• Matssons

Vägglöss??

Hej! För ungefär två veckor sedan bodde jag och syrran på ett vandrarhem i Stockholm. Det var väldigt fräscht och vi var nöjda med vistelsen. Hon åkte hem därefter och jag stannade kvar i tre dagar till och bodde hos min kille. Efter några dagar när vi båda kommit hem (hon bor i Umeå och jag i Dalarna) så började vi märka konstiga bett på fötter ben och överarmar. Det ser exakt ut som myggbett som uppstår under natten och kliar under dagen. På många ställen sitter även betten på rad. Jag har sökt runt på alla möjliga orsaker och det verkar ju som att vi fått vägglöss.. Jag har även ringt det hostel vi bodde på och frågat om dom skulle vilja undersöka rummet, dom SA att dom gjorde det men hade inga spår eller andra klagomål från vägglöss. Min syster ringde även Anticimex och gjorde en koll och inte dom heller fann några spår, nu har hennes bett upphört men inte mina. Jag blir helt tokig av det här och kan inte sova på nätterna. En till konstig sak är att jag får massa bett men inte min kille som jag delar en 120 säng med. Eftersom vi är inne i mitten av maj månad och jag har inte sett en enda mygga kan det väl heller inte bero på mygg?. Jag har inte heller sett några spår av vägglöss men efter alla trådar jag läst låter det väldigt troligt. Jag kan även tillägga att jag inte har några husdjur, katt hund etc. Min beskrivning blev lite virrig mu men om det är någon som haft liknande problem, snälla hjälp!

• Svar på tråden Vägglöss??
  • Radhuspinglan

Gå till VC och kolla vad det är?

• ursula

Jag fick massor av bett och maken inga. Kolla om du ser små svarta prickar på trät i sängbotten. För oss tog det ett halvår att bli kvitt lössen.

• puss

gå upp på natten och lys i sängen med ficklampa, under madrassen osv.

Ernst Hugo.
  • Matssons

Jag har pratat med en sjuksköterska som inte kunde ge några direkt svar. Jag kanske borde be dom kolla närmare på det. Hmm.. Så alla reagerar alltså inte på betten? Gjorde ni en sanering då Ursula? Ett halvår låter väldigt mycket.. Bor ni ni i ett stort hus? Jag har gått upp mitt i natten ett X antal gånger och lyst med ficklampa, jag har även legat vaken utan täcke i några timmar som ett "lockbete" men inga löss visade sig. Jag ska komma ihåg att kolla under madrassen nästa gång!

• ursula
    Matssons skrev 2014-05-09 18:07:39 följande:
    Jag har pratat med en sjuksköterska som inte kunde ge några direkt svar. Jag kanske borde be dom kolla närmare på det. Hmm.. Så alla reagerar alltså inte på betten? Gjorde ni en sanering då Ursula? Ett halvår låter väldigt mycket.. Bor ni ni i ett stort hus? Jag har gått upp mitt i natten ett X antal gånger och lyst med ficklampa, jag har även legat vaken utan täcke i några timmar som ett "lockbete" men inga löss visade sig. Jag ska komma ihåg att kolla under madrassen nästa gång!
    Vi fick sanera flera gånger. Vi satte flugtejp på benen till sängen så de fastnade i klistret. Bäddmadrasserna och sängbottnarna  la vi in i bastun . Lössen dör vid 55 grader.
    De svarta prickarna är lössens avföring
  • Matssons

Oj det lät jobbigt. Nu har jag testat att bo hos min pappa i några nätter, självklart fryste jag ner de enstaka klädesplaggen jag hade med mig direkt jag kom dit. När jag vaknade upp hos honom vaknade jag upp med ytterligare bett.. testade spreja myggsprej över hela mig innan jag gick och la mig och det funkade, men jag ska väl inte behöva sova i giftiga gaser varje natt!? Har även köpt allergi medicin för att lätta svullnaden/kliandet från betten. Det kliar och sticks dessutom i håret och på kroppen på kvällarna. Ingen som upplevt det här förut? Det kanske är dags att uppsöka vårdcentralen..

• justtt

Ring anticimex och be de kolla. Annars kan du göra som så att du ställer klockan ett par gånger per natt, går upp och tänder lampan snabbt och tittar i sängen. Kom ihåg att allt detta måste ske snabbt, de är snabba att gömma sig. Om du finner rödbruna fläckar på sängkläderna som man inte kan tvättas bort efter att man tvättat så är det garanterat vägglöss. Jag tror att du drabbats av vägglöss, många hotell och vandrarhem i sverige har stora vägglössproblem, jag är expert vad gäller vägglöss nu, har bott ett par år med dem och även sanerat flera ggr.

• justtt
    Matssons skrev 2014-05-12 20:49:24 följande:
    Oj det lät jobbigt. Nu har jag testat att bo hos min pappa i några nätter, självklart fryste jag ner de enstaka klädesplaggen jag hade med mig direkt jag kom dit. När jag vaknade upp hos honom vaknade jag upp med ytterligare bett.. testade spreja myggsprej över hela mig innan jag gick och la mig och det funkade, men jag ska väl inte behöva sova i giftiga gaser varje natt!? Har även köpt allergi medicin för att lätta svullnaden/kliandet från betten. Det kliar och sticks dessutom i håret och på kroppen på kvällarna. Ingen som upplevt det här förut? Det kanske är dags att uppsöka vårdcentralen..
    Vad gäller att du vaknade med några nya bett hos din pappa så ska du komma ihåg att om en ung vägglus biter dig så kommer betten upp nästa natt, om en äldre vägglus biter dig kommer dessa upp några dagar senare. Sov hos din pappa i en månad, då vet du säkert. Eftersom jag levde med vägglössen så länge så till slut började min kropp vara "immun" mot betten, jag kunde få bett efter en vecka efter jag blivit biten och ibland så hade jag bara röda prickar utan svullnad och rätt så mild kliande.
  • erre82

Hej!
    För er som är intresserade har jag startat en blogg kring att leva med vägglöss: levamedvgglss.blogg.se/

Jag och min sambo köpte en bostadsrätt som visade sig vara angripen av vägglöss och inte lite heller. 

/Erica

Svar på tråden Vägglöss??