Problem med sömnen dagtid
Har en ettåring som vi har lite problem med när det gäller sömnen dagtid. Hon kommer liksom inte till ro. Oftast vaknar hon vid 6 på morgonen och får då välling, sedan är hon vaken ca 1 h, somnar om och sover en timme till med uppstigning runt 8.
Sedan börjar problemen. Oftast är hon supertrött och gnällig runt 10 på förmiddagen och jag brukar då lägga henne inne i vagnen, med resultat att hon snurrar runt, står på alla fyra, sitter upp, ja kort sagt gör allt utom ligger ner. jag får lägga henne ner kanske 20 ggr och oftast får jag ge upp och sätta ner henne på golvet igen, med resultat att hon efter 5 min är jättekinkig igen och vi upprepar samma som ovan. Oftast brukar jag lyckas få henne att somna efter ett tag.
Sen äter hon lunch vid 12 och sedan börjar eftermiddagsproblemen. Jag vill att hon vaknar senast kl 15.30 när hon sover eftermiddag, annars får vi problem vid nattningen (vilket vi har nästan jämt). Problemet är att hon somnar oftast inte förrän runt 15-15.30 och vaknar vid 16.30 och det blir inte alls bra! Hon är precis som när hon ska sova på förmiddagen. Bara snurrar, studsar, sitter upp osv.
Jag har provat att ta bort sovstunden på förmiddagen, vilket oftast inte går eftersom hon blir för trött, gnällig osv och vill inte äta lunch. Har testat att hon bara får sova 10-15 min på förmiddagen, men det resulterar ändå i att hon inte somnar förrän alldeles för sent på eftermiddagen. Har provat gå ut med vagnen så hon får sova ute men det fungerar inte heller. Hon tittar bara på allt runt omkring och försöker man lägga ner henne står hon på alla fyra.
Somnar för natten brukar hon göra vid 20.30 efter att ha ätit välling och sedan hållit på och snurrat, suttit upp, stått upp, bankat i sängen, babblat osv i runt 40-60 min. Jag kan heller inte lämna sovrummet förrän hon sover HELT, försöker jag närma mig dörren, eller bara sätter mig på sängen (som står 1,5 m bort) så gnäller hon och kryper omkring för att se vart jag tagit vägen.
Vi hade en jättebra period när hon sov ca 40 min på förmiddagen och ca 50 min-1,5h på eftermiddagen och sedan somnade hon vid 19.30 utan problem, men nu är allt bara helt upp och ner sedan 4 v ungefär. Svårt att komma till ro dagtid har hon dock alltid haft. Kan säga att nätterna däremot är bra. Oftast sover hon i ett sträck från det hon somnar till kl 6.
Så vad gör man? hur ska vi få henne att komma till ro på dagarna? Hur ska vi lägga sovstunderna för att få det bra för henne? Är så jobbigt när hon är för trött och bara vägrar sova.