• Anonym (s)

vad ska jag göra? blir tokig

Jag tycket allt är så jobbigt nu! Jag är mamma till en son på 9 månader och även bonus varannan vecka till en pojke på 6 år.

Sen jag födde vår gemensamma son så har bonusen blivit annorlunda, svartsjuk kanske vad vet jag?

Han har börjat bli riktigt elak mot mig och bebisen! Mig respekterar han absolut inte längre, han gör vad han vill och lyssnar inte längre.. han säger att jag är inte hans mamma och han behöver inte respektera mig.
    Han är riktigt elak mot sin bror oockså, förra veckan när han var här så slog han sin bror i huvudet med en leksak, han höll på och strypa honom med en tandborste som han körde ner i halsen på honom så nu vågar jag inte längre lämna honom själv.
    När bebis var nyfödd så nöp han honom i armen så hårt att det blev ett mörk blått blåmärke!
    Jag har pratat med honom, med hans pappa oh med hans mamma men inget hjälper!
    Jag är ständigt rädd att nästa gång lyckas han ha ihjäl honom.

Jag är så trött så ibland har jag lust att säga till min man att antingen så får han vara på dagis dom timmarna han är på jobbet (9.00 - 22.00) eller så får han vara här när du är ledig.

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden vad ska jag göra? blir tokig
  • Långbenopluto

Han är 6 år.... alltså är det garanterat en blandning av 6-års trots och avundsjuka. Då ska ni absolut inte straffa honom mer utan göra honom mer involverad.

• Anonym (s)

Detta med att han inte lyssnar på mig har hållit på i 2 år.. visst det kan vara som du säger korpen men inte så brutalt som han gör..

• Anonym (Frida)

Jag reagerar alltid när ett så pass stort barm medvetet gör illa en bebis. Att vara svartsjuk osv är inte konstigt alls, men det är innebär inte att man ger sig på någon så liten på det sättet. Eller någon större heller för den delen.. Det låter inte som att din och bonus relation är jätte bra (?), och då kan det ju bli ännu mer ansträngt om ni"tvingas på varandra" genom att han är med dig hela veckor medan pappan jobbar. Personligen förstår jag mig inte på den lösningen, att barnen ska vara så mycket med bonusföräldrarna varannan vecka medan föräldern inte är närvarande av den ena eller andra anledningen. Om min sons pappa (mitt x) skulle jobba såna tider och det innebar att sonen nästan bara träffade pappans sambo de veckorna han var där så skulle jag vilja ha honom hos mig istället. Det är tufft nog att "lämna bort" sitt barn till den andra föräldern, men att vara separerad från sin förälder/sitt barn för att någon annan (bonus) ska ta hand om barnet tycker jag inte är ok. Så jag röstar på pappan ändrar arbetstider eller att barnet är hos er när pappan är hemma.

• Anonym (fifi)

Nej du är inte hans mamma men han ska fanimej respektera dig. Vad säger mamman och pappan? Förstår de problemet eller är det huvudet i sanden?

Jag håller med Frida, jag förstår inte heller varför du ska ta hand om hans barn. Jag har också ett styvbarn och tycker det är skitjobbigt att vi ska spendera så mycket tid ihop bara för att jag är föräldraledig med vår lilla. Jag får vaka över vad styvbarnet gör med mitt barn men inte för att det finns någon vilja att skada, bara ett överdrivet intresse som kan gå för långt. Jag hade blivit jättestressad om det hade funnits en sån risk för att medvetet vilja skada mitt barn.

• Anonym (Mi)

TS verkar ju inte speciellt rädd om bebisen heller eftersom bonusbarnet gång på gång lyckas göra den illa.

• Anonym (agnes)

Hade mitt styvbarn gjort illa mun bebis hade jag vägrat att dela boende med honom EN dag tlll. Han skulle få vara hos sin mamma alternativt skulle jag flytta. Hur står du ut ts?? Och dessutom behöva ta hand om honom hela dagen det är ju inte ditt ansvar, du har väl fullt upp med din egen?

• Anonym (agnes)

MIn bebis, ursäkta stavfel.

• Anonym (bio och bonus)

Ts, du vet väll att du INTE ska vara hemma med bonus bara för att du är föräldraledig?!
    Svensk lag säger att bonusbarn får gå på dagis dom timmarna som biologiska föräldrar jobbar eller studerar.
    Endel förskolor försöker påstå att man är en "familj" och då ska bonusbarn vara hemma med föräldralediga bonusföräldrar men så är inte lagen. Det har förekommit fall som gått ända upp i domstol och där bonusföräldrarna fått rätt.
    Bonusbarnet behöver stimulansen och vännerna på förskolan eller fritids när hans pappa jobbar och du och bebis behöver verkligen vila och mysa tillsammans.
    Och om sambon din jobbar kväll så har han tre alternativ.
    1. Bytta till "nattis dagis"
    2. Låta sonen vara hos mamman under tiden
    3. Sluta jobba kväll

När jag levde ensam med mina döttrar så kunde jag inte tacka ja till jobb där kvällspass ingick. Så är det att vara separerad förälder. När jag träffade min sambo och vi flyttade ihop så började inte jag utnyttja honom för att kunna jobba kväll och han utnyttjar inte mig heller för att passa hans son. Vi är ingen biofamilj och kommer aldrig att bli. men vi är en fin familj ändå.
    Jag förstår inte alla dessa män som sätter jobbet först och utnyttjar nya partners. Då kan han helt inte ta hand om sin son. Om din sambo sätter sig emot så säg att du och bebis ska resa bort i några veckor helt plötsligt och se hur han löser det hela då!

• Anonym (s)
    Fånga dagen skrev 2014-05-09 20:02:09 följande:
    Då började det här alltså innan bebisen föddes? Hur är han hos sin mamma?

Enligt henne så är han helt perfekt där och gör aldrig fel?
Svar på tråden vad ska jag göra? blir tokig