• Venna

Hur tar jag hand om min murgröna?

Jag fick en murgröna i kruka av en släkting för ett tag sedan, men har ingen aning om hur man sköter den. Hittills har den blivit stående på en bänk i köket, men jag tycker att den börjar sloka lite, så jag skulle vilja ha tips på hur jag sköter den på bästa sätt.

Ska den stå ljust/mörkt, vattnas ofta/sällan osv?

• Svar på tråden Hur tar jag hand om min murgröna?
  • JohPet

En murgröna ska/kan stå ganska mörkt = inte i söderfönster och direkt solljus. Men den vill ju givetvis ha ljus. Vattnas ca 1/vecka. SKA vara lättskötta växter, men jag har en förmåga att misslyckas med dem *s*
    Lycka till!

• Venna

Men...Det är ju ungefär så jag har gjort, och ändå ser den halvrisig ut och har tappat lite blad. Fast jag kanske ska testa att ställa den i ett fönster ändå, där solen inte ligger på så länge.

Jahapp, bara att inse att man inte har gröna fingrar då
    Tack så mycket för hjälpen!

• JohPet

Precis! Den bör nog stå i ett fönster som tex vetter mot norr. Fint med murgröna! Prova att dusha den. Det gillar alla växter.

• jenalsam

Det är duschen som är hemligheten. Den vill heller egentilgen ha det lite kallare än rumstemp på vintern. 15 grader och fuktig luft, fast det är ju lite svårt att ordna...

• isisisis

Jag vill tala om för dig att murgrönor ofta drar på sig ohyra! Jag arbetar med växter om dagarna,och vi använder sällan murgröna,just av den orsaken. Var observant på om den börjar se blek ut! Då är det förmodligen tripsangrepp. Jag hade inte ställt den tillsammans med någon annan växt jag är rädd om,det förta halvåret.
    Murgrönan ska inte stå i sol,och den mår bra av att duschas ofta.Den gillar inte att torka ut heller.Då kommer ofta angreppen....

• Tigerunge

Jag skaffar inte murgrönor längre för även om jag tycker om dem så drar de alltid till sig spinnkvalster hemma hos mig som är ursvåra att bli av med.

Jag säger som isisisis ställ den inte nära någon annan växt, och inte för varmt och torrt så går nog bra.

• Venna

Wow, vad många bra tips!

Då ska jag genast bege mig till badrummet och duscha min murgröna, och placera den på ett annat ställe, så får vi se om den återhämtar sig!

Tusen tack!

Svar på tråden Hur tar jag hand om min murgröna?