• nernu

Chokladtårta

Någon som har ett gott recept på en chokladtårta. Alltså chokladbotten och chokladfyllning. Den ska smaka mycket choklad men inte alldeles för strävt så att säga. Ska baka flera till en fest och vill ha ett riktigt bra recept. 

• Svar på tråden Chokladtårta
  • Eleonor01

Chokladtårta

4 ägg
    6 dl socker
    3 dl vetemjöl
    8 msk kakao
    2 msk vaniljsocker
    2 krm salt
    200 g smält smör

Kola/choklad täcket:
    75 g smält smör
    ½ dl socker
    ½ dl sirap
    1 msk kakao
    1 ½ dl grädde
    200 g chokladkaka

Vispa ägg och socker poröst.
    Blanda de torra ingredienserna
    Smält smöret.
    Blanda alla ingredienser och häll över i en smord och bröad form.Gärna med avtagbar kant.
    Ställ in i ugnen på 175 grader i 30-35 minuter

Kola/choklad täcket:

Smält smöret och i med sockret,sirapen och övriga ingredienser.
    Låt puttra nån minut.
    Bryt chokladen i bitar och lägg i grytan.
    Rör till en tjock smet.
    Häll sen smeten över den något avsvalnade kakan.
    Låt kakan stå svalt i några timmar.

Double Chocolate Cake

200 g rumsvarmt smör
    270 g strösocker
    3 ägg
    60 g kakao
    300 g vetemjöl
    ½ tsk bakpulver
    1½ tsk bikarbonat
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk salt
    3 dl iskallt vatten

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla två formar som är 20 cm i diameter.

Vispa smör och socker vitt och poröst. Tillsätt sedan äggen ett i sänder. Sikta samman de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt dessa växelvis med vattnet till äggsmeten.

Fördela smeten i formarna och grädda ca 35-40 minuter. Ta ut när en provsticka kommer ut ren och låt svalan i formen ca 20 minuter innan de stjälps upp och får svalna helt på bakgaller.

Frosting

300 g rumsvarmt smör
    300 g florsocker
    40 g kakao
    200 g mörk choklad
    100 g vispgrädde
    ½ tsk vaniljpulver

Smält chokladen över vattenbad eller i micron. Låt svalna till rumstemperatur.

Vispa smöret riktigt vitt och fluffigt. Tillsätt florsocker och kakao pö om pö och vispa till en jämn frosting. Tillsätt den smälta chokladen och vaniljpulvret. Vispa samman och tillsätt sist grädden. Vispa ett par minuter så att det blir en jämn och silkesliknande frosting.

Montering

Dela bottnarna på mitten med en sågtandad kniv. Bred frosting på ena halvan och lägg på en botten. Upprepa med resterande bottnar.

När toppen är lagd, bred ett tunnare lager frosting runt hela tårtan och ställ in den i kylen ca 20 minuter. Detta gör att man slipper få småsmulor i frostingen när det sista lagret läggs på. Ta ut kakan när frostingen stelnat. Vispa eventuellt upp frostingen igen och bred slutligen ut resterande frosting på tårtan.

Förvara tårtan i kylen och ta ut den minst 30 minuter innan den ska serveras.

Något sånt? :)

• Eleonor01

Tryffeltårta

3 ägg
    3 dl strösocker
    150 g smält smör
    1,5 dl vetemjöl
    0,75 dl kakao
    0,5 tsk bakpulver

Börja med att smörja och mjöla en rund form ca 24 cm i diameter sätt sedan ugnen på 200 grader.Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt rör därefter ner mjöl och bakpulver växelvis med smöret. Häll upp smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 20-25 min, kakan ska vara kladdig! Låt sedan kallna!

Chokladganache

200 g mörk choklad
    1,5 vispgrädde
    50 g smör

Mät upp smöret och låt det ligga framme i rumstemperatur. Häll grädden i en djup kastrull. Bryt chokladen i mindre bitar och lägg ner i kastrullen. Värm under omrörning till chokladen smälter helt. Ta av kastrullen från spisen och rör ner smöret, rör om tills allt är smält.
    Låt svalna och ställ sedan i kylen.

• nernu
    Eleonor01 skrev 2014-05-10 08:44:34 följande:
    Double Chocolate Cake

200 g rumsvarmt smör
    270 g strösocker
    3 ägg
    60 g kakao
    300 g vetemjöl
    ½ tsk bakpulver
    1½ tsk bikarbonat
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk salt
    3 dl iskallt vatten

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla två formar som är 20 cm i diameter.

Vispa smör och socker vitt och poröst. Tillsätt sedan äggen ett i sänder. Sikta samman de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt dessa växelvis med vattnet till äggsmeten.

Fördela smeten i formarna och grädda ca 35-40 minuter. Ta ut när en provsticka kommer ut ren och låt svalan i formen ca 20 minuter innan de stjälps upp och får svalna helt på bakgaller.

Frosting

300 g rumsvarmt smör
    300 g florsocker
    40 g kakao
    200 g mörk choklad
    100 g vispgrädde
    ½ tsk vaniljpulver

Smält chokladen över vattenbad eller i micron. Låt svalna till rumstemperatur.

Vispa smöret riktigt vitt och fluffigt. Tillsätt florsocker och kakao pö om pö och vispa till en jämn frosting. Tillsätt den smälta chokladen och vaniljpulvret. Vispa samman och tillsätt sist grädden. Vispa ett par minuter så att det blir en jämn och silkesliknande frosting.

Montering

Dela bottnarna på mitten med en sågtandad kniv. Bred frosting på ena halvan och lägg på en botten. Upprepa med resterande bottnar.

När toppen är lagd, bred ett tunnare lager frosting runt hela tårtan och ställ in den i kylen ca 20 minuter. Detta gör att man slipper få småsmulor i frostingen när det sista lagret läggs på. Ta ut kakan när frostingen stelnat. Vispa eventuellt upp frostingen igen och bred slutligen ut resterande frosting på tårtan.

Förvara tårtan i kylen och ta ut den minst 30 minuter innan den ska serveras.

Något sånt? :)
    Den här verkar supergod! Har du bakat den själv någon gång?
  • nernu
    Totoro79 skrev 2014-05-10 08:49:17 följande:
    Den här gjorde jag till bonus student. Supergod, ffa med hallon som bryter av all chokald. Botten nästan som kladdkaka. Jag gjorde den i formar dock istället för långpanna som receptet.

baksugen.blogspot.se/2013/02/dark-chocolate-r...
    Åh! Det receptet snubblade jag över när jag googlade runt. Verkar extremt god. Det ska dock bara vara ren chokladtårta den här gången eftersom vi ska ha pavlova till också. Den här gör jag nästa gång det behövs en tårta. Huuu så gott.
  • Totoro79

Leila har en chokladtårta, väldigt mkt choklad, väldigt mäktig. Använder mkt kakao och 70 % choklad. Den är god men man tar bara en liten bit så den räcker till många. Till den kan jag tycka att man behöver något till, pavlova kan fungera som ni ska ha. Man behöver något att bryta mot all den mäktiga chokladen :) Den är rätt lätt att göra oxå.

Jag lät dock ganachen svalna lite innan jag bredde på tårtan, annars rinner den bara av. Jag har även vispat den del av ganachen som ska vara på tårtan, funkar oxå jättebra. Blir lite ljusare och krömigare då.

Utöver Leila kan jag rekommendera passionforbaking.com, norska som bor i Sverige. Hon har väldigt många olika chokladrecept.

• nernu
    Totoro79 skrev 2014-05-10 09:16:23 följande:
    Leila har en chokladtårta, väldigt mkt choklad, väldigt mäktig. Använder mkt kakao och 70 % choklad. Den är god men man tar bara en liten bit så den räcker till många. Till den kan jag tycka att man behöver något till, pavlova kan fungera som ni ska ha. Man behöver något att bryta mot all den mäktiga chokladen :) Den är rätt lätt att göra oxå.
    Jag lät dock ganachen svalna lite innan jag bredde på tårtan, annars rinner den bara av. Jag har även vispat den del av ganachen som ska vara på tårtan, funkar oxå jättebra. Blir lite ljusare och krömigare då.
    Utöver Leila kan jag rekommendera passionforbaking.com, norska som bor i Sverige. Hon har väldigt många olika chokladrecept.
    Wow vilken blogg! Love it! Tack så jättemycket för tipset!!
  • Totoro79

Om du har instagram rekommenderar jag att följa henne där, fantastiska bilder, bra inspiration. Har bara bakat en bråkdel av allt hon har, men det har blivit gott :)

• nernu

Har bestämt mig för double chocholate cake. Tror ni att man kan frysa in den helt klar med frosting?

• Totoro79

Jag har aldrig provat, har nog läst att man kan. Jag skulle aldrig chansa. Jag brukar göra botten i förväg och frysa in, sen skära den när den tinar. Ibland fyller jag den dagen innan och täcker med ett tunnt lager frosting, sen ha in i kylen över natten. Sen frosting på morgonen så in i kylen till en stund innan den ska serveras, ska gärna komma upp i temperatur innan den serveras. Jag gör ofta fyllning dagen innan jag serverar. Så har jag det i kylen i en skål eller i en spritspåse.

Så hela processen kan då bli uppåt 3 dagar, tårtbotten en dag, fyllningar en annan, fylla och montera tårta den sista. Ev då 4 dagar, 1-tårtbotten, 2-fyllning, 3-fylla lagren på tårtan - göra frosting samma dag, 4-sätta på frosting sista dagen.

• nernu
    Totoro79 skrev 2014-05-11 21:05:56 följande:
    Jag har aldrig provat, har nog läst att man kan. Jag skulle aldrig chansa. Jag brukar göra botten i förväg och frysa in, sen skära den när den tinar. Ibland fyller jag den dagen innan och täcker med ett tunnt lager frosting, sen ha in i kylen över natten. Sen frosting på morgonen så in i kylen till en stund innan den ska serveras, ska gärna komma upp i temperatur innan den serveras. Jag gör ofta fyllning dagen innan jag serverar. Så har jag det i kylen i en skål eller i en spritspåse.
    Så hela processen kan då bli uppåt 3 dagar, tårtbotten en dag, fyllningar en annan, fylla och montera tårta den sista. Ev då 4 dagar, 1-tårtbotten, 2-fyllning, 3-fylla lagren på tårtan - göra frosting samma dag, 4-sätta på frosting sista dagen.
    Frostingen och fyllningen är ju samma här. Och bloggaren har skrivit att man kan frysa in i förväg. Då borde man väl våga lita på det? Ska som sagt var göra fler tårtor och har massor av annat att göra inför dagen så det vore guld att kunna frysa in.
  • Radhuspinglan

Mitt tips är att googla på "chocolate cake". Amerikanarna gör det helt klart bäst! ;)

• Totoro79

Prova gör en, frys in nått dygn och tina. Se hur den blir :) Nu vet jag inte vilken frosting men tycker ofta det man fryser förlorar lite glans. Kanske du kan frysa med fyllning och tunnt lager frosting men sen när den tinat lite, kanske i kyl över natten sätta på ett lager frosting som inte varit fruset. Om jag verkligen hade behövt frysa så hade jag gjort det så. Man får prova sig fram :)

• nernu
    Totoro79 skrev 2014-05-12 21:20:44 följande:
    Prova gör en, frys in nått dygn och tina. Se hur den blir :) Nu vet jag inte vilken frosting men tycker ofta det man fryser förlorar lite glans. Kanske du kan frysa med fyllning och tunnt lager frosting men sen när den tinat lite, kanske i kyl över natten sätta på ett lager frosting som inte varit fruset. Om jag verkligen hade behövt frysa så hade jag gjort det så. Man får prova sig fram :)
    Ja just det. Jag skulle kanske kunna lägga i frostingen som ska vara fyllning och frysa och sedan göra utsidan när jag tar ut tårtan ur frysen? Det måste väl bli bra! tänker ändå att jag ska garnera när jag tar ut dem och om jag ska kunna fästa maltesers på till exempel så är det ju bra om glasyren är kladdig.
  • Totoro79

Så skulle jag absolut göra, frysa den utan frostingen på utsidan men med sk crumb coat sen täcka och dekorera den morgonen du ska servera den. Tänk på att den får tid att tina bara, en tårta ska inte vara för kall.

Hoppas det går bra nu :)

• nernu
    Totoro79 skrev 2014-05-13 20:15:08 följande:
    Så skulle jag absolut göra, frysa den utan frostingen på utsidan men med sk crumb coat sen täcka och dekorera den morgonen du ska servera den. Tänk på att den får tid att tina bara, en tårta ska inte vara för kall.
    Hoppas det går bra nu :)
    Tack för hjälpen! Har inte hunnit baka men idag får det bli av. Monterar ihop möbler med ena handen och vispar smet med den andra! Hur tidigt tror du att jag behöver ta ut den? Det gör väl egentligen ingenting om den är frusen när jag brer på frostingen eller hur? Bara den hinner tina till kvällen när den ska ätas?
  • Totoro79

Bästa hade nog varit om du kan flytta från frys till kyl över natten. Den får ju gärna vara kall när du dekorerar men för frusen kanske inte blir bra, vill nog gärna att ev frost är borta från ytan. Jag är dålig på att ta fram i tid men nån halvtimme minst är nog bra :) Bästa är när jag ska ta med tårtan hem till nån annan då får den automatiskt tid att värmas upp :) Men som sagt jag har en tendens att glömma ta fram i tid. En chokladtårta är nog mindre känslig än en med smörkräm som inte ska vara kall.

Svar på tråden Chokladtårta