• Anonym (herpes)

Ni med kunskap/erfarenhet av könsherpes titta hit!!

Jag behöver hjälp och klarhet i detta!

Jag har nyligen behandlat mig för en, vad jag har trott, svampinfektion. Det blev bättre och var det i någon dag. Sen började det klia som attan på de yttre blygdläpparna.. Mot det fick jag ordinerat att smörja med dactakort och det hjälpte.
    Igår avslutade jag ytterligare en svampbehandling och allt var till synes bra.

Nu till saken! Jag och min man hade sex igår och igen idag på morgonen.
    När jag var på toaletten och torkade mig kände jag hur det gjorde ont på klitoris men tänkte inte mer på det (antog att jag var öm efter sexet). Nu på eftermiddagen gjorde det fortfarande ont så jag tog en spegel och kollade och ser då en liten platt blåsa mitt på klitoris.
    Jag har nu googlat till förbannelse och det enda som verkar komma upp är just herpes! MEN:
    - Jag har inte feber.
    - Jag känner ingen allmän sjukdomskänsla.
    - Det gör bara ont vid beröring och är varken svullet eller rött i övrigt.
    - Jag har inga svullna lymfkörtlar.
    - Det gör inte ont när jag kissar.
    Det är liksom en ensam liten blåsa på klitoris.

Kan detta vara herpes eller är det möjligt att det kan ha uppstått av friktion? Kan det vara något helt annat?

Min man har inte märkt av någonting på sig själv, varken klåda, blåsor, svullnad eller sår.

HJÄLP!

• Svar på tråden Ni med kunskap/erfarenhet av könsherpes titta hit!!
  • Anonym (kl)

Låter inte som herpes.

• Anonym (Hud)

Hej,
    Det är inte herpes. För det första så kommer det inte av sig självt. Du måste bli smittad av det av någon, det är inte följdsjukdom av svampinfektion.
    Symtom kan dröja ett par dagar innan det syns och oftast är första primärinfektionen ganska kraftig. Du blir riktigt sjuk, feber och svullna lymfkörtlar och får mängder med röda och vätskefyllda blåsor. Det kommer alltså inte bara en ynka blåsa. Dessa blåsor finns i ca en vecka och bli skorpor.

Så nej, du har inte herpes. Du har nog bara haft för vilt sex med ett underliv som är väldigt skört av svampbehandlingen (ingen glidmedel?).

Så ta det lugnt med sexet tills dess att det har gått några dagar och be din man smörja sig med daktacort också för att undvika att bli återsmittad. Han kan smitta dig med svamp även om hans besvär är lindrigare/obefintliga. Och använd glidmedel!

Svar på tråden Ni med kunskap/erfarenhet av könsherpes titta hit!!