• miljömamma

rätt färg på gardinerna

Hej!
    Vi har nyss flyttat in i hus och behöver nya gardiner som passar till tapeten i vardagsrummet och om det är möjligt vore det bra om den passade till de andra möblerna i vardagsrummet också. Eftersom jag är helkass på inredning har jag nu lånat en bok på biblioteket om färgsättning och där står det hur man kan kombinera färger med hjälp av ncs-koder. Så nu har jag lånat hem en palett från färgaffären med färgkoder och kommit fram till vilken färg jag vill ha på gardinen, nämligen ncs s 1060-g10y. Problemet är bara att gardiner inte verkar göras i så många nyanser att jag hittar exakt den färg jag vill ha. Hur ska jag gå till väga när jag skall hitta gardin som passar rummets tapeter???

• Svar på tråden rätt färg på gardinerna
  • miljömamma

Sen så undrar jag om det finns någon som vet om det finns något ställe där man kan köpa gardiner (helst online) där färgen är redovisad med ncs-kod.

• Radhuspinglan

Eller så struntar du i koder och kör det du tycker blir snyggt. Vitt och naturvitt går till allt. Dessutom är det ljust och fint - kan aldrig bli fel.

• Harmagedon

Tyg funkar inte riktigt att ge exakta färgkoder så du får helt enkelt gå på ögonmått när du väljer gardiner.

Svar på tråden rätt färg på gardinerna