• Anonym (svampen)

Canesten mot svamp på yttre blygdläppar??

Jag misstänker att jag har svamp på yttre blygdläppar.
    Jag har väldig klåda, speciellt nattetid och kliar sönder yttre blygdläparna.
    Min läkare skrev ut en kli/allergi-medicin som inte funkar helt ut. Dvs den tar bort det värsta stickiga jobbiga men klådan är kvar. Jag har klåda även övriga kroppen där orsaken kanske är svampen i yttre blygdläpparna.
    Min läkare är frågsam och har bara tittat lyssnat på vad jag sagt.  

Jag har provat Diflucan med en enda klifri natt som resultat. Jag har provat att smörja med rapsolja som visserligen tagit bort kliet på dagren men ej natten.  
    Jag provar nu Canesten att smörja med plus sådana vagitatorer.
    Min klåda har minskat väsentligt men är ej helt borta än. Jag kan liksom smörja för att hålla den borta.
    Det har gått 4 dar nu och salvan räcker inte länge till. Jag måste nog hitta mera salva till underlivet.
    Jag vet inte hur länge man kan köra med salvan och hoppas jag får tag i ny tub utan sådana vagitatorer.

Någon fler där ute med svamp på yttre blygdläppar som blivit hjälpt av canesten när inte diflucan hjälpt??

• Svar på tråden Canesten mot svamp på yttre blygdläppar??
  • whydoyoucare

Jag har alltid använt Canesten när min svamp kommit. Jag har använt mig av paketet med 3 vaginaltabletter och vaginalkräm. Krämen använder du ju utvändigt så det borde funka på dig. Canesten har hjälpt mig varje gång. Kostar runt 135kr på apoteket

• Anonym (svampen)

Va får se då.. klådan är då inte över än.. en dag efter vaginaltabletterna tagit slut..

• whydoyoucare

Det tar tid innan klådan försvinner. Använd krämen 2-3 ggr dagligen i 1-2 veckor. Min klåda försvinner vanligtvis 5-7 dagar efter jag har använt tabletterna och krämen ett tag

• Anonym (ps)

Jag använder cortimyk salva(fick det utskrivet av gyn en gång när pevaryl å canesten inte funka) efter det ar jag köpt receptfri sån när ja fått svamp..

• Anonym (svampen)

Det känns som att blygdläpparna blir torra under allt smörj och kliiga därför.. Det lindras just då jag smörjt men varar inte mer än ett par timmar.  Jag fortsätter ett tag till med salvan så får jag se..

• Anonym (svampen)

Ingen fler med erfarenhet??

• jossie01
    Anonym (svampen) skrev 2014-05-10 17:56:08 följande:
    Ingen fler med erfarenhet??

Jag har ett underverk till tips. Men först och främst är du säker på att det är svamp? Jag blir nämligen lätt torr där nere och irriterad. Får lite klåda och svider och kliar som fan om jag låter det löpa ut. Använder hydrokortison salva (inte kräm). Smörj tills allt är borta. Och efter det så smörjer du så fort du känner en liten irritation så löper det inte ut. Och tänk på att inte tvätta underlivet med tvål och raka dig inte när du är irriterad. Smörj med olivolja om du känner dig torr.

Jag är även skör i mitt underliv så tog en dos med ovesterin tillsammans med hydrokortison tills då det var värsta gick över.

Helt klart värt och testa för dig. Du köper på apoteket.
  • jossie01

Jag kan tillägga att jag haft mycket problem som jag trott varit svamp och köpt allt du köpt. Gråtit för det gjort så ont. Använder hydrokortison till mina känsliga läppar och bestämde mig för att testa mellan benen då jag läste att det kan vara eksem jag har. I tre år har jag haft problem. Nu har jag inte haft på ett halvår. Lycka!!

• Anonym (svampen)

När klådan avtar då jag smörjer med canesten vill jag ju gärna tro att det är just svamp..
    När jag blir varm blir det oxo lättare irriterat, vilket oxo är ett tecken för svamp.
    Under ett täcke speciellt då man ligger på sidan så blir det nog för tätt och varmt.

Varannan natt har jag kunnat avstå från att klia.
    Jag provar att minska lite på min allergimedicin jag fått så jag inte omedvetet kliar mig i sömnen, vilket jag verkar göra då jag blir för frånvarande då jag tagit den. Det funkade i natt
    Jag vaknar då och går och smörjer mig istället då lägger sig klådan efter ett tag.
    Känns som det är segt men går åt rätt håll.

Svar på tråden Canesten mot svamp på yttre blygdläppar??