• Benepee

UPS - bedragare?

De senaste åren har jag vid tre tillfällen köpt saker via nätet som har levererats till mig via UPS. Vid samtliga tre tillfällen har jag fått betala tullavgifter och liknande, vid samtliga tre tillfällen har jag betalat med kortet över telefon, och vid samtliga tre tillfällen (här kommer det jag tycker är konstigt) har jag 1-3 veckor efteråt fått faktura på beloppet jag redan betalat. 

Det har aldrig varit problem att ringa och påpeka att det blivit fel, och egentligen tror jag inte att de är just bedragare, men jag tycker att det känns skumt. Skulle de ha lika dålig koll på om jag inte betalat? Knappast. 

Är det någon annan som varit med om något liknande? 

• Svar på tråden UPS - bedragare?
  • SoStylish

Är du säker på att du redan betalat för tull och moms vid köpet? Det är ju vanligtvis kostnader som läggs på vid frakten och importen till Sverige. UPS betalar då detta och fakturerar sedan dig i efterhand. Så fungerar det med alla fraktbolag.

• Benepee
    SoStylish skrev 2014-05-13 01:43:23 följande:
    Är du säker på att du redan betalat för tull och moms vid köpet? Det är ju vanligtvis kostnader som läggs på vid frakten och importen till Sverige. UPS betalar då detta och fakturerar sedan dig i efterhand. Så fungerar det med alla fraktbolag.
    Ja, helt säker. Oftast läggs det på när det förs in, men ibland går det att förbetala. De två andra gångerna det hänt har jag ringt och påpekat att det redan är betalat, de har kontrollerat det och sedan makulerat fakturan. Fakturorna som kommer är dessutom på samma belopp. 

Har inte ringt om den senaste fakturan än, blir trött att det ska behövas. :/
Svar på tråden UPS - bedragare?