• Anonym (Hmm)

Min sambo har skulder-vad händer om vi gifter oss??

Vi längtar efter att gifta oss efter snart två barn o snart fem år.
    Dock har ju min sambo skuld hos kronofogden efter ett minst sagt misslyckat tidigare förhållande kan man ju säga (typ 17 000kr i skuld nu kanske? Var närmare 250 000 från början!)...blir det nån skillnad för mig om vi gifter oss?
    Kan ingenting om sånt här. Nått annat vi bör tänka på rent juridiskt???

• Svar på tråden Min sambo har skulder-vad händer om vi gifter oss??
  • Anonym (lih)

Är det bara 17k kvar så vänta tills även det är avbetalt. Det som kan hindra er är väl köp av gemensam bostad etc eftersom din blivande make kommer ha betalningsanmärkning som kommer finnas kvar 3 år efter att skulden till kronofogden har betalats till fullo (om inte jag helt missförstått) och det kan göra det svårt för honom att ta lån även om det är ett gemensamt lån tillsammans med dig. 

• Anonym (!)

Kan inflika bara att det inte är säkert att betalningsanmärkningarna kommer att finnas kvar i tre år till. De finns där i tre år från att de uppkommit, däremot kan de förnyas ibland. Har ni tur är det inte så långt kvar innan han blir fri från det.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (lih) skrev 2014-05-09 23:16:08 följande:
    Är det bara 17k kvar så vänta tills även det är avbetalt. Det som kan hindra er är väl köp av gemensam bostad etc eftersom din blivande make kommer ha betalningsanmärkning som kommer finnas kvar 3 år efter att skulden till kronofogden har betalats till fullo (om inte jag helt missförstått) och det kan göra det svårt för honom att ta lån även om det är ett gemensamt lån tillsammans med dig. 

Det jag undrar är ju vad som händer för min del om vi gifter oss...blir hans skulder våra typ?? Vi har redan en bostadsrätt(parhus) som står på mig (men såklart vi båda betalar) något nytt lån är inte aktuellt. (Jag o min pappa som står på lånet..men förstås jag o sambon som betalar..)
  • mysan77

Ja hans skulder blir dina, kollar nån upp dig så står det att du med har betalningsanmärkning. Så var det för några år sen iallafall. Vet inte om det går att skriva bort i äktenskaps förord ?

• Anonym (Nej)

Nej. Hans skulder blir inte dina. De förblir hans skulder. Sålänge ni lever och inte tänker skilja er så är det ingen skillnad mot att vara sambo. Däremot så blir det skillnad om någon av er dör eller om ni skiljer er. Att din pappa står som låntagare på radhuset är kanske något som bör ses över eftersom det kan få oönskade konsekvenser. Prata med er bank, en jurist elller någon allmänt kunnig inom dessa områden.

• Anonym (o)
    mysan77 skrev 2014-05-10 07:32:07 följande:
    Ja hans skulder blir dina, kollar nån upp dig så står det att du med har betalningsanmärkning. Så var det för några år sen iallafall. Vet inte om det går att skriva bort i äktenskaps förord ?
    Nej, så har det ALDRIG varit

Ts: Din sambos skulder kan aldrig bli dina, inte när han lever eller när han dör. Om ni gifter er är skulderna ändå hans. Men, om KF skulle göra utmätning så tittar de på hela hushållets ekonomi och kan därför ta mer av hans lön och du får betala mer. På så sätt kan du bli drabbad. Men det gäller även idag när ni är sambos.

Du måste också kunna visa att dina ägodelar är dina om de skulle göra utmätning i hemmet, men de kan inte ta något du äger.

I äktenskapet så äger man själv det man äger, först vid bodelning måste man jämka så båda får lika. Det är många som tror att man inte har egna tillgångar i äktenskapet men det stämmer alltså inte.

Om jag vore er skulle jag försöka betala av de där 17000 och gifta er skuldfritt sen
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (o) skrev 2014-05-10 08:12:18 följande:
    Nej, så har det ALDRIG varit

Ts: Din sambos skulder kan aldrig bli dina, inte när han lever eller när han dör. Om ni gifter er är skulderna ändå hans. Men, om KF skulle göra utmätning så tittar de på hela hushållets ekonomi och kan därför ta mer av hans lön och du får betala mer. På så sätt kan du bli drabbad. Men det gäller även idag när ni är sambos.

Du måste också kunna visa att dina ägodelar är dina om de skulle göra utmätning i hemmet, men de kan inte ta något du äger.

I äktenskapet så äger man själv det man äger, först vid bodelning måste man jämka så båda får lika. Det är många som tror att man inte har egna tillgångar i äktenskapet men det stämmer alltså inte.

Om jag vore er skulle jag försöka betala av de där 17000 och gifta er skuldfritt sen

Då kommer ju alltså det inte bli någon större skillnad för oss om vi gifter oss mot hur det är idag när vi är sambos...? Däremot om vi skiljer oss/någon dör..?
  • Anonym (o)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-05-10 08:25:40 följande:

Då kommer ju alltså det inte bli någon större skillnad för oss om vi gifter oss mot hur det är idag när vi är sambos...? Däremot om vi skiljer oss/någon dör..?
    Ja, så kan man se det. Men det handlar om 17000, det betalar ni ju av på ett år om ni anstränger er tillsammans
  • Anonym (***)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-05-10 07:24:04 följande:

Det jag undrar är ju vad som händer för min del om vi gifter oss...blir hans skulder våra typ?? Vi har redan en bostadsrätt(parhus) som står på mig (men såklart vi båda betalar) något nytt lån är inte aktuellt. (Jag o min pappa som står på lånet..men förstås jag o sambon som betalar..)
    Nej, hans skulder blir inte dina. Man har ina gemensamma pengar bara för att man är gift, det man har är en skyldighet att försörja varandra, men dina pegar är dina pengar och hans pengar är hans pengar.

Vid en skilsmässa så räknas hans skulder av från hans tillgångar, de delas inte mellan er.
  • Anonym (o)
    Anonym (***) skrev 2014-05-10 08:32:10 följande:
    Nej, hans skulder blir inte dina. Man har ina gemensamma pengar bara för att man är gift, det man har är en skyldighet att försörja varandra, men dina pegar är dina pengar och hans pengar är hans pengar.

Vid en skilsmässa så räknas hans skulder av från hans tillgångar, de delas inte mellan er.
    Det är ju en bra poäng som jag glömde nämna. Om ni är sambos så tar ni ju med er det ni har idag och delar endast på bohag och bostad om det är inköpt för gemensamt bruk.

Men om ni är gifta så får han som sagt räkna bort sina skulder vilken kan få följande konsekvens:

Han har 17.000 i skuld och du har 20.000 i sparande. Vid en bodelning han har inget att ge dig, och du måste ge honom 10.000 av dina pengar.
  • Anonym (***)
    Anonym (o) skrev 2014-05-10 08:46:29 följande:
    Det är ju en bra poäng som jag glömde nämna. Om ni är sambos så tar ni ju med er det ni har idag och delar endast på bohag och bostad om det är inköpt för gemensamt bruk.

Men om ni är gifta så får han som sagt räkna bort sina skulder vilken kan få följande konsekvens:

Han har 17.000 i skuld och du har 20.000 i sparande. Vid en bodelning han har inget att ge dig, och du måste ge honom 10.000 av dina pengar.
    Fast TS kan komma runt det genom att skriva äktenskapsförord.
  • Anonym (o)
    Anonym (***) skrev 2014-05-10 08:55:16 följande:
    Fast TS kan komma runt det genom att skriva äktenskapsförord.
    absolut.
  • Ess
    Anonym (o) skrev 2014-05-10 08:46:29 följande:

Är det inte så att allt slås ihop, så dom lägger allt i en stor pott och sen betalas skulderna och det som blir över delas på.
    Så på sätt och vis så kanske ts får betala alla 17 000, och sen delas resten så att dom får 1 500 var. 
    Men nu finns det ju så mycket mer i ett bohag, både skulder och tillgångar.
  • Anonym (.)

Varför inte bara betsla de 17 000 så är problemet borta? Utöka lånet för bostadsrätten om ni inte kan betala på annat sätt.

• Anonym (***)
    Ess skrev 2014-05-10 09:05:52 följande:
    Är det inte så att allt slås ihop, så dom lägger allt i en stor pott och sen betalas skulderna och det som blir över delas på.
    Så på sätt och vis så kanske ts får betala alla 17 000, och sen delas resten så att dom får 1 500 var. 
    Men nu finns det ju så mycket mer i ett bohag, både skulder och tillgångar.
    Nej, skulderna räknas som privata.

Så om någon har mycket skulder och inga tillgångar och den andre tvärtom, så "tjänar" ju den som har skulder på det. Nu tror jag inte detta scenario är så vanligt, de flesta har väl någorlunda lika ekonomi, och står på lån tillsammans.

Men har man stora skillnader och inte ä beredd att dela med sig vid en skilsmässa, så ska man skriva äktenskapsförord.

Svar på tråden Min sambo har skulder-vad händer om vi gifter oss??