• LinaP

Tråd för oss vars barn mognat för mat TIDIGT

Jag blev inspirerad av den fina tråden för de vars barn mognat för mat sent och tänkte att vi vars barn mognat för mat tidigt, d.v.s. innan de rekommenderade 6 månaderna kunde samlas här! Här kan vi berätta hur det såg/ser ut för oss, och utbyta tips och råd!

OBS! Detta är ingen tråd som handlar om att hetsa barn till något! Inte heller är denna tråd till för att diskutera om det är rätt eller fel att ge mat innan 6 månader! Som sagt, en ren tipstråd!

• Svar på tråden Tråd för oss vars barn mognat för mat TIDIGT
  • Våra Liv

oh vilken bra tråd! vi kommer börja med grötsmakisar vid 3½ månad med inrådan av BVC vi ska även göra egen havregrynsgröt.
    vi har ett spybarn så vi ska testa att försöka det är ju inte säkert lilleman tillåter det att gå över till mer fast föda för at se ifall han spyr mindre *hoppas*

• LinaP

VåraLiv: Hoppas verkligen det fungerar för er! Kan inte vara roligt för stackars lillen att ha det så...

Vi började med smakisar när Tilda var 4 månader, på grund av att hon visade klart och tydligt att det var vad hon ville!

Vi har provat gröt, potatis, morötter och nu är vi på ärtor. Mycket uppskattat! Jag gör egen puré och fryser in i IKEA:s fina former för is, så det är mat i form av hjärtan och stjärnor. Mest för min egen skull, Tilda bryr ju inte sig så mycket!

• Våra Liv

LinaP ne han spyr upp nästan hälften av all mat varje dag. bvc vill få igång en utredning medans barn på jsukan inte vill eftersom han fortfarande går upp i vikt.

• Williamoliten

hej! Wiiliam började med smakisar när han blev 4 månader och tyckte det var jätte kul!
    Nu kan han äta en hel lunch, så vi har tagit bort ett mål ersättning, snart 5 mån.
    Lunchen består av potatis, nån grönsak majs, morot, ärtor och antingen kyckling eller fisk. Ska i veckan koka köttfärs så att får smaka. vid 17.00 äter han banangröt och fruktmos, banan, äpple eller päron har vi provat hitills. Vet faktiskt inte om det är för tidigt att äta en hel lunch men om han tycker det är så kul så varför inte egentligen? ska fråga BVC på onsdag.

• LinaP

grrr: Om han mår bra och magen inte krånglar så borde det ju inte vara någon fara! Min Tilda är snart 5 månader och för henne går det långsammare! Vi följer henne och tar det lugnt eftersom det är vad hon verkar vilja. det är ju det som är viktigast, att försöka följa sitt barns behov!

• Lola Jämtland

Alma är född "på den tiden" då rekomendationen var 4 mån...

Här har det aldrig strulat med maten utan Alma har alltid gillat mat o så....

• Haraldsmamma

Jag började med smakisar när Harald var prick tre månader, han var ju såå intresserad visserligen började jag med banan och fruktpureer (som man inte "ska" ) men det har gått hur bra som helst, från det han var fem månader äter han gröt halv elva och ungefär 3/4 i mängd av en stor burk barnmat klockan två. Hans mormor gilar att laga mat, så nu har hon inlett projekt barnmat, så jag tackar och tar emot, det finns ju så tråkiga sorter på barnmaten Han får även smaka av det mesta han visar intresse för typ såser våran mat mm. Tack vare detta tror jag att han kommer att bli en "allätare" men man kan ju aldrig veta....

• Dinosaurien

Grr: Jag undrar också om vi kan byta ut mer mat. Vår lilleman är 5 och en halv månad och han äter lunch och två grötmål per dag. Han vill inte äta upp sina ersättningsflaskor men älskar mat. Så jag börjar fundera på att byta ut ännu mer men vet inte om man ska det eller? Kul att få höra vad de säger på din BVC. Jag ska dit på torsdag så jag ska fråga då!

• Våra Liv

gr min stora saon började med smakisar vid 5 månader innom loppet av 2 veckor åt han vanliga mål på dagarna o gröt ibland och välling morgon och kväll. Funkar det bra så varför inte? man märker ju på barnet om magen inte klöarar av det

tror dock det kommer vara svårare för min lille o äta, måste vara försiktig han har klänslig mage redan o är mjölkallergiker man får skynda långsamt hihi

• Williamoliten

dinoraurien: hej!
    Tror att han kanske ska äta nåt mål ersättning, typ morgon och till natten t o m 6 månader. På BVC så de till mig att William ska äta ersättnig till 6 månader, men om det går såhär bra så byts nog flaskorna ut fortare än jag trott. Ska iaf ge honom morgon och kväll t o m 6 månader.

• Dinosaurien

Grr: Ja, jag hade ju tänkt det men han ratar dem... Han leker med flaskan och vill inte äta mer än halva trots att han borde vara hungig. Drar dessutom i sig massor av luft när han äter flaska så han mår mycket bättre när han ätit gröt. Men jag har inte velat byta ut allt. Till lunch äter han 1 burk med dillkött eller kalvpuré och en tredjedels burk majs eller potatis. Toppat med fruktpuré...så det är verkligen inte svårt att få i honom mat. Åt tidigare 230 ml ersättning per gång men nu äter han ofta bara 130 eller så innan han blir sur och vägrar. Busunge!

• Shyme

Vi har gett Miranda (4,5 månader) smakisar i nästan en månad nu...eller smakisar och smakisar...jag gör i ordning en liten kokt potatis med 2 kuber grönsaker (2 olika sorter sen ett par dagar tillbaka)och hon äter oftast ca 2/3 av den mängden och ibland allt plus ca 2 msk fruktpuré.

Miranda har ju ätit väldigt bra vad gäller puré ett tag nu men sen nästan två veckor tillbaka så har mängden ersätting efter puréen minskat till ingenting de senaste dagarna och detta även de gånger hon ätit lite mindre. Försökte ge innan purén igår men det gick inte alls... och det är litka efter gröten de senaste dagarna. Men hon blir ju mätt och står sig i tre timmar så....

I julas ökade Miranda till 170-200 ml ersättning per mål, men nu är jag glad om hon äter 120 ml. Det händer ibland att hon äter mer men oftast är der 100-120 och ibland mindre. Har nu börjat föra protokoll för att se om hon äter så lite som det känns och för att se om min BabyPlus teori stämmer, det verkar nämligen som att hon äter lite mer när hon får babyplus men jag vill inte öka för fort med den eftersom hon blir lite hårdare i magen av den.

Testade faktiskt med drickkopp idag mn det funkade inte heller...vi verkar helt enkelt ha en bebis som gillar "riktig" mat helt enkelt, hon har ju själv bestämt sig för att byta ut två mål om dagen i princip . Ska ringa och höra lite med BVC hur viktigt ersättningen är i samband med ett mål mat och om jag ska ge ett grötmål till om hon fortsätter krångla med ersättningen.

• Dinosaurien

Shyme: Berätta gärna vad de säger på ditt BVC, vi har ju samma "problem" här. Lillen vill ha riktig mat, ingen trist flaska! Fast han är ju en månad äldre.

• LinaP

Roligt att höra olika personers berättelser. Gärna fler!

• Lovisa L

HEj!

Vi har också börjat tidigt med smakprortioner till Lovisa eftersom hon var intresserad. Hon var runt 3½ månad då vi började, nu är hon snart 4½ och äter en hel del! När vi ger henne mat så låter hon "mm..hmmm..mmm" hela tiden.

Vi började med potatis-och morotspuré där efter fortsatte vi med potatispuréer tillsammans med antingen ärtor, majs eller som nu palsternacka. Idag fick hon även smaka någon tsk mango-och bananpuré.

Är Lovisa pigg när det är dags för kvällsgröt ger vi henne mild havregrött, hon sover ofta ett längre pass på 3-4 timmar efter det. Men vi har inga riktiga rutiner på kvällen så ibland hinner hon bli för trött innan hon får gröt och då vill hon bara ha bröstet (vilket säklart går jättebra det med!)

• Shyme

Enligt mitt BVC var det OK att Miranda inte fick ersättning efter puré/röt (eftersom hon inte vill ha). Ska bara se till att hon dricker ordentligt efterom hon kissat mindre de senaste dagarna.

Har gett bara BabyPlus idag eftersom hon verkat gilla det bättre än BabySemp, men det har ändå varit krångel vissa mål... . Så nu har jag bestämt att hon får gröt på morgonen/förmiddagen oxå, få se hur det blir med övriga flaskmål... hoppas de kommer att funka ett tag till i alla fall....

• Tant Green

Vi började med grönsakspuréer lite smått vid 4 månader, nu är hon 5,5 månader och äter gröt + fruktpuré till lunch, och grönsakspuré till middag. Ännu så länge begränsar vi maten lite, så hon får inte äta tills hon är mätt utan får en skvätt babyplus efteråt. Men snart ska vi väl våga öka på mängderna. Jag tänkte också testa lite kött till grönsakspurén till middagen snart.

• Våra Liv

testade grötidag en vecka tidigare än vi räknat med lilleman såg ut o få kväljningar haha men han sopydde upp det efter 10 min han är ett spybarn som sagt

• Lovisa L

Skulle vilja att Lovisa åt lite mer sällan på natten, men antar att det inte är så bra att ta bort nattamningen innan hon äter mer mat... eller vad tror ni? Hon är 4½ månad. Hon verkar inte alltid så hungrig direkt utan småsnuttar lite hela tiden, det är ju mysigt men det tär på en eftersom man sover sämre. Hon äter ca ½dl puré på dagen och ibland ca ½ eller lite mer gröt på kvällen.

Svar på tråden Tråd för oss vars barn mognat för mat TIDIGT