• Anonym (panik)

Jag klarar inte av kraven på jobbet. Jag har panikångest!

Hej,
    Jag har svårt att hantera stress jag får lätt panik i stressiga situationer. När jag pluggade och skulle plugga till tentor hade jag svårt att koncentrera mig för att man hade stressen på sig att få minst G för att klara kursen och få CSN (pluggade på yrkeshögskola). I slutet av min studietid när man lämnade in examensarbete osv. så fick jag världens panikattack, jag har aldrig reagerat sådär förut och jag tänkte efter den gången att allt skulle vända sig när skolan var över osv. 

Efter studierna jobbade jag extra på ett ställe där inte var så höga krav på mig. När det jobbet var över så bestämde jag mig för att söka vidare, till nya utmaningar. Oj, oj... vad jag ångrar mig idag. Nästan på en gång när jag började jobba på nya stället börjar jag få panik igen. Jag har varit nästan hysterisk en vecka nu (inuti, men kunnat verka lugn utanpå). Jag har panikångest hela tiden och jag ångrar att jag tog jobbet. Jag klarar inte av kraven som ställs på mig på nya stället. Jag kan inte säga upp mig för att jag har inte råd att vara arbetslös. Jag håller på att få psykbryt snart! 

Jag känner mig så ensam, dum och värdelös. Vad ska jag göra???!!! Jag kan inte sova eller när jag somnar vaknar jag igen för att jag har panikångest Gråter

• Svar på tråden Jag klarar inte av kraven på jobbet. Jag har panikångest!
  • Anonym (panik)

PANIK!!!Gråter

• Anonym (panik)

Vad är det som får dessa känslor att gå bort? Denna extrama ångesten??

• jamisk

Förstår att det måste kännas extremt jobbigt. Svårt att råda, vet ju inte vad du gör eller vilka krav som ställs. Men av egen erfarenhet vet jag att det inte är någon bra lösning att stänga in sin oro o ängslan. Utför du sysslor bland andra är det alltid ok att ställa frågor tills dess att man känner sig säker. Gör inget om det blir samma fråga om o om igen. Alla har nän gång varit nya o vet hur det känns. År du ensam på en plats som kräver mycket eget initiativ så ta en diskution med din närmsta chef för råd o stöd. Man ska inte behöva gå till jobbet o må dåligt. Oftast har man högre krav på sig själv än vad omgivningen har. Det är en styrka att våga visa sin svaghet o oftast får man hjälp om man ber om den. Hoppas det löser sig för dig, håller tummarna. Kram

• Anonym (panik)

Jag har funderat flera gånger på att sjukskriva mig.. men är rädd att inte få något från försäkringskassan. Det känns som att jag inte kan hantera mitt liv och jag tänker ibland på att det vore lättare att vara död så att man slipper räkningar, skulder, krav i livet och att känna sig såhär. 

Jag vet inte vad jag ska gör. 

• Anonym (kl)

Gå till en läkare och få hjälp!

• Anonym (Emilie28)

Jag har också ångest främst kopplat till jobbsituationer. Alltså när jag är ny på jobbet. Jag lider verkligen med dig, tro mig jag vet verkligen hur jobbigt det är! Oftast är ju "kraven" som du pratar om kraven du har på dig själv. Men det är lätt att sitta och säga i sin "friska" perioder. Jag tycker du ska söka hjälp, jag gick hos en psykolog under min första tid på jobbet och hon använde sig av KBT. Att bara få prata med någon hjälpte otroligt mycket. Och om inte KBT eller något annat fungerar så finns det medicinsk behandling, om det skulle behövas.

Framför allt, känn dig inte värdelös! För det är du inte. Det kanske känns som att du är ensammast i världen om detta men jag lovar att du inte är det. Det finns hjälp att få, varken du eller jag eller någon annan ska behöva må så här. Men du måste ta första steget själv. Du måste våga be om hjälp. Många kramar!

• Anonym (panik)
    Jesper f skrev 2014-05-09 13:03:32 följande:
    Finns det en företagshälsovård som du kan använda dig av?
    nej
  • Anonym (Relax)

Va e d för jobb?

Men jag blir aldrig stressad. kortsagt: I don't give a fuck. Jag är 23 år och när jag va yngre ville jag vara perfekt i allas ögon och aldrig göra fel, nu bryr jag mig inte vad folk tycker och jag är mer "mig själv" jag blir accepterad. Självklart sköter jag jobbet och studierna som jag ska, jag lägger ingen energi på att gå och oroa mig, jag planerar och får inte panik när jag vet att tiden börjar dra ihop sig.
    Testa avslappnings övningar :) Det finns flera gratis på internet och youtube.

Viktigaste av allt: Ligg inte i sängen o tänk på skola eller jobb! När du ska sova. (tänk helst inte på framtiden och pilla inte på mobilen.) Om du inte kan låta bli att tänka på skola/jobb, gå upp skriv ner det på ett papper och gå och lägg dig igen. Då har du vad du tänkte på papper och du kan läsa det på morgonen istället.

Jag brukar inte tänka på nåt när jag ska sova, jag somnar inom 15 minuter. Tidigare kunde jag ligga vaken hela natten och älta och oroa mig, oroa mig över att jag inte kan sova, Ironiskt! Skrattande

Svar på tråden Jag klarar inte av kraven på jobbet. Jag har panikångest!