• jonash93

Bli brandman, plugga SMO?

Hej, har läst 2 terminer civilingenjör i teknisk fysik och har under ett tag känt att det inte passar mig riktigt, har sedan många år velat bli brandman och nu börjar jag gå i ganska djupa tankar till att eventuellt utbilda sig till det, men har lite funderingar till folk som har läst SMO eller vet något om det:

*Hur tuffa är de teoretiska bitarna, det jag läser nu är sjuukt tufft och drygt, dock så är det en av de tuffaste utbildningarna, men hur kan teoribitarna förhålla sig på SMO?

*Fungerar det bra att läsa på distans eller är det en stor fördel att plugga på plats på någon av de två skolorna? Hur mycket tid får man räkna med att lägga åt studierna varje dag, som civilingenjör så går jag i skolan minst 6 timmar varje dag, utöver det så skall man lägga ett X antal timmar efteråt till studier och läser alltid 3 kurser paralellt vilket medför att man inte har någon fritid...

*vad kan medelåldern på de studerande vara? 20-25 eller snarare 30? Nyfiken då jag är 21 och vill få ett omfång vilken åldersgrupp man eventuellt ska plugga med.

*Klara de flesta utbildningen inom de två åren som utbildningen är?

*Under gymnasiet gick jag teknik och har ca 15.5 poäng inkl merit, men vad jag förstått så räknas ej matte som merit, stämmer det och räcker det för att komma in på utbildningen?

*Finns det någon nackdel att börja plugga på vårterminen? Färre sökande=lättare att komma in?

Kom gärna med ytterligare info

tack på förhand! Mvh =)

• Svar på tråden Bli brandman, plugga SMO?
  • snedtak

Hej!

Jag har inte läst till brandman, men är strax klar med min F-examen. Dock har jag träffat några brandmän (även poliser, militärer etc.) och jag tycker absolut inte att du ska oroa dig för den teoretiska biten. Det blir inte mycket mer teoretiskt än F så om du klarat hälften av kurserna kommer du med högsta sannolikhet klara brandmansutbildningen. Fler specifika frågor om utbildningen får nog någon annan svara på.

Om du känner att brandman skulle vara fel eller inte klarar de fysiska testerna kan man alltid bli brand- eller riskingenjör =)

• Masterkid

Kan inte rekommendera smo 

• Gladskit

Vill du läsa SMO så ska du göra det. Men är drömmen att bli brandman (SMO eller ej) så tänk på att många brandförsvar har gått ifrån kravet på SMO när de rekryterar. De är på väg tillbaka till den "gamla modellen" där man anställde personer som man sedan gav utbildning internt i x antal veckor.
    Kolla runt lite om du hittar annonser som ligger ute och se hur kraven ser ut och vad som meriterar.

Svar på tråden Bli brandman, plugga SMO?