• Anonym (förvirrad)

Stukning eller fraktur

Hej, ville bara höra andras erfarenheter.
    För snart två veckor sedan föll jag olyckligt på min fot. Det gjorde förfärligt ont och jag uppsökte läkare. Foten röntgades trots att den AT-läkare jag träffade först inte tyckte att det behövdes. Jag fick som svar att inget hade hittats och att jag eventuellt skulle behövda kryckor ett par dagar.

Två veckor senare förflyttar jag mig fortfarande med kryckor även om jag har försökt belasta foten så gott det går. Jag besväras också av smärta på natten och konstiga spänningar i foten. Jag  uppsökte akuten igår kväll. Egentligen var det mest för att utesluta en propp då foten kändes så hemskt konstig. I alla fall så träffade jag en ny läkare som tittade på plåtarna igen och sa att det ändå såg ut som en fraktur.

Nu vet jag inte vad jag ska tro, Kan det  verkligen vara så när de först var så övertygade om att det inte var något? De har ju tittat på samma röntgenplåtar.

• Svar på tråden Stukning eller fraktur
  • Akua

Den första läkaren kan ju ha missar det. Kan ju vara en svårupptäckt fraktur och läkare är ju bara människor.

• Anonym (förvirrad)

Ja, det förstår jag. Samtidigt så visade den senare läkaren på bilden ett ställe där det såg lite annorlunda ut. Jag hade ju naturligtvis inte kunnat säga vad det betyder men borde inte en sån sak vara tydlig om det är en fraktur eller inte. Vet fortfarande inte vilken läkare jag ska tro på...

• InaLo

Hej! Undrar hur det går med din fot. Jag "stukade" min fot för 3,5 veckor sedan. Sökte akut , rönkades och ingen frakrur syntes. Eftir 2veckor då jag fortfarande hade ont sökte jag igen. Mycket bara för att få fortsatt sjukskrivning. Jag förklarade att hälen var bättre men inte foten. Då säger den läkaren att min fot aldrig var röngad(trots att det var där jag sa att jag hade ont). Jag skickades till röntgen igen och hade då en fraktur i mellanfoten. Hur är det med dig i dag?

• Anonym (förvirrad)

Oj, så dumt att de inte röntgade den del av foten där det gjorde ont! Fick du någon förklaring till det? Hur är din fot nu?

Jag fick en tid till skiktröntgen som visade två frakturer i just mellanfotsbenen. Blev gipsad. När jag gipsades sa sköterskan att om jag hade haft frakturen på mellanfoten så hade de gipsat hela foten. När jag påpekade att jag trodde det var mellanfoten (då läkaren hade pekat på foten  och det var dr jag hade ont) så fick jag till svar att vi måste ju lita på läkaren. I alla fall så fick jag ont då gipsningen gjorde att jag belastade mellanfoten. Jag ringde ortopeden två dagar senare och fick genast tid för omgipsning. 

Det förvånar mig att så mycket blev fel. 

• InaLo

Är det skillnad på mellanfot och mellanfotsbenen? I sjukintygen stod det bara fraktur i mellanfoten. Men det gör ont mitt på höger fots typ fjärde "mellanbenet" jag kan inte böja lilltån. Fast de det känns dom att det är benet ovanför "ringfingertån" som är skadat. Känns nu som att jag har en glasbitar mellan 4och 5 mellanfotsbenet. Jag var inte svullen över foten och hade inget blåmärke där. Bara jätte ont. Var dock svullen och blå över hälen som jag också stukade under olyckan. I princip har jag fått ingen info annat en hård sula och kryckor så länge det behövs. Har gjort en CT också. Jag har varit i kontakt med patientnämden som skulle kontakta överläkaren på akuten och de skulle återkoppla till mig. Detta är en vecka sedan. Får se vad dom säger. Otroligt att det kan bli så man söker sjukvård och tror att man ska få hjälp och skickas hem med råd att ta alvedon . Vad har du fått för prognos? Är du sjukskriven? Hur länge ska du vara gipsad.

• Anonym (förvirrad)

Jag tror att det är samma sak. mina var benen bakom stortån respektive mellantån. Har ditt läkt  fel på grund av  missen? Mina ben verkar ändå läka rätt. Det sa de senast på akuten i alla fall. Jag ska bli av med gipset och träffa en läkare på fredag så jag får se vad han säger då. Helt läkt borde det väl inte vara, läkaren på akuten senast pratade om sexveckors läkningstid.Men det gör inte längre så ont, i alla fall inte med gipset på.
    Hoppas du får bra svar från läkaren! Låter inte som att de lyssnade alls på dig.
    Jag var inte sjukskriven alls. Jag är föräldraledig till viss del och tog upp med AT-läkaren att jag inte kan ta hand om mitt  barn när jag inte kan stödja på foten. Hennes svar var att jag väl få lösa det som andra gör genom anhöriga. sen tystnade hon en stund och sa "men jag förstår inte vad  foten har med ditt barn att göra" Jag ryser bara jag skriver detta. Min man fick ta över föräldraledigheten och jag var hemma med ingen ersättning till den procenten. Hade ändå rtt ont på jobbet och tog ut en hel del flex. Funderar också på att kontakta patientnmnden.

• InaLo

Det är bara 3,5 veckor sedan olyckan så jag antar att allting låg rätt när jag var på röntgen sistst. Det kanske inte är konstigt att det fortfarande gör ont. Jag är ju 3 barns mamma och minstingen är bara 2 år så jag sitter inte direkt still hela tiden. Men hon har ju dagis plats, nu när jag är sjukskriven. Men den känslan att något ligger i mellan benen känns konstig. Men jag måste väl söka igen till VC slutet av veckan eftersom min sjukskrivning går ut på måndag. Man vill fråga så mycket men det känns som att de inte orkar svara. Har du haft svårt att böja tårna neråt? Patientnåmden kan man kontakta. Det är ju inte samma sak som att göra en anmälan. Lite för att höra vad de säger. Jag skrev ett mail. Lättare att få med hela förloppet. Sen ringde de upp.

• Anonym (förvirrad)

Hej igen. Har du inte fått foten gipsad? De tyckte absolut att jag skulle ha gips. Fick höra att det är viktigt att vara noga med det för att inte bestående men. Ringde ortopeden och de kan se båda fakturna på första röntgen. Så frustrerad över det nonchalanta bemötande jag fick då. När ska du börja stödja på foten? Jag kontaktade patientnämnden och ska skriva ner allt.

• Anonym (förvirrad)

Har förresten också ont när jag böjer tårna

• InaLo

Jag vet inte när jag skulle stödja på den först men ca 10dagar gick det och började då. Trodde ju då att den var stukad. Men jag kan fortfarande inte stödja på utsidan av foten(tror tag jag har en fraktur i 4:mellanfotsbenet) Men du kan böja tån lite även om det gör ont? Jag kan inte alls böja tån . Har en misstanke om att en böjsena är av. De har så bråttom på VC att man hinner inte fråga alla frågor.

• Anonym (förvirrad)

Oj så konstigt att vi får så olik information! Låter ju inte bra att du inte alls kan böja tån.Du har ingen möjlighet till kontakt med ortopeden? Jag var där och blev omgipsad. Ska ha gips två veckor till. Läkaren sa att gips sex veckor är det normala och att jag inte skulle stödja utan gips. Den här gången kändes det som en bra och kunnig läkare.Stöder på den gipsade foten rätt mycket men har till och från en del värk. 

Svar på tråden Stukning eller fraktur