rörigt och stökigt på lektionerna med större klasser, mer prat, högre krav. Så jag tror att även de som kanske är på "gränsen" och kanske inte syntes så bra förr syns tydligt idag. Och det lär ju vara ärftligt, så det borde ju bli fler och fler i och för sig. Om två människor med ADHD får fyra barn som har ADHD som i sin tur får fyra barn var.....
  • cathil

Hej!
    jag har en dottre med ADHD... hon är en sån som far mellan golv och tak... jag har precis läst en termin med specialpedagogik då jag fördjupade mig i ADHD hos flickor...
    Jag kopierar in lite av det jag skrev:

Flickor med ADHD.
    De allra flesta anser att om man har ADHD så är man ett bråkigt och väldigt aktivt barn. De kan aldrig sitta stilla och göra som de blir tillsagda. Det stämmer för det mesta bra på pojkarna men inte alltid på flickorna.

Enligt Beckman (2004) så ter sig flickornas hyperaktivitet sannolikt andra uttryck. De blir rastlösa, håller på med håret och pratar mycket även när det inte förväntas av dem. De får kraftiga känslouttryck likt pojkarna, men kan lika gärna bli inåtvända, ha en inre oro, få ångest och tidiga depressioner.

Nadeau, Littman och Quinn (2002) lyfter att man bör använda andra kriterier kring flickor med ADHD. De beskriver tre grupper:

Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen hyperaktivitet/impulsivitet. Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet. Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, i kombination.                                                                                                                   (s.34)

Det är svårare att identifiera barn som inte har hyperaktivitet. De barn som har bristande uppmärksamhet kan man känna igen på till exempel blyghet, skolängslan och att de har svårt att hålla fokus när de arbetar, pratiga, glömska, slarviga och tysta dagdrömmare.

Vidare skriver Nadeau, Littman och Quinn att det manliga beteendet överbetonas då det är lättare att se och observera hyperaktivitet och impulsivitet vilket i sin tur leder till att många flickor förbises och kanske aldrig får en diagnos, eller få sin diagnos betydligt senare.

De flickor som är i undergruppen uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen hyperaktivitet/impulsivitet, påminner ofta om pojkar med ADHD. Det är för det mesta de flickorna som utreds och får diagnos.

Kopierar även in detta:

Enligt Olsson & Olsson (2009) har en del hyperaktivitet (överaktivitet) vilket gör att de har svårt att sitta stilla och måste röra på sig hela tiden medan andra är hypoaktiva (underaktiva) vilket gör de ofta är i sin egen lilla värld och att de lätt att glömma bort till exempel att ta med sig penna, skolböcker med mera.

Enligt Olsson & Olsson (2009) har en del hyperaktivitet (överaktivitet) vilket gör att de har svårt att sitta stilla och måste röra på sig hela tiden medan andra är hypoaktiva (underaktiva) vilket gör de ofta är i sin egen lilla värld och att de lätt att glömma bort till exempel att ta med sig penna, skolböcker med mera.

Jag vet inte om detta hjälper, men jag kan rekomendera en bok som heter "barn med koncentrationsvårigheter" skriven av Björn Kadesjö....

många kramar

• cathil

hmm.., blev lite dubbelt i slutet,... förstår inte varför...
    kram

• Emelie Sessan

jag har en flicka på 3 år som i stort sett är klar med sin utredning där ADHD med autistiska drag är det som dom har kommit fram till... Men hon lider dock av extrem hyperaktivitet... så överaktiva flickor förekommer....

• NatalieHerman

Hej! Jag är en tjej med adhd och kan mycket om min diagnos. Även fast adhd har lite med personligheten att göra så tycker jag inte man ska sätta en diagnos för en viss personlighet. Man måste ochså tänka på att barn måste få vara barn. När man har adhd så går inte riktigt alla signaler går fram lika snabbt. Hjärnan är sömnig och det är det som orsakar hyperaktiveten, att man är aktiv och håller igång eller det ständiga snabba pratandet. Vi vet inte om det själva, men vi gör allt det där för att inte somna faktist. Nog om det, du får gärna höra av dig om du vill prata med någon som har det.

Svar på tråden Flickor med ADHD, symtom?